Europese Pers

  • De wereldpremiere van deze MX30 R-EV dateert alweer van januari op de Brussels Motor Show. Nu was het aan de Europese pers om hem aan de tand te voelen. Wij gingen maar al te graag in op de uitnodiging die Mazda ons stuurde. We werden naar Munchen gevlogen waar we eerst meer tekst en uitleg kregen om vervolgens een eerste testrit richting ons Hotel in Augsburg aan te vatten. Maar voor we het over die test hebben geef ik eerst meer uitleg over deze MX-30 e-Skyactiv R-EV.

Design

Qua uiterlijk is de MX-30 e-Skyactiv R-EV niet veranderd ten opzichte van de MX-30. Ook binnenin is er niets veranderd en vinden we dezelfde duurzame materialen en uiterst fijne afwerking terug. En persoonlijk kan ik dat alleen maar toejuichen.

Range extender

Mazda heeft de originele MX30 “welke een beperkt rijbereik heeft van 180 kilometer” meer bereik gegeven doormiddel van een range extender. Dit door een generator in serie te plaatsen met batterij en elektromotor zodat de batterijen opgeladen worden tijdens het rijden of zodat er genoeg stroom voorzien wordt om de elektromotor aan te sturen. Als motor heeft Mazda terug beroep gedaan op de wankelmotor welke verschillende aanpassingen en updates heeft gekregen. Vandaar de benaming R-EV (Rotary- Electric Vehicle). Mazda koos voor een batterijcapaciteit van 17,8 kWh in plaats van de 35,5 kWh batterij welke in de MX-30 geplaatst was.

Het rijbereik

Het puur elektrische rijbereik van de MX-30 R-EV is 85 kilometer. Genoeg voor gemiddelde gezinnen om zonder problemen het woon-werk verkeer te kunnen afleggen. In combinatie met de wankelmotor wordt het bereik dan weer uitgebreid tot ongeveer zevenhonderd kilometer. Dus indien je op een gegeven moment meer kilometers moet maken dan gemiddeld hoef je met deze MX30 R-EV niet wakker te liggen van het rijbereik of de beperkingen ervan. De tankinhoud is trouwens 50 liter.

De andere cijfers

Mazda maakt in de MX 30 R-EV gebruik van een 170pk sterke elektromotor die een koppel aflevert van 260 Nm. Deze is in staat om van 0 tot 100 km/u te sprinten in 9,1 seconden en heeft een topsnelheid van 140 km/u. De 830cc grote wankelmotor heeft een vermogen van 75pk en levert 117 Nm koppel. De batterij kan ook aan de stekker opgeladen worden en dat duurt ongeveer 25 min bij 36kW of hoger doet (gelijkstroom). Gebruik je een driefasige wisselstroom stekker met 11kW zal dit ongeveer 50 minuten duren en bij een éénfasige lader van 7,2kW zal dit ongeveer 1uur en 30 minuten duren.

De test

Over naar de essentie van ons bezoek. Éénmaal aan rijden besef je wat Mazda bedoelt met het “Jinba Ittai” gevoel. De éénheid tussen wagen en mens. Het valt op dat het zeer stil is in de wagen en dat hij zich perfect door het mooie aangeboden landschap laat manoeuvreren. En om je hierbij te helpen zijn er drie aandrijfmodi, de normale stand, de EV-stand en tenslotte de laadstand. Wij reden eerst in de normale stand en wanneer de batterij in deze stand een niveau van 45 procent bereikt zal de wankelmotor aanslaan om de elektromotor te voeden. De eerste keer was het even vreemd omdat er een motor aanslaat en dit geluid lijkt in eerste instantie vanachter te komen. Dit omdat de uitlaat ter hoogte van het rechter achterportier – welke trouwens suicide deuren zijn – stopt en je zo de indruk geeft dat het geluid vanachter komt. Als je versnelt zal het toerental van de motor ook lichtjes aanpassen en zo kreeg ik althans een iets dynamischer gevoel tijdens het autorijden. Hiervan dacht ik eerst dat de wankelmotor continu op hetzelfde toerental zou draaien omdat hij nu fungeert als een generator. Een leuke toevoeging want puur technisch gezien hoeft dit bij normaal gebruik niet.

Wanneer je nog voldoende batterijcapaciteit hebt en je de EV-stand opzet valt de motor terug uit en zal de wagen het batterijvermogen volledig opgebruiken voordat de wankelmotor ingrijpt. Tenzij je een kick down doet en dus alle vermogen van de elektromotor en bijgevolg ook batterijen vraagt. Ook in dit laatste geval zal de wankelmotor dus aanslaan. De laadstand daarentegen zorgt ervoor dat de batterijen ofwel opladen tot een vooraf ingegeven percentage of dat deze het niveau van de batterij op dit percentage houdt. Tijdens onze test hadden wij een gemiddeld verbruik van 3 liter benzine en 17,5 kWh per 100 kilometer. Dat is meer benzine verbruikt dan de 1.0 liter per honderd kilometer dat Mazda opgeeft, maar dat heeft te maken met de verschillende testen en bijhorende rijstijl om verschillende aspecten van de wagen te beproeven.

Conclusie en prijzen

Mazda doet Mazda dingen en brengt met succes de wankelmotor terug in productie en dit in een zeer aimabele en goed rijdende wagen. Dit zal voor vele mensen een waardig alternatief zijn met meer vertrouwen in het rijbereik dan bij een “gewone” EV. Hoewel dit eigenlijk een Plug in hybride is en geen volwaardige EV maar met een Mazda jasje aan.

Er zijn meerdere uitvoeringen beschikbaar welke vanaf het begin van volgend jaar geleverd kunnen worden. De goedkoopste PRIME-LINE uitvoering kost je 37.070€. De EXCLUSICE-LINE kan je bestellen vanaf 38.020€, de MAKOTO vanaf 40.020€ en de duurste exclusieve EDITION R uitvoering kan je bestellen vanaf 44.070€.

Foto's (By Mazda)

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.