15 april 1923, de dag dat Quadrifoglio zijn debuut maakte in de racerij tijdens de 14de editie van de Targa Florio. Op deze dag pronkte voor het eerst het klavertje vier symbool op een Alfa Romeo, meer bepaald op de raceversie van de Alfa Romeo RL. 100 jaar later vieren ze deze memorabele gebeurtenis met de “Quadrifoglio 100th Anniversario” editie voor de Giulia en Stelvio facelift modellen en je kan het al raden; deze speciale editie is gelimiteerd op 100 stuks per model. Wij hadden het genoegen om deze topuitvoering van de Giulia te mogen testen.

Theatrale styling zoals alleen Italianen het kunnen

De facelift van de Giulia Quadrifoglio heeft voor een paar kleine maar deugddoende aanpassingen gezorgd. Zo zijn er nieuwe adaptieve full-led Matrix koplampen met een modern drie cluster design, de nieuwe ‘3+3’ designtaal van Alfa Romeo. Het interieur heeft ook een kleine opfrisser gekregen met een nieuw volledig digitaal instrumentenpaneel waarbij verschillende lay-outs mogelijk zijn. Verder is er visueel niets gewijzigd voor de facelift, de Giulia Quadrifoglio blijft zijn prachtige sportieve lijnen behouden.

Wat maakt de ‘100th Anniversario’ visueel dan zo speciaal? Wel om te beginnen is de 100 jaren editie voorzien van speciale klavertjes vier herdenkingsbadges op de voorste spatborden. Deze hoofdzakelijk gouden badges werken uitzonderlijk goed samen met de prachtige Verde Montreal carrosseriekleur waarmee onze testwagen was uitgerust. Om de herdenkingsbadge verder te benadrukken heeft deze editie ook goudkleurige remklauwen gekregen en bestaan de grille, spiegelkappen en kofferspoiler uit glanzend carbon. Het goud/carbon thema wordt in het interieur doorgetrokken in de vorm van contrasterende gouden stiksels doorheen heel het interieur, een in goud gestikte 100 badge op het in leder overtrokken dashboard en ruw gevlochten carbon inlegstukken.

Power, grip en zo weinig mogelijk gewicht, het magisch recept

Alfa Romeo prijst de Giulia Quadrifoglio als dé meest dynamische uit zijn klasse, hoofdzakelijk door het gebruik van lichtgewicht materialen. Het motorblok is namelijk vervaardigd uit aluminium, de skirts, motorkap, spoiler en aandrijfas uit carbon. Dit zorgt voor een leeggewicht van 1660 kg, veruit het laagste gewicht in zijn klasse. Qua power heeft de Ferrari afgeleide 2.9 liter V6 bi-turbo een lichte upgrade gekregen bij de facelift dankzij enkele kleine motormanagement aanpassingen die rechtstreeks uit de Giulia GTA komen. Met deze aanpassingen heeft hij nu 520 pk i.p.v. 510 pk. Zijn koppel van 600 Nm is ongewijzigd gebleven. Verder krijgt de facelift nu ook standaard een mechanisch sperdifferentieel en heeft de ‘100th Anniversario’ ook standaard een Akrapovič uitlaatsysteem. Om 520 pk op de baan te houden en stabiel door de bochten te loodsen, zijn de 19 inch lichtmetalen velgen voorzien van de extra gripvolle Pirelli P Zero Corsa banden met een breedte van 245 mm vooraan en 285 mm achteraan. Maar zijn deze elementen werkelijk genoeg om de Giulia Quadrifoglio te bestempelen als de meest dynamische uit zijn klasse? Om deze vraag te kunnen beantwoorden heb ik dit topmodel van de Giulia stevig aan de tand gevoeld.

Fijngevoelig, gebalanceerd en uiterst controleerbaar

Dynamisch rijgevoel en controle over de wagen begint altijd met de juiste zitpositie, iets waar Alfa Romeo gelukkig voor gezorgd heeft. De zetel kan laag afgesteld worden en het stuur kan dicht naar je toe getrokken worden, ideaal voor een sportieve zitpositie. Sportief hoeft niet persé oncomfortabel te zijn. De vulling van de standaard sportzetels is aangenaam zacht en door de vele aanpassingsmogelijkheden bieden ze uitstekende ondersteuning.

Het gebalanceerde chassis van de Quadrifoglio is voor mij de uitblinker. De vooras laat zich uiterst direct insturen door de P Zero Corsa’s in combinatie met de sportieve geometrie. De achteras heeft dankzij het mechanisch sperdifferentieel en de brede achterbanden bakken grip bij het accelereren in rechte lijn. Zelfs bij het uitkomen van een bocht moet je aardig je best doen om de achteras te laten uitbreken. Als je dan toch de wagen zijwaarts krijgt, moet je initieel snel zijn bij het opvangen maar daarna laten de 600 Nm en het sperdifferentieel je heel gecontroleerd de ‘zijwaartse motie’ moduleren. Puur rijplezier. Wat sommigen misschien niet weten, is dat de Giulia Quadrifoglio beschikt over actieve aerodynamica. Een actieve splitter aan de onderkant van de voorbumper kan zich afhankelijk van de situatie in een steilere hoek afstellen om de neerwaartse druk en stabiliteit te vergroten. Adaptieve dempers zijn ook van de partij en zorgen voor het best mogelijke rijgedrag bij iedere ondergrond.    

Een onvermoeibare kracht

De karakteristiek van de V6 bi-turbo is aangenaam en krachtvol. De motor bouwt vroeg koppel op (piek rond 2,5-3K tpm) en houdt deze verbazend lang aan. Wanneer het koppel begint af te vallen, nemen de 520 pk’s het over. Hierdoor blijft hij zalig doortrekken tot aan de begrenzer. Het geluid is helaas minder theatraal dan dat we hadden gehoopt. Het is nu eenmaal moeilijk in huidige tijden van OPF-filters om een opwindend geluid te produceren. Onder last is de klankaard wel mooi maar er mag toch iets meer punch en volume achter zitten, zelfs met de Akrapovič uitlaat. De acht-traps ZF automatische versnellingsbak is soepel, snel en in race stand brengt het een heerlijke agressiviteit over.    

Onterecht overkeken

Om een antwoord te geven op ‘de meest dynamische uit zijn klasse’ vraag: de Giulia Quadrifoglio is echt wel één van de meest agile berlines op de markt. Zijn laag gewicht en hoge mechanische grip, zorgen voor onverslaanbare speelsheid en dynamisme. Hiermee schakelt hij al meteen de zware Mercedes-AMG C63 S en Audi RS4 uit. De enige die roet in het eten kan gooien, is de BMW M3 Competition/CS. Deze heeft eveneens een zeer sterk chassis waardoor hij, ondanks zijn extra gewicht, zeer goed weet te performen. Vraagt naar een uitgebreide duo test om verder uit te klaren vinden we. Ik kan alleen maar concluderen dat de Giulia Quadrifoglio een zeer leuke, performante en karaktervolle wagen is die vaak onterecht overkeken wordt in nabijheid van zijn concurrenten. En al zeker als je zijn competitieve basisprijs van €93.500 incl. btw in het achterhoofd houdt.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio VS BMW M3 CS

Wij hadden de eer en het genoegen beide concurrenten samen te zetten.

“Make green great again”

onderstaand enkele beelden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.