Polestar 2

Polestar 2 Dual Motor: Efficiëntie en Rijbereik Optimaal

Bij Carvibes hadden we het geluk om zowel de Dual Motor als de Single Motor versie van de vernieuwde Polestar 2 te testen. In dit artikel delen we onze ervaringen met de Dual Motor variant, die diverse wijzigingen heeft ondergaan om het stroomverbruik en het rijbereik te optimaliseren.

Introductie

De Polestar 2 heeft een update gekregen die zowel het uiterlijk als de prestaties verbetert. Hoewel de Single Motor versie is overgestapt van voor- naar achterwielaandrijving, heeft de Dual Motor variant nu een nieuw aandrijfsysteem dat de focus verlegt naar de achteras. Dit betekent dat onder lichte belasting en tijdens het rijden op rechte stukken, de voorste elektromotor wordt ontkoppeld. Dit, in combinatie met herschreven software en geoptimaliseerd warmtebeheer, zorgt ervoor dat het stroomverbruik daalt en het rijbereik toeneemt.

Het Concept: Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance Pack

Je herkent de facelift van de Polestar 2 aan zijn nieuwe voorkant en de gewijzigde specificaties op de stickers vooraan op de deuren. De grootste veranderingen bevinden zich echter onder de motorkap. De gebruikte accupakket heeft een nettocapaciteit van 79 kWh en belooft een WLTP-bereik van 555 kilometer, waarvan in de praktijk ongeveer 450 kilometer overblijft – mits je niet constant op de snelweg rijdt. Tijdens onze test hadden we een gemiddeld verbruik van 19,7 kWh per 100 kilometer, wat een stuk lager is dan voor de facelift.

Rijgedrag: Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance Pack

De technische wijzigingen zorgen niet alleen voor een efficiënter stroomverbruik, maar ook voor een dynamischer rijgedrag. Ondanks het extra gewicht van de tweede elektromotor stuurt de Dual Motor versie zekerder en wendbaarder dan de speelsere Single Motor. Dit kan deels worden toegeschreven aan de instelbare Koni-ophanging van het Performance Pack, die de koetswerkbewegingen beter onder controle houdt, zij het ten koste van wat rijcomfort.

Met het Performance Pack beschik je over meer vermogen. De door ons geteste versie heeft 476 pk en 740 Nm, sprint in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een begrensde topsnelheid van 205 km/u.

De praktijk:

Tijdens onze testweek bleek de Polestar 2 een ideale metgezel. Naast de WLTP-waarde wordt er nu ook een realistische actieradius voorspeld, die in ons geval 350 kilometer was, gezien de regen en testomstandigheden (lees: stevig gebruik van het gaspedaal) is dat absoluut zo slecht niet. De navigatie biedt handige laadpunten aan met laadtijden en accupercentages, zodat je zo efficiënt mogelijk je bestemming kunt bereiken.

Hoewel de rij-assistenten soms onnodig ingrepen – zoals de adaptieve cruisecontrol die onnodig remde en een wilde stuuringreep van de dodehoekherkenning – bleef de algehele rijervaring positief.

Een klein nadeel dat we tegenkwamen was de integratie of communicatie met de telefoon. Omdat we vaak testwagens hebben, staan al onze gegevens en adressen bijvoorbeeld op Waze, TomTom, of Maps. Bij de interface die we in deze Polestar hadden (dezelfde die ook bij Volvo gebruikt wordt) moet je inloggen op je infotainmentscherm en een profiel aanmaken. Bij de eerste ingebruikname kon ik zien waar mijn voorgaande collega-journalist allemaal naartoe gereden was, omdat dit allemaal was opgeslagen. Dit vond ik voldoende reden om niet in te loggen. Hierdoor kon ik iets moeilijker navigeren naar mijn favoriete bestemmingen, omdat de telefoon niet gespiegeld werd op het infotainmentscherm.

Dit systeem kan echter wel voordelig zijn voor eigenaren van de wagen, omdat het persoonlijke instellingen en voorkeuren opslaat en direct toegankelijk maakt bij elke rit.

Specificaties van de Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance (2024):

-Motor: 2 elektromotoren

– Vermogen: 476 pk

– Koppel: 740 Nm

– Accucapaciteit: 82 kWh

– Aandrijving: vierwielaandrijving

– Prestaties: 0-100 km/u in 4,2 s, topsnelheid 205 km/u

– Verbruik (gemiddeld): 16,8 kWh/100 km

– Actieradius (WLTP): 568 km

– Laadtijden: 8 uur bij 11 kW, 28 min. bij 205 kW (10-80%)

– Afmetingen: 4.606 x 1.985 x 1.473 mm (l x b x h), wielbasis 2.735 mm

– Gewicht: 2.105 kg

– Bagageruimte: 41 + 407 / 1.097 l

Conclusie

Het Performance Pack geeft de Polestar 2 wat extra scherpte zonder afbreuk te doen aan zijn kwaliteiten als veelzijdige en comfortabele auto. De technische upgrade zorgt voor een betere energie-efficiëntie en een significant verbeterd rijbereik. Toch rijdt de Single Motor nog eens 100 kilometer verder op een lading. De vraag blijft of het extra prestatiepotentieel de meerprijs echt waard is.

Bij Carvibes hebben we beide versies getest. Bekijk zeker Thibeau zijn filmpje over de Single Motor onderaan dit artikel voor een volledige indruk van de Polestar 2.

Youtube: Getest door Thibeau

Foto's

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.