Lancia nodigde ons uit om de nieuwe Ypsilon te testen. Met drie nieuwe uitrustingsniveaus, een hybride en een volledig elektrische versie, biedt deze auto veelzijdigheid en een toonaangevende prestatie in het B-segment. Hier verkennen we de vier unieke kenmerken van deze opmerkelijke auto en wat de nieuwe Lancia Ypsilon te bieden heeft.

Een Auto voor Iedereen

De nieuwe Lancia Ypsilon is beschikbaar in drie verschillende uitvoeringen, elk ontworpen om een specifiek type klant aan te spreken:

  • Nieuwe Lancia Ypsilon: Gericht op jongere klanten die op zoek zijn naar Italiaanse elegantie en rijplezier.
  • Nieuwe Lancia Ypsilon LX: De meest uitgebreide versie met alle denkbare luxe en technologie.
  • Nieuwe Lancia Ypsilon Edizione Cassina: Voor degenen die zich thuis willen voelen in hun auto, met een focus op comfort en hoogwaardige materialen.

Rijplezier en Comfort

De nieuwe Lancia Ypsilon is ontworpen voor zowel stadsverkeer als voor kronkelige bergwegen. Dankzij het multienergie Common Modular Platform (CMP) is de auto wendbaar en stabiel, ongeacht de rijomstandigheden. Het geluiddempingspakket zorgt voor een stille en ontspannende rijervaring, terwijl de robuuste deurontwerpen en comfortabele handgrepen bijdragen aan een premium gevoel.

Effortless Technologie

De nieuwe Lancia Ypsilon beschikt over geavanceerde technologie die eenvoudig te gebruiken is. Het innovatieve S.A.L.A. systeem (Sound Air Light Augmentation) combineert audio, klimaatregeling en verlichting voor een comfortabele rijervaring. Bestuurders kunnen de binnenomgeving aanpassen met één druk op de knop, waardoor de auto zich aanpast aan hun stemming. Sala is trouwens ook de Italiaanse benaming voor woonkamer.

De auto is ook uitgerust met:

  • Masserende en verwarmde elektrische stoelen.
  • Keyless entry en startsysteem.
  • Parkeerhulp met camera’s en sensoren.
  • Een 10,25” digitaal instrumentenpaneel en een dual screen met een totale diagonale maat van 20,5”.
  • Bluetooth Apple CarPlay, Android Auto, en een draadloze telefoonoplader.

Segment-Leidende Elektrificatie

De volledig elektrische versie van de nieuwe Lancia Ypsilon heeft een 156 pk motor en een 51 kWh batterij, met een actieradius van 403 km in de WLTP-cyclus. Snelladen kan in slechts 24 minuten van 20% naar 80%, of in 10 minuten genoeg voor 100 km. De hybride versie heeft een 1.2 liter motor met 100 pk, 48V hybride technologie, en biedt een efficiënte en betrouwbare rijervaring.

Tijdloze Elegantie

Het ontwerp van de nieuwe Lancia Ypsilon is een eerbetoon aan het rijke erfgoed van het merk. De iconische ‘chalice’ grille aan de voorkant en de ronde LED-achterlichten die doen denken aan de Lancia Stratos, geven de auto een unieke uitstraling. Binnenin creëren de hoogwaardige materialen en aandacht voor detail een huiselijke en luxueuze sfeer.

Lancia werkt samen met Cassina, een gerenommeerd Italiaans merk in hoogwaardig meubilair, voor de interieurafwerking. Dit omvat innovatieve materialen zoals MARM\MORE, een gerecycled textiel dat zacht aanvoelt en waterdicht is.

Terugkeer naar de Rally

Lancia maakt ook zijn triomfantelijke terugkeer naar de rallywereld met de introductie van de Ypsilon Rally 4 HF. Deze rallyauto, uitgerust met een 1,2-liter driecilinder turbomotor die 212 pk levert, is ontworpen voor pure rallypassie en prestaties. Met deze terugkeer grijpt Lancia terug naar zijn glorieuze rallyverleden, waarin het merk talloze kampioenschappen en races won.

Het HF-Logo

Het historische HF-logo, dat synoniem staat voor Lancia’s high-performance modellen, is herzien en gemoderniseerd. Dit logo, oorspronkelijk geïntroduceerd in de jaren ’60, blijft een symbool van prestaties en rijplezier. Het nieuwe ontwerp behoudt de kernwaarden van het originele logo, maar voegt een eigentijdse flair toe.

Het LANCIA CORSE HF Logo

Naast het HF-logo markeert de Ypsilon Rally 4 ook de terugkeer van het “LANCIA CORSE HF” logo. Dit legendarische embleem, nu herzien met een moderne uitstraling, symboliseert Lancia’s voortdurende toewijding aan snelheid en prestaties.

Met deze verhalen onderstreept Lancia zijn ambitie om zowel zijn rijke erfgoed te eren als een innovatieve toekomst te omarmen. Fans en nieuwe klanten kunnen uitkijken naar een spannende nieuwe fase in de geschiedenis van dit iconische merk.

Voorproefje van de Lancia Ypsilon HF

Vandaag gaf Lancia ook een voorproefje van de Lancia Ypsilon HF, een high-performance versie van de eerste auto van het nieuwe tijdperk. Deze krachtige auto, aangedreven door een 100% elektrische 240-pk motor, accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 5,8 seconden. Met zijn verlaagde ophanging, verbrede wielspoor en gespierde vormen is de Ypsilon HF een eerbetoon aan de iconische modellen uit Lancia’s verleden. De lancering staat gepland voor mei 2025, gevolgd door de Gamma en Delta in HF-versie.

 

De Oorsprong van het Olifantenlogo van Lancia

Het olifantenlogo van Lancia, een iconisch symbool dat de essentie van het merk belichaamt, heeft een fascinerende oorsprong die diep geworteld is in zowel legende als werkelijkheid. Het verhaal gaat terug naar 1953, toen Gianni Lancia, zoon van de oprichter Vincenzo Lancia en destijds CEO van het bedrijf, besloot een olifant als geluksbrenger te kiezen.

De Legende

Volgens de legende werd het olifantje gekozen vanwege zijn symboliek in verschillende culturen, met name in de Oosterse mythologie waar het wordt beschouwd als een symbool van geluk en overwinning. Een olifant die met zijn slurf naar voren gestrekt is afgebeeld, zou voorspoed en succes brengen. Dit idee paste perfect bij de ambities van Lancia om een onstuitbare kracht te worden in de wereld van de autosport.

Werkelijkheid en Betekenis

In de werkelijkheid was het olifantje bedoeld om de robuustheid, kracht en betrouwbaarheid van Lancia’s sportmodellen te symboliseren. De keuze voor een olifant, een dier dat bekend staat om zijn immense kracht en uithoudingsvermogen, was een bewuste poging om deze kwaliteiten te associëren met de voertuigen van het merk. Het eerste gebruik van het rode olifantje op een zwart veld verscheen op de Lancia sportmodellen in de jaren ’60 en werd later een integraal onderdeel van het HF (High Fidelity) logo van het Lancia Racing Team.

Conclusie

Met de nieuwe Lancia Ypsilon zet Lancia een belangrijke stap in haar Renaissance Plan. Onze ervaring met deze auto was overwegend positief. Qua design is dit een heel goede keuze; het interieur is speciaal maar kan wel gesmaakt worden, hoewel dit natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak is.

Het rijden ging zeer vlot, en ondanks mijn gewoonte om altijd rustig te rijden, heb ik nu een sportieve rijstijl aangenomen. Dit resulteerde in een verbruik van 17,5 tot 18 kWh per 100 km, in tegenstelling tot de 14 kWh/100 km die anderen bereikten. Vooral in bochten en op rotondes presteerde de auto uitstekend en voelde hij zeer stabiel aan.

Er werd ook met de MHEV-versie gereden. Dit is dezelfde auto met een andere motorisatie, die duidelijk wat minder pit had dan de elektrische versie. De Mild – hybride versie biedt echter nog steeds een aangename rijervaring en is een goede keuze voor wie op zoek is naar een efficiënte en zuinige motor.

Er zijn echter enkele minpunten. Soms waren er wat windgeluiden waar te nemen, en er is redelijk wat hard plastic gebruikt in het interieur, wat niet ideaal is voor een premium uitstraling in het B-segment. Bovendien liet de GPS het soms afweten, maar dit kan te wijten zijn aan het feit dat we met volledig nieuwe wagens reden en dit nog pré-productie exemplaren waren. Hopelijk worden deze euveltjes verholpen tegen de tijd dat we een langere duurtest mogen uitvoeren, waar ik trouwens enorm naar uitkijk, want het autootje lag mij wel goed in de hand.

Al met al biedt de nieuwe Lancia Ypsilon rijplezier, geavanceerde technologie, uitstekende elektrische prestaties, en een tijdloze stijl. Of u nu kiest voor de elegante basisversie, de luxe LX of de comfortabele Edizione Cassina, de nieuwe Lancia Ypsilon belooft een ongeëvenaarde rijervaring.

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.