Ongetwijfeld heb je al de recente reclamespot zien voorbijkomen van de facelift Opel Corsa. Je weet wel, degene met de aanstekelijke “Yes of Corsa” slagzin. Onlangs trokken we erop uit richting Rüsselsheim waar Opel ons uitnodigde op de internationale press drive van de elektrische Long Range versie van deze standsflitser. Heeft deze facelift met nieuwe motorisatie het potentieel om de Corsa zijn positie als één van de bestverkochte kleinwagens te behouden? Laten we zien!

Opel’s nieuwe design identiteit

De grootste verandering die de facelift met zich meebrengt is de toepassing van de ‘Opel Vizor’ façade, de nieuwe design identiteit van Opel. De zwarte ‘Vizor’ strekt zich over de gehele voorzijde van de Corsa en integreert de LED-koplampen, grille en Opel Blitz logo tot één modern visueel geheel. Over koplampen gesproken, de Intelli-Lux LED matrix lichten zijn nu aanzienzienlijk verbetert door het gebruik van 14 LED elementen (7 per kant i.p.v. 4 per kant in de pré-facelift). Hierdoor krijg je een veel helderder licht en is de matrix werking veel preciezer in het wegfilteren van de lichtbundel naar tegenliggers toe. ‘Grafik Grey’ is de nieuwe exterieurkleur in het gamma en is tevens ook de lanceringskleur (zie foto’s).

Moderner interieur

Qua interieur is de facelift Corsa voorzien van een moderner cockpit design; zo is er een nieuwe kleine versnellingshendel, een nieuw stuurwieldesign en optioneel een volledig digitaal dashboard met nieuwe infotainment. Dit bevat een digitaal instrumentenpaneel van 7-inch en een centraal touchscreen scherm die tot 10-inch grootte kan gaan (standaard 7-inch). Het digitaal instrumentenpaneel ziet er naar ons bevindingen wat achterhaald uit met zijn abstracte en beperkte visuele lay-out. Dit had gerust wat moderner en speelser mogen zijn. Het 10-inch centrale scherm heeft wel zijn visuele appeal en is zeer helder, snel en makkelijk te gebruiken. Apple CarPlay en Android Auto kunnen voor het eerst draadloos geprojecteerd worden. Een draadloos oplaadvak voor je GSM is ook voorzien.

Technische vooruitgangen

Voor het eerst is de Corsa Electric beschikbaar in twee verschillende motorisaties. Allereerst heb je de Standard Range met een batterijcapaciteit van 50 kWh, een vermogen van 136 pk en een autonomie van 357 km. Met de lancering van de facelift is er nu ook de nieuwe Long Range motorisatie met een batterij van 51 kWh, een vermogen van 156 pk en een autonomie van 405 km.
Wacht, is dit wel juist? 1 kWh verschil en meer vermogen geeft je toch bijna 50 km extra autonomie? Wel Opel heeft met de Long Range versie een efficiënter Lithium-Ion batterijpack ontworpen die 102 cellen bevat over 14 modules (i.p.v. 216 over 18 in de Standard Range). Dit zorgt voor een efficiëntere energieopslag, een betere temperatuurbeheersing en een iets lager gewicht. Daar bovenop heeft de Long Range versie ook een nieuwe ultra efficiënte elektromotor met een 6-polig design (voor het eerst in deze klasse) en een volledig geïntegreerde omvormer waarbij verliezen in energie gereduceerd zijn. De efficiëntie van deze twee aanpassingen resulteren in een gemiddeld WLTP verbruik van 14,2 kWh/100 km (15,7 voor de Standard Range). Tijdens onze testrit met de Long Range zijn we zelfs onder deze waarde geraakt met een gemiddeld verbruik van 13,8 kWh/100 km (buitentemp ± 22 °C, snelheden 30 tot 100 km/h). De Corsa Electric kan aan een normale laadpaal (AC) geladen worden aan 11 kW of aan een snellader (DC) aan 100 kW waarbij je van 0 tot 80% kan gaan in 27 minuten.

Kwaliteitsvol rijden

De voornaamste kenmerken die mij opvielen gedurende onze korte testrit met de Corsa Electric Long Range waren zijn uitstekende rijstabiliteit op de weg, laag rolgeluid, goede geluidsisolatie, neutraal chassis (roteert mooi wanneer je van het gaspedaal gaat), comfortabele demping, direct stuurgedrag (maar weinig gevoel) en voldoende vermogen. De wagen voelde eigenlijk niet aan als een wagen van het B-segment of compacte klasse maar eerder eentje van het C-segment, wat een groot compliment is voor deze kleine wagen. Je voelde je in geen geval tekortgekomen bij het rijden van de Corsa Electric Long Range. Wij kijken ernaar uit om deze kleine leuke wagen voor een langere periode te kunnen testen in de nabije toekomst.  

Prijzen en alternatieven

De Long Range motorisatie is enkel beschikbaar in de sportievere GS-uitvoering en heeft een startprijs van €38.450 incl. btw. De Standard Range begint bij €36.350 voor de basisuitvoering en €37.150 voor de GS-uitvoering. Gezien de prijsverschillen is het bijna een no-brainer om de Long Range te nemen. De facelift Corsa is ook beschikbaar in een normale benzine motorisatie en voor degene die iets brandstofvriendelijker willen rijden maar nog niet elektrisch willen gaan, komt er binnenkort ook voor het eerst een 48V hybride versie van de Corsa op de markt. Voor elk wat wils dus!  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.