Zoals velen onder jullie wel weten is de GR86 de opvolger van de GT86. Een leuke sportwagen gericht op het rijden en zijn handeling en dat voor een zo laag mogelijke prijs. Maar hoe kan Toyota zo veel rijplezier en kwaliteit leveren in zo een leuke budget sportwagen? We vertellen je alles wat je moet weten in dit artikel.

Uiterlijk

De GR86 laat niets aan de verbeelding over. Vanaf het moment dat je oog in oog komt te staan met deze verbluffende sportwagen zie je waarvoor hij gebouwd is. Zijn zeer sportieve lijnen, lage daklijn en vooral zeer agressief ogend design verklaren al heel veel. Wij mochten op test gaan met een ‘Ignition’ rode versie. Een kleur die een zeer mooi contrast geeft met de zwarte lucht in-en uitlaten en alle andere zwarte elementen zoals de velgen, sierlijsten, diffusor, etc.

De versie die wij ter beschikking kregen, was uitgevoerd met het ‘sport’ pakket. Wat een kleine extra geeft zoals de mat zwarte 18 inch aluminium GR velgen, die ook terug te vinden zijn op de GR Yaris. Verder krijg je in dit pakket ook een adaptief lichtsysteem en aluminium pedalen. Maar verder is er niet veel meer… maar is dat echt nodig in zo een sportief wagentje?

Interieur

Zwart, het wordt hier nogmaals duidelijk dat zwart en rood perfect bij elkaar gaan. Ook aan de binnenkant treffen we een volledig zwart interieur aan dat bestaat uit een combinatie van alcantara en leder. Zeer mooi en sportief.

In het midden zien we ook , jawel, een 6-versnelling handgeschakelde transmissie. Uiteraard is er ook een 6-traps automaat beschikbaar.

De GR86 is nog steeds een 2+2 zoals zijn voorganger. De 2 achterste zetels zijn volgens ons meer voorbestemd als extra bagageruimte in plaats van een zitplaats voor personen. Er is absoluut geen mogelijkheid om het hoofd recht te houden, laat staan voor beenruimte. Tenzij je zeer flexibel bent en je benen in de nek kan leggen, dan hebben wij hier uiteraard geen opmerkingen over. De achterste zetels beschikken wel over een isofix systeem voor kinderzetels wat het dan wel weer een andere mogelijkheid geeft. Want een kind van 5-6 jaar zal wel zijn comfort en gemak hier kunnen vinden.

Veiligheid/Technologie

We zijn aan het punt gekomen waar we toch een klein beetje kunnen vertellen over de punten waar op bespaard wordt. De GR86 beschikt over een nogal basic infotainment systeem. Het is eerder een gewoon LCD scherm met wat vagere kleuren. De toerenteller en snelheidsmeter bevinden zich op een digitaal scherm achter het stuur maar natuurlijk zeer simplistisch. Dit wil echter niet zeggen dat we iets misten van applicaties of ondersteuningen want hij beschikt bijvoorbeeld wel over Android auto. Zo is het verbinden van de telefoon om de navigatie of een andere applicatie te openen geen probleem. Verder zagen we ook dat deze wagen beschikt over DAB-radio en zelf een game applicatie waar we oude spelletjes konden terug vinden die we vroeger op de gameboy konden spelen. Maar eerlijk? Zou het een meerwaarde geven als hier een hightech infotainment systeem in stond? Naar ons eigen zeggen niet.

Naar veiligheid toe beschikt deze wagen over de gebruikelijke veiligheidssystemen zoals ABS en tractiecontrole.

Rijden

De GR86 is gemaakt om te rijden, meer bepaald op het circuit. Hij is zeer scherp in bochten en de 2.4L motor die 231 pk levert aan de achterwielen maakt hem ook zeer speels. Zeker wanneer er op  ‘TRACK’ knopje gedrukt wordt dat onmiddellijk in het oog springt. Vervolgens zal de tractiecontrole uitgeschakeld worden behalve wanneer het echt terug nodig is. 

We gaan even verder met de motor. Het is nog steeds een boxer 4-cilinder van Subaru. Alleen hebben ze deze keer de boring vergroot van 86 mm (GT86) naar 94 mm wat een vergroting van de cilinder met zich meebrengt van 400 cc.

De GR86 is gewoon de perfecte wagen voor diegene die een leuke, directe en sportieve sportwagen zoekt.

Prijs

Toyota streeft het meest er naar om een budget sportwagen op de markt brengen. De GR86 is namelijk beschikbaar vanaf 34.600 euro. Een prijs waar wij toch wel aardig door verrast waren. De versie die wij mochten testen met het sportpakket was wat duurder, maar nog steeds een aanvaardbare prijs van 39.500 euro. Bestellen kan helaas niet meer want de GR86 is uitverkocht hier in België en de prijzen 2de hands zijn zelfs nog hoger dan de nieuwprijs.  Jammer toch.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.