De Amarok werd door Volkswagen eind 2009 op de markt gebracht.  Deze zeer verrassende en mooi ogende pickup levert naast zijn looks ook nog eens verrassende prestaties. De eerste generatie bleef 11 jaar op de markt. Na heel wat updates door de jaren heen, was de eerste generatie Amarok dan toch eens aan zijn opvolger toe want half 2022 kwam de 2de generatie op de markt. En het is net deze nieuwe versie die we eens uitbundig zullen testen en bespreken.

Uiterlijk

Het uiterlijk van de Amarok is wat moderner geworden maar we zien duidelijk nog steeds dezelfde blik die zijn voorganger gaf. De nieuwe generatie komt echter wat groter en agressiever over.

Er zijn 2 pakketten beschikbaar namelijk het Style-pakket en het Aventura-pakket. Wij mochten de wagen met het Style-pakket testen.  Beide pakketten verschillen wel in een aantal dingen. Het Aventura-pakket krijgt een comfort ophanging, een lichtjes andere voorbumper, LED achterlichten, 21 inch velgen en een aantal extra hulpsystemen die in het Style-pakket niet beschikbaar zijn.

Deze nieuwe generatie deelt een heel aantal onderdelen met de nieuwe Ford Ranger. Ze worden niet alleen beiden op dezelfde plaats gebouwd (Silverton, Pretoria, Zuid Afrika), ze delen ook nog eens hetzelfde Ford T6 chassis. Hierdoor krijgt hij dus een iets langere wielbasis van 3.270 mm in plaats van 3.095 mm voorheen.

Interieur

Voor het interieur is er maar 1 pakket beschikbaar namelijk “Ebony Black-Grey-Moonrock”, bestaande uit een combinatie van leder en stof. Daarnaast werden er ook nog enkele houtlook sierstukken in de middenconsole en op het dashboard aangebracht. Het geheel past perfect bij elkaar en is een zeer hedendaags interieurdesign.  

Veiligheid/Technologie

Aan technologie ontbreekt het dezer dagen niet. In het verleden was een pickup enkel bedoeld als werkpaard maar die term ligt ondertussen ver in verleden. De nieuwe Amarok beschikt over een 12 inch infotainment systeem dat lijkt op een verticaal geplaatste tablet. Dit systeem ondersteunt Apple Carplay en Android Auto waarvoor geen fysieke usb kabel moet gebruikt worden. We kunnen ook alle live statistieken bekijken over de wagen op het hoofdscherm maar ook op het digitale scherm achter het stuur. Deze informatie gaat van de draairadius van het stuur tot de getrokken lading. Bijna alles kan worden gemonitord.

De “crème de la crème” zit hem in natuurlijk in de 10-traps versnellingsbak en regelbare aandrijflijn. Want naast al deze technologie is er ook een hele hoop techniek te bespeuren. Er zijn 4 aandrijfinstellingen beschikbaar: 2H, 4A, 4H en 4L. De 2H is voor 2-wielaandrijving op de achterste as. De 4A staat voor 4WD AUTO. Dit is voornamelijk voor het rijden in sneeuw of modder maar kan ook gebruikt worden op de gewone weg. De 4H (4WD HIGH) en 4L (4WD LOW) dienen enkel voor off-road gebruik. Gebruik op de gewone weg wordt ten stelligste afgeraden want in beide selecties worden de voorste- en achterste as gesperd, wat in bochten voor serieuze schade kan zorgen. Het verschil tussen HIGH en LOW is dat bij de LOW de transmissie in een manuele instelling gebracht wordt en de motor hierdoor op nog optimalere en hogere koppel toerentallen gehouden kan worden.

Bij off-road gebruik komt deze Amarok helemaal tot leven. Ondanks de wegbanden die standaard worden meegeleverd, kan je met de Amarok ver komen.  Met een goede set BF Goodrich banden wordt hij haast onverslaanbaar.

Motorisch zijn er 2 opties. Zo is hij leverbaar met en 2.0 TDI inlijn-4 cilinder die 205 pk levert, maar er is ook nog steeds de mogelijkheid om de 3.0T DI V6 met zijn 240 pk en 600 Nm te kopen. Beide versies mogen een geremde aanhangwagen trekken tot 3.500 kg. 

Rijden

En van al dat vermogen kan je profiteren. De versie die wij getest hebben, is de 3.0 TDI V6 . In combinatie met de 10-traps transmissie rijdt deze wagen zeer vlot en soepel. Niets op aan te merken dus.

Daarnaast is er ook de laadruimte die nog steeds de mogelijkheid geeft om een europallet een plaats te geven want de laadruimte is met zijn 1,65 m x 1,58 m zeer toegankelijk.

Prijs

De Amarok met Style-pakket is beschikbaar vanaf 59.345 euro voor de 2.0 TDI. Voor de 3.0 TDI betaal je slechts 1.450 euro meer, namelijk 60.795 euro. Het Aventura-pakket is meer premium en daarvoor betaal je 68.600 euro. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.