“Beyond Zero Four X” dat verklaart al meteen de naamkeuze van Toyota. Want “Beyond Zero” refereert naar de emissievrije toekomststrategie die Toyota met deze nieuwe “BZ” serie wilt handhaven. De “Four” of “4” staat voor vierwielaandrijving, al klopt dit niet helemaal.  Hierover later meer. Als laatste hebben we de “X” wat staat voor cross-over of SUV. Deze bZ4X is de allereerste uit zijn BZ-series en ook de allereerste volledig elektrische SUV die Toyota op de markt brengt. Het klinkt ons dan ook niet onlogisch dat er hoogstwaarschijnlijk nog versies gaan volgen beginnend met bZ…

Uiterlijk

Het uiterlijk schreeuwt “Toyota”, gekend voor zijn speciale en opmerkelijke design. De voorkant lijkt wat gebaseerd op een haai, met zijn scherp ogende voorlichten en neus. Dit design zien we ook terug bij de nieuwe Prius die Toyota recent uitbracht. Het lijkt dus een nieuw designelement dat ze wellicht doorheen hun gamma gaan doortrekken. Aan de achterzijde zagen we dan weer een heel andere look, met achterlichten die toch een soort “retro-look” geven. Gecombineerd geeft het geheel ons een prachtig mooie SUV.

Er zijn natuurlijk ook nog een aantal pakketten om uit te kiezen. De versie die wij mochten testen was uitgerust met het Style-pakket waarin standaard een zwart dak, 20 inch velgen en nog een aantal andere dingen zitten.  Daarnaast is er ook een business- en premium-pakket met een aantal andere opties.

Interieur

Bij het plaats nemen in de wagen zien we een zeer futuristisch design. Een eerste scherm achter het stuurwiel, bevindt zich in een nogal rare houder die boven het stuur is geplaatst. Dit scherm fungeert als een soort head-up display tijdens het rijden. Dit maakt het dan wel weer gemakkelijker om de aandacht op de weg te houden en toch tegelijkertijd de nodige informatie in het zicht te hebben.

In het midden bevindt zich het infotainment systeem. Een groot, handig scherm met de nodige applicaties met daaronder een groot aantal touch knoppen voor de klimatisatie. Wat dat betreft, kom je hier niets te kort. Zo kan de zetel- en stuurverwarming op automatische stand ingesteld worden waarbij de wagen het binnen de minuut een stuk aangenamer zal maken wanneer je ’s morgen in je koude wagen stapt. 

Naast al deze handige knopjes vinden we ook een eerder vreemd ogend doorkijkluikje terug. Onder dit luikje bevindt zich een wireless charging pad om je mobiele telefoon op te laden.

Veiligheid/Technologie

Wat de veiligheid betreft moet er niet getwijfeld worden aan Toyota. De wagen beschikt over de nodige hulp- en veiligheidssystemen die het leven in het verkeer al een stuk gemakkelijker en veiliger kunnen maken.

Motorisch

De bZ4X is beschikbaar in 2 versies: een “AWDi” met 218 pk en een “2WD” met 204 pk. Hierbij kom ik dus nog even terug op de 4WD waarvoor de “4” zou staan in de benaming “bZ4X”, wat dus niet helemaal klopt.

Rijden

Zoals geweten heeft een elektrische wagen zijn koppel onmiddellijk beschikbaar. Deze 2WD bZ4X kan zijn koppel niet altijd kwijt op het wegdek. Bij een vlotter vertrek levert hij niet meteen zijn volle vermogen en grijpt de tractiecontrole misschien al eens in waar het niet moet. Eens op dreef, is het best wel een vlotte wagen. Ons advies is dus toch de overweging te maken tot de “AWDi” ( 4×4) versie. Het comfort is uitstekend en alle bedieningen staan binnen handbereik waar ze moeten staan.

Batterij

De batterij van de wagen beschikt bruto over een 72 kWh batterij wat netto resulteert in ongeveer 64 kWh. Het gemiddeld verbruik zit rond de 17 à 18 kW per 100 km en als we de berekening maken zouden we praktisch tussen de 350 tot 400 km kunnen afleggen wat een zeer positieve uitkomst is voor een SUV van deze grootte.

Opladen is mogelijk aan een maximale snelheid van 150 kWh.

Prijs

De basisprijs voor een bZ4X is 56.820 euro. Deze versie beschikt dan over de basisuitrusting en 2WD (204 pk). De versie die wij mochten testen is beschikbaar vanaf 64.390 euro voor de Style-uitrusting in combinatie met 2WD (204 pk).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.