Uiterlijk

De naam Forester gaat al enorm lang mee en heeft al veel successen geboekt. Subaru dat in 2022 een facelift gaf aan de Forester en daarmee vooral technologie en voorkant aanpakte, zorgde dat het stoere imago waar deze Forester zijn succes aan te danken behouden blijft maar toch wat meer van deze tijd is. Subau nam dus de bumpers en koplampen onder handen en natuurlijk kon een nieuwe grill niet ontbreken in dit design.

Interieur

Het interieur van de Forester is ten opzichte van andere merken iets minimalistischer maar daarom niet minder functioneel. Zonder uitschieters en zo heeft de Forester gewoon een degelijk en stevig inteieur. Geen al te grote schermen en dat maakt dan plaats voor fysieke knoppen die toch net wat makkelijker bedienbaar zijn tijdens het rijden. Ik verlies altijd net wat minder mijn concentratie ten opzichte van een touchscreen.

Verder is het interieur zeker ruim genoeg, nergens kom je plaats tekort. De achter rij heeft ook plaats en hoofdruimte genoeg. Voordeel is ook dat de deuren extreem ver open draaien waardoor in– en uitstappen wel aangenaam is. Het Koffer is met zijn volume van 505 liter zeker ruim genoeg. Wij testen het en gaan gepakt en gezakt richting Duitsland.

 

Het rijden

Deze Subaru Forester komt enkel in een 2.0-liter Boxer benzinemotor ondersteund door een kleine motor en dito batterij. Dat maakt dat dit een Mild hybrid is waardoor het verbruik lager gaat liggen. Dat verbruik is gemiddeld vastgesteld op 8 liter/ 100km (WLTP). Dat lijkt veel maar vergeet niet dat dit een 4×4 is en toch ook een wagen van bijna 1700 kg.

Ik heb nooit eerder met een Forester gereden maar ik was wel aangenaam verrast door het rijgedrag, de wegligging en het absorberen van oneffenheden in de weg. Enige waar ik aan moest wennen was de CVT-versnellingsbak welke trouwens ook een aanpassing heeft gekregen. Door deze aanpassing reageert hij iets vlugger volgens de statistieken.

Wat je niet moet verwachten van deze continue aangedreven vierwieler is echte sportieve prestaties. Van 0 tot 100km/u heeft hij 11,8 seconden nodig. De 2.0 liter boxermotor heeft een vermogen van 150 pk en een koppel van 194Nm.

Wij reden langs en door enkele Duitse off-road baantjes, staken een riviertje over en dit allemaal met het grootste gemak Well Done Subaru!

Veiligheid en techniek

Tegenwoordig komen alle nieuwe wagens met heel wat techniek en veiligheid aanboord. Ook deze Forester natuurlijk. Wat vooral in het oog springt is de EyeSight om dan toch even een woordspeling te gebruiken. De Eyesight technologie is ook opnieuw ontworpen en dus verbeterd. Wat is dat nu eigenlijk die EyeSight? Wel dat zijn eigenlijk twee camera’s die tijdens het rijden continue kijken naar de omgeving voor de auto. Nadert u bijvoorbeeld een plotseling stilstaande auto of een ander object, dan waarschuwt het systeem subtiel doormiddel van een melding. Onderneemt u vervolgens geen actie of bent u afgeleid, dan activeert het systeem de remmen van de auto en zal het uw auto tijdig tot stilstand brengen.

EyeSight helpt je dus aanrijdingen te voorkomen.

Verder is er ook Adaptieve cruise controle, steering control, Lane assist, bord herkenning, Pre-collision throttke Management enzovoort.

Wat mij ook nog opviel was dat als ik even naar links of recht keek ik onmiddellijk melding kreeg hiervan en waarmee ik aangemaand werd om op de weg te letten. Dit is mogelijk door het Driver Monitoring Systeem. Het Driver Monitoring System houdt de bestuurder nauwlettend in het oog en zorgt ervoor dat zijn aandacht steeds gericht is op de weg. Zodra tekenen van onoplettendheid of slaperigheid worden gedetecteerd, waarschuwt het systeem door middel van auditieve en visuele waarschuwingssignalen de bestuurder om opnieuw aandachtig te zijn.

 

Conclusie

Deze betrouwbare Forester kan mij best wel bekoren en bracht mij nooit in verlegenheid. Zijn stoere looks en zijn wegligging maken van hem een aangename reispartner. Als ik dan een minpuntje moet opnoemen is het zijn verbruik. Momenteel kan je kiezen uit verschillende uitvoeringen, de goedkoopste is €36.795 (comfort) en de duurste kost je €46.295 (Premium Black).

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.