Compass?

Met de Compass speelt Jeep al enige jaren mee in het felbevochten en succesvolle compact-SUV segment. De eerste generatie van de Jeep Compass werd reeds in 2006 gelanceerd en kende echter maar gemengd succes. In 2016 kwam Jeep met de tweede generatie Compass, een ware gamechanger voor hen in de Europese markt. Met zijn stoere looks, die het overnam van zijn grote broer de Grand Cherokee, en de technologie van de toenmalige FCA groep (nu Stellantis groep), nam de Compass stevige stappen vooruit en viel hij bij velen in de smaak.

Wij reden met de 2022 facelift van deze tweede generatie Compass om uit te zoeken wat Jeep’s versie van de compact SUV aan te bieden heeft.    

Looks

De looks van de Compass is zeker één van zijn sterke punten. Zo heeft het overduidelijk de stoere, charismatische en historische designstijl waar Jeep voor bekend staat. De Compass heeft bijvoorbeeld het 7-delig rooster verwerkt in de voorbumper, een verwijzing naar de originele Willy’s jeep van de jaren 50. De façade van de Compass is verder gekenmerkt door de facelift voorbumper met een meer sportief en expressief uiterlijk. Deze sportiviteit werd verder ook benadrukt op onze testwagen door de two-tone buitenkleur en de 19 inch multispaak velgen, die beiden als optie beschikbaar zijn afhankelijk van de gekozen versie. Verder is de facelift ook te herkennen aan de modernere voor- en achterlichten waarin LED technologie verwerkt is. Door de imposante voorbumper, hoge motorkap en de vele styling elementen van de Grand Cherokee, lijkt de Compass optisch groter te zijn dan dat deze in werkelijkheid is.

Interieur

De facelift Compass biedt een ruim en lichtrijk aanvoelend interieur aan dankzij het optionele panoramisch open dak en de verbeterde ergonomische lay-out van de middenconsole en armsteunen in de deur. De zetels zijn verbazend comfortabel en bieden voldoende verstelbaarheidsmogelijkheden aan. Ook voor de passagiers op de achterbank is er geen gebrek aan been- en hoofdruimte . De gebruikte materialen zijn in lijn met de verwachtingen voor dit segment. Zo maakt de Compass gebruik van een combinatie van stof en synthetisch leder (vinyl) voor de zetels en soft-touch materialen voor het dashboard. Verder is het dashboard voorzien van een 10,25 inch digitaal instrumentenscherm en van het Uconnect touchscreen infotainmentsysteem waarin draadloos Apple Carplay en Android Auto in verwerkt zijn. Het Uconnect systeem is duidelijk, intuïtief en heeft personaliseerbare interfacemenu’s. Iets wat we ook moeten aanprijzen is het behoud van een goede ouderwetse schakelpook, wat snel, handig en veel voldoening geeft bij het selecteren van de gewenste positie. Als we echter de vormgeving van het interieur vergelijken met deze van de nieuwste telg in het Jeep gamma, de Avenger, merken we toch dat het interieur van de Compass lichtjes veroudert begint te geraken.    

Aandrijving en rijdynamiek

Er zijn drie soorten aandrijvingen beschikbaar op de Compass; de traditionele thermische benzine en diesel motor met beiden 130pk, de mild-hybrid benzine aandrijving genaamd e-Hybrid met 130pk+20pk elektro kracht en de plug-in hybride genaamd 4XE met 4×4 en een gecombineerd vermogen tot 240pk.

Wij reden met de mild-hybrid variant, de Compass e-Hybrid. Deze mild-hybrid technologie is gebaseerd op de samenwerking tussen de nieuwe 1,5 T4-turbobenzinemotor en een elektromotor die is geïntegreerd in de nieuwe DCT 7-versnellingsbak en die 48V levert om de prestaties op te trekken tot 20 pk tijdens verschillende fases van het rijden. Aandrijving bij deze versie is louter op de voorwielen.

Ondanks dat het een mild-hybrid genoemd wordt, kan de werking ervan beperkt vergeleken worden met die van een volwaardige hybride. Zo kan de e-Hybrid enkel elektrisch rijden op zeer lage snelheden, met minieme gasimpulsen en over een zeer beperkte afstand. We ondervonden dat dit systeem in sommige situaties goed werkte, bijvoorbeeld bij stapvoets file rijden of inparkeren, maar dat het systeem ook zijn pijnpunten heeft. Bij het vertragen tot bijna stilstand rijdt de Compass enkel op de elektromotor. Wanneer er vervolgens opnieuw geaccelereerd wordt, dan slaat de benzinemotor terug aan met een zeer schokkerige en bijgevolg onaangename overgang. Dit geldt ook wanneer men uit stilstand snel wil vertrekken. Deze ongeraffineerde overgang kan vermeden worden door zeer voorzichtig en geleidelijk gas te geven. Het e-hybrid systeem heeft natuurlijk zijn voordelen op vlak van verbruik. Jeep geeft een gecombineerd verbruik aan van 5,6l/100km, wij zaten aan een gemiddeld verbruik van 6,7l/100km over een gevarieerd traject en een normale rijstijl. Dit verbruik hadden we zeker een stukje dichter bij het aangegeven waarde kunnen brengen indien er bewust economisch gereden zou worden.

Qua rijdynamiek valt er niets op te merken. Deze is onverwachts zeer sportief voor een Jeep. De Compass laat zich snel en direct insturen in bochten met weinig kantelneiging. Grote oneffenheden worden vloeiend opgenomen door de ophanging, kleine snelle oneffenheden wat minder maar zeker binnen de normen. De 1,5l motor met 130pk en 20pk elektro boost is niet van de snelste, zeker niet in de hogere toeren en op hogere snelheden, maar onder de 80 km/h geeft het mild-hybride systeem voldoende kracht. Vooral in lage en middelhoge toeren, kan er vlot en veilig door het verkeer gereden worden.  

Conclusie

Met een startprijs van ongeveer 38.000,00 euro (inclusief BTW) voor de basisuitvoering Longitude, is de Jeep Compass e-hybrid zeker een aantrekkelijke aanbieding binnen het compact-SUV segment. Ondanks zijn kleine minpunten, maken zijn karaktervolle looks, comfortabel en ruim interieur, up-to-date infotainment en rij-assistentie technologieën en actieve wegligging van de Compass een complete en veelzijdige wagen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.