De nieuwe Škoda Superb van de vierde generatie wordt dit najaar geïntroduceerd, 90 jaar na de lancering van het historische eerste model van de Superb-reeks, dat van 1934 tot 1949 werd geproduceerd. Ruim 50 jaar later werd de eerste generatie van de moderne Škoda Superb uitgebracht, waarmee het merk Škoda zijn rentree maakte in de middenklasse. Het volgende hoofdstuk van het succesverhaal begon in 2008 met de introductie van de tweede generatie van de Škoda Superb. Voor het eerst was de modelreeks verkrijgbaar in twee koetswerkversies met geavanceerde rijhulpsystemen. De derde generatie, die sinds 2015 op de markt is, is de eerste Superb-reeks gebouwd op het modulaire MQB-platform van de Volkswagen-groep. Het gamma werd in 2019 uitgebreid met een plug-inhybride variant, de Superb iV.

Historische Škoda Superb, 1934-1949 

Tegen de tijd dat de historische Superb in 1934 in productie ging, had Škoda al verschillende topmodellen geproduceerd. De Superb was echter in veel opzichten vernieuwend. Zo werkte het elektrische circuit met een destijds nieuw 12V-systeem, dat vandaag nog steeds in auto’s wordt gebruikt. Net zoals zijn tijdgenoten was de Superb gebaseerd op een chassis met een innovatief ontwerp. Het klassieke longitudinale frame met een kanaalsectie werd vervangen door een geavanceerd ruggengraatchassis met een centrale buis, die zich vooraan opsplitste in twee balken. Dankzij dit ontwerp kon niet alleen de aandrijfas in de buis van het frame worden ondergebracht, maar werd ook meer ruimte vrijgemaakt voor de onafhankelijke ophanging, die garant stond voor een superieur rijcomfort. De Superb was ook het eerste model van het merk met een hydraulisch remsysteem met één circuit om een gelijke werking te garanderen op alle vier de wielen. Tijdens de productie werden vanaf 1938 motoren met het pas ontwikkelde kopkleppensysteem in de Superb geïnstalleerd. En in tegenstelling tot sommige van zijn voorgangers, zoals de luxueuze Hispano-Suiza, was de Superb volledig intern bij Škoda ontwikkeld. Het koetswerk, dat in 1939 ingrijpend werd gemoderniseerd, bestond uit een houten structuur met metalen buitenpanelen, waardoor de Superb in verschillende koetswerkvormen kon worden geproduceerd. Zo werden er vijf civiele en drie militaire versies uitgebracht tijdens zijn 13 jaar durende productieperiode. Hij was verkrijgbaar met zij- of kopklepmotoren met vermogens van 40,5 tot 70,7 kW en een cilinderinhoud van 2.492 tot 3.991 cm3. De meeste motoren hadden zes cilinders, met uitzondering van de Superb 4000, die een V8 onder de motorkap had. Hiermee was de Superb 4000 de topversie op het vlak van vermogen en cilinderinhoud. Een van de weinige overgebleven Superbs 4000 behoort nu tot de meest waardevolle stukken van het Škoda Museum in Mladá Boleslav. Tussen 1934 en 1949 werden ongeveer 900 civiele en 1.600 militaire exemplaren van alle Superb-varianten geproduceerd.

Terugkeer van het vlaggenschip, 2001-2008

2001 was een jaar met vele hoogtepunten voor het merk Škoda, waaronder zijn tienjarige bestaan onder de vleugels van de Volkswagen-groep. De Škoda Fabia werd gelanceerd als berline, terwijl Škoda ook zijn typische Simply Clever-concept van praktische innovaties introduceerde. De belangrijkste gebeurtenis van het jaar was echter de presentatie van de berline Superb na een afwezigheid van 50 jaar. Dit tilde Škoda naar een hoger niveau en positioneerde het merk tussen de constructeurs van auto’s uit de hogere middenklasse. De eerste generatie van de Superb werd in september 2001 onthuld op het autosalon van Genève en was gebouwd op het PL 45-chassisplatform. Dit werd voor de Škoda Superb met 100 mm verbreed, wat hem een uitzonderlijk ruim interieur bood. De reeks omvatte ook een uitgebreid motoraanbod. Zo bood de eerste moderne generatie van de Superb zowel benzine- als dieselmotoren, gaande van een drukgevoede 1.8-viercilinder met 110 kW (150 pk) tot de topversie, een 2.8-V6 met 142 kW (193 pk). Hij pakte ook uit met verschillende primeurs voor het merk Škoda, waaronder bixenonkoplampen, de Tiptronic-automaat, het Coming Home-verlichtingssysteem en elektronisch gestuurde rembekrachtiging voor een betere remwerking. Ook de meerarmige voorwielophanging en de overlangs geplaatste motoren waren uniek in het Škoda-gamma. In 2006 onderging de eerste generatie van de Superb een facelift, met het typische C-vormige achterlichtconcept.

Derde Superb-generatie met plug-inhybride aandrijving, vanaf 2015

In februari 2015 werd de derde generatie van de Superb in Praag gepresenteerd als een vijfdeurs berlineversie, enkele maanden later gevolgd door de breakvariant. Dankzij het modulaire MQB-platform van de Volkswagen-groep kon de Škoda Superb van de derde generatie nu over alle nieuwste technologieën beschikken. Voor het eerst kon het model rekenen op een DCC Adaptive Chassis, airco met drie zones en rijhulpsystemen zoals Traffic Jam Assist en Emergency Assist. Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Assist en Travel Assist waren eveneens beschikbaar voor de Superb-reeks. Ook het aantal Simply Clever-functies was aanzienlijk toegenomen. Zo pakte Škoda voor het eerst uit met een virtueel ontgrendelingspedaal voor de achterklep, een 230V-aansluiting voor de achterpassagiers en paraplu’s in de panelen van beide voordeuren. Bij de facelift van 2019 kreeg de Superb van de derde generatie nog meer geavanceerde uitrusting, zoals ledmatrixkoplampen, Predictive Adaptive Cruise Control en de sleutelloze ontgrendelingsfunctie KESSY voor alle deuren. De belangrijkste innovatie was dat het gamma werd uitgebreid met een nieuwe variant: de plug-inhybride Superb iV met 1.4 TSI PHEV-aandrijving. Sinds 2001 heeft Škoda Auto al meer dan

1.550.000 Superbs van alle types en generaties geproduceerd, waarvan meer dan 780.000 Superbs van de derde generatie.

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.