© Renault

Deze opvolger van de Kadjar straalt het nieuwe design bijhorend aan het Renaulution plan uit dat we bijgevolg ook bij andere telgen van het merk terugvinden. Dat design kan ons trouwens wel bekoren. Natuurlijk is het vernieuwde logo ook van de partij. Deze Austral-e staat op hetzelfde platform als de Qashqai van Nissan. Namelijk het CMF CD platform. De binnenruimte is gegroeid door de vergrote wielbasis en mede daardoor kan je achterin comfortabel plaatsnemen.

In de kofferruimte is er plaats voor 430 liter. Maar de achterbank is verstelbaar zodat je wat ruimte wint en er in een knip 555 liter van maakt. Wij reden met de Espirit Alpine versie, dit is de sportieve lijn dewelke in de plaats is gekomen van de eerdere RS-Line. Aan de voor- en achterkant zien we doorlopende LED lampen. Bij de Alpine versie zoals onze testwagen is de e achter Austral blauw, bij de gewone versie is deze goud.

Deze Hybride versie heeft 200pk en een max koppel van 205Nm. Hiermee sprint hij van 0-100 in 8,4 seconden. En dit allemaal met een 1.2 driecilinder. Wij merkten dat als je het gaspedaal intrapte er precies wat vertraging op de respons zat. We waanden ons even in Z-Frankrijk waar één of andere Fransman ons tot kalmte aanmaande met de veelzeggende woorden “à l’aise, à l’aise”. Misschien dat we ook teveel met Alpine in ons achterhoofd zaten en stiekem meer en teveel verwacht hadden van deze versie. Wel zeer goed was het verbruik dat met zijn 5,1 liter per honder kilometer voor een auto met deze omvang zeker niet veel was.

Het interieur is knap en met degelijke materialen afgewerkt. In de middenconsole valt de versnellingspook euh.. verstelbare middenconsole op. Want die verschuifbare middenconsole heeft veel weg van een versnellingspook. Tot je hem vastneemt natuurlijk, maar ziet er wel zeer goed uit. Versnellingen kies je trouwens aan het stuur op een Mercedes-achtige manier. Het infotainment systeem is zeer aanwezig met zijn 12 inch en daardoor zeer duidelijk en makkelijk afleesbaar met tal van instellingen.

Het rijden zelf dan. Dit is geheel op een Renaultse manier om het zo te zeggen. Niet te hard in de bochten, doch aangenaam en zeker niet te zacht zodat je van de ene naar andere kant overheld. Dat alles kan natuurlijk te maken hebben met het 4-control systeem dat aanwezig was op onze testversie. Hierbij krijg je ondersteuning van de achterwielen om alles zo stabiel mogelijk te maken. De achterwielen draaien dan mee om het geheel meer controleerbaar te maken.  

Deze Austral e Espirit Alpine full hybrid versie kan je kopen vanaf 44.800€.

De goedkoopste versie zijnde de evolution kan de jouwe zijn vanaf 36.800€.

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.