CITROËN

Citroën staat erop dat het zichzelf steeds heruitvindt maar dat er toch trouw gebleven wordt aan de rijeigenschappen van de verschillende wagens.

We beginnen met de de Oli (All-ë). Deze conceptwagen is voor het eerst te zien op een evenement en wij hadden de eer en het genoegen zijn ontwerper te mogen interviewen.

Dat interview vindt u hier.

Als ideeënlaboratorium op wielen streeft Oli naar het best mogelijke levenscyclusbeheer door gewicht en complexiteit te verminderen en gerecycleerde en recycleerbare materialen te gebruiken. Oli weegt niet meer dan een ton en heeft een bereik van 400 km, met een lager elektriciteitsverbruik dankzij een maximumsnelheid van 110 km/u en een oplaadtijd van 20 tot 80% in slechts 23 minuten. Hij heeft een batterij van 40kWh aan boord en zal dus ongeveer een 10kWh verbruiken per 100 km.

Ook bij Citroën stond de ë-C4 welke toch een succesverhaal is voor het merk. Maar verder stond er ook de zopas door ons geteste ë-C4 X. Wij vlogen tijdens het Salon een dagje of 2 naar Madrid voor de internationale media-drive en dat artikel kan u dan weer hier teruglezen.

Verder stonden er nog de C5X, de C5 Aircross en natuurlijk de AMI, vriend der Belgen.

De Citroën Ami heeft in België sinds zijn lancering in mei 2021 de grens van 1.000 bestellingen ruimschoots overschreden. Met een marktaandeel van 48% van de registraties van vierwielers in 2022 is het de populairste vierwieler in het Koninkrijk.

Ook bracht Citroën de populaire C3 mee naar het Salon. Met 8.156 geregistreerde inschrijvingen in België tijdens de eerste elf maanden van 2022 is de Citroën C3 de populairste auto in het Koninkrijk. De compacte berline van Citroën wordt geprezen om zijn compacte afmetingen, waardoor hij gemakkelijk in de stad te gebruiken is, zijn hoog niveau van rijcomfort en zijn origineel, empathisch design. De Citroën C3 spreekt een groot aantal klanten in België aan, zowel particulieren als bedrijven.

ABARTH

Abarth gaat een nieuw tijdperk in met de lancering van de Nieuwe Abarth 500e om haar modellengamma te verrijken.

De Nieuwe Abarth 500e is de meest responsieve en opwindende Abarth in de stad en de snelste en leukste in de voorsteden. Kortom, “More Abarth than EVer”. De elektrische architectuur presteert beter dan de benzineversie dankzij een betere gewichtsverdeling, een geoptimaliseerd koppel en een bredere wielbasis en spoorbreedte. De Nieuwe Abarth 500e is uitgerust met een krachtige 42 kWh batterij, wat zich vertaalt in 113kW/154pk, en combineert de prestaties van de Scorpione met de innovatie van elektrische mobiliteit. Voor je het weet accelereert hij in slechts 7 seconden van 0 naar 100 km/u. Hij heeft de beste acceleratie in zijn klasse en produceert tegelijkertijd geen uitstoot.

Kortom, de Nieuwe Abarth 500e is “spannend en snel”, en in de omstandigheden waarin je echt plezier kunt hebben. En zo is het merk erin geslaagd zijn liefhebbers samen te brengen met mensen die nog nooit hebben geracet. De Nieuwe Abarth 500e is bedoeld om de doelgroep van Abarth te verbreden en toch trouw te blijven aan zijn roots en DNA.

FIAT

Fiat stond er natuurlijk met de Elektrische 500, dit in Cabrio versie, berline en ook de 3+1.Het biedt de klanten 2 batterijen voor een rijbereik van 190 of 320 km. Hij wordt opgeladen aan max 85 kW waardoor je in 35 min tot 80% geladen bent.

Verder ook de 500X en de Tipo Hybrid.

Met hun nieuwe 48-volt hybride motor maken de 500X en de Tipo gebruik van een eenvoudige technologie die geen belemmering vormt voor het gebruik ervan, zodat het rijden volledig vergelijkbaar is met dat van een “normale” auto met conventionele motor. Het geheim zit hem in de synergie tussen de 4-cilinder turbobenzinemotor en de 48-volt elektromotor. Deze laatste ondersteunt de verbrandingsmotor voor stil starten en optimaal rendement. Het systeem kan de benzinemotor, die tot 47% van de tijd stationair kan draaien (62% in de stad), volledig uitschakelen. Het resultaat is een lager brandstofverbruik en het is zelfs mogelijk om voor bepaalde bewegingen, zoals in de file of bij het parkeren, alleen elektrische energie te gebruiken.

OPEL

Opel kwam met veel ambitie naar het Salon. Ze hadden een hele berg nieuwelingen mee maar ook aanpassingen voor wat er al was.

Zo werd de Mokka-e voorzien van een grotere batterij en noemen ze hem vanaf nu de Mokka electric. Met de nieuwe batterij van 54 kWh kunnen Mokka Electric rijders tot 406 kilometer afleggen in plaats van tot 338 kilometer. Tegelijkertijd is het energieverbruik gedaald tot 15,2 kWh per 100 kilometer (WLTP). De Mokka Electric is echter niet alleen zeer efficiënt: met een vermogen van 115 kW/156 pk en een koppel van 260 Nm levert de elektromotor puur rijplezier.

Ook nieuw bij Opel, of eerder terug van weggeweest, het GSe label. Alleen staat het nu voor “Grand Sport Electric”.

De Astra GSe, een plug-in hybride die verkrijgbaar is als sedan of stationcar, biedt een heerlijke mix van prestaties, comfort en milieuvriendelijkheid. Het vermogen van 225 pk en het koppel van 360 Nm zorgen voor een optimale rijdynamiek bij een gecombineerd brandstofverbruik van slechts 1,2-1,1 l/100 km (26-25 g CO2/km).

De vering, stuurinrichting en ESP-instellingen zijn opnieuw afgesteld voor nog meer rijplezier. Met 18-inch wielen, een vernieuwde voorbumper en het GSe-logo op de achterklep maken de Astra en Astra Sports Tourer GSe een duidelijk statement.

In de GSe-versie behoudt de Grandland zijn SUV veelzijdigheid, maar voegt hij een sportieve touch en een gespierde look toe. De Grandland GSe combineert een 1,6-liter turbobenzinemotor met twee elektromotoren (één op elke as) en beschikt over 300 pk, genoeg om 235 km/u te halen en in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u te gaan. Het gecombineerde brandstofverbruik bedraagt echter niet meer dan 1,3 l/100 km (31-29 g CO2/km).

Verder ook nog de nieuwe Astra en de Astra Sports Tourer Electric.

Deze Astra zal voorzien worden met een motor van 156 pk en bijhorend koppel van 270 Nm.

De batterijcapaciteit zal 54 kWh bedragen en met een verbruik van 12,7 kWh per 100 km geraak je zo 416 km ver met één laadbeurt.

Zoals ik reeds aanhaalde was er dus héél wat nieuws te beleven op de Opel stand.

PEUGEOT

Peugeot stond op het salon met de volledig nieuwe 408 te verkrijgen met 2 verschillende hybride motoren, namelijk eentje met 180 en eentje met 225 pk. Daarnaast ook nog een benzine versie met 130 pk. Verder stonden er nog een 308, de e-208 GT, de e-2008, 3008 en de 508 PSE.

2023 wordt een “elektrisch jaar” voor PEUGEOT, waarbij het merk nieuwe modellen en technologieën aan zijn gamma toevoegt.

PEUGEOT is het eerste Stellantis merk zijn dat de nieuwe generatie hybride aandrijflijnen van de groep lanceert, waarmee het nogmaals zijn wens benadrukt om zoveel mogelijk mensen toegang te geven tot geëlektrificeerde mobiliteit.

Deze nieuwe generatie hybride technologie, die eerst op de PEUGEOT 3008 en PEUGEOT 5008 SUV’s wordt aangeboden en daarna ook op andere modellen uit het gamma, combineert efficiëntie en gebruiksgemak.

Hij bestaat uit een nieuwe generatie 136 pk PureTech benzinemotor, gekoppeld aan een nieuwe geëlektrificeerde dual-clutch versnellingsbak. Dankzij een 48V-accu die tijdens het rijden wordt opgeladen, biedt deze technologie extra koppel bij lage toerentallen en een vermindering van 15% van het brandstofverbruik. Het maakt ook emissievrij rijden mogelijk tot 1 km bij lage snelheden en voor korte afstanden in de stad.

Het PEUGEOT-gamma van 100% elektrische modellen wordt in 2023 uitgebreid met de komst van de nieuwe E-308 en E-308 SW. PEUGEOT zal een van de eerste Europese fabrikanten zijn die een 100% elektrische stationwagen aanbiedt. Met zijn berline en stationwagen zal PEUGEOT kunnen voldoen aan alle behoeften van klanten uit het C-segment die de overstap willen maken naar emissievrije mobiliteit.

Dynamiek en rijplezier, essentiële elementen van het DNA van PEUGEOT, stonden centraal bij de ontwikkeling van deze nieuwe modellen, die een nieuwe en bijzonder krachtige elektrische motor van 115 kW (156 pk) krijgen.

De nieuwe E-308 en E-308 SW zetten ook een nieuwe benchmark in termen van elektrische efficiëntie, slechts 12,7 kWh/100 km, terwijl ze een bereik van meer dan 400 km bieden.

Ook in het C-segment heeft PEUGEOT de toekomstige lancering van een PEUGEOT E-408 bevestigd, naast de plug-in hybride versies van zijn dynamische en innovatieve fastback. De PEUGEOT E-408 vervolledigt een 100% elektrisch PEUGEOT gamma dat aan alle behoeften voldoet, van de PEUGEOT E-208 tot de PEUGEOT e-TRAVELLER, met inbegrip van de PEUGEOT e-2008, E-308, E-308 SW en e-RIFTER.

JEEP

Jeep viel het afgelopen salon in de prijzen met de AVENGER. Deze is trouwens de eerste volledig elektrische wagen van het merk. De AVENGER werd op de persdag door 61 internationale journalisten uitgeroepen tot wagen van het jaar.

De AVENGER deelt zijn technologie met andere wagens uit de Stellantis groep en werd voorzien van een 54kWh batterij gekoppeld aan een motor met 156 pk.

Snelladen kan je aan 100kW en duurt 24 min om de batterij van 20 naar 80% te laden.

Verder verschilt hij natuurlijk wel van de neven en nichten bij Stellantis omdat een JEEP natuurlijk ook naast de weg en dus off-road zijn plan moet kunnen trekken. De JEEP specialisten gaven hem wat saus mee uit eigen huis zodat hij ook off-road niets te kort komt.

Verder stond ook een Grand Cherokee 4xe. Nu dus ook als plug-in hybride te verkrijgen.

Deze vijfde generatie Grand Cherokee is gebaseerd op een volledig nieuwe architectuur en biedt een gecombineerd vermogen van 380 pk en een royaal koppel van 637 Nm. Dit belet hem niet om tot 51 km in volledig elektrische modus af te leggen op stadswegen.

Met drie rijmodi – hybride, elektrisch en e-save – is de Grand Cherokee 4xe ontworpen om ongeëvenaarde off-road capaciteiten en zelfverzekerde rijdynamiek te bieden. Dankzij Quadra-Drive II 4×4 aandrijfsystemen, Quadra-Lift luchtvering en het Selec-Terrain tractiemanagementsysteem – dat keuze biedt uit vijf rijmodi: Auto, Sneeuw, Zand/Modder, Rots en Sport – behoudt de Grand Cherokee de legendarische 4×4-capaciteiten van het merk JEEP.

De Compass en Renegade e-hybrid waren ook aanwezig en daar zal u spoedig enkele reviews van zien verschijnen want bij Carvibes.be reden we onlangs met zo’n hybride.

ALFA ROMEO

Alfa Romeo toonde de plug-in versie van de Tonale en haalt daarmee ook aan dat de metamorfose ingezet is. Deze PHEV is voor Alfa Romeo een cruciale stap naar hun “zero to zero” proces.

De Tonale PHEV Q4, die trouw blijft aan zijn sportieve Italiaanse DNA uit 1910, stoot slechts 26 g CO2/km uit, heeft een bereik van 80 km in volledig elektrische modus en een totaal bereik van 600 km.

Het plug-in hybride systeem combineert een 180 pk sterke 1,3-liter viercilinder turbomotor die het vermogen naar de voorwielen overbrengt en een 90 kW sterke elektromotor die de achteras aandrijft. De 306 volt, 15,5 kWh lithium-ion batterij kan in minder dan 2,5 uur volledig worden opgeladen wanneer de 7,4 kW on-board lader wordt gebruikt.

Met vierwielaandrijving is de auto sportief en dankzij de 280 pk kan hij in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren, 206 km/u bereiken in hybride modus en 135 km/u in volledig elektrische modus. Voor de lancering is de Tonale Plug-In Hybrid Q4 beschikbaar in een beperkte “EDIZIONE SPECIALE” versie.

Ook nieuw waren de Giulia en Stelvio. Althans hun look was nieuw en iedereen kon deze tijdens het salon voor het eerst in echt zien.

De voorkant is de belangrijkste verandering, met een grille die Alfa Romeo’s beroemde ‘Trilobo’ grille op een eigentijdse manier herinterpreteert. De koplampen zijn ook nieuw. Ze zijn rechtstreeks geïnspireerd op die van de Tonale en herinneren ook aan de iconische SZ Zagato en de Proteo concept car.

Het exterieur heeft 21-inch aluminium wielen en een exclusieve Moon Light matte kleur. Binnenin is deze speciale serie uitgerust met het Harman/Kardon audiosysteem en lederen bekleding met rode stiksels.

DS

DS was aanwezig met de DS 7, welke wij ook spoedig zullen rijden en er enorm naar uitkijken.

De nieuwe DS 7 beschikt ook over technologieën voor meer comfort en gemoedsrust, zoals DS ACTIVE SCAN SUSPENSION en DS NIGHT VISION. DS ACTIVE SCAN SUSPENSION is een camera gestuurd dempingssysteem dat volledig nieuw is in het segment.

De veiligheid wordt vergroot door DS DRIVER ATTENTION MONITORING en het semi-autonome rijsysteem van niveau 2, DS DRIVE ASSIST. DS DRIVER ATTENTION MONITORING analyseert het aandachtsniveau van de bestuurder met behulp van twee camera’s. DS DRIVE ASSIST kan het stoppen en opnieuw starten van het voertuig beheren zonder tussenkomst van de bestuurder.

De E-TENSE-technologie, tweevoudig Formule E-kampioen, vormt het grootste deel van het gamma van de nieuwe DS 7, met 225 pk in tweewielaandrijving, 300 pk in vierwielaandrijving en 360 pk in vierwielaandrijving. Voor de versie met 360 pk wordt de Grand Touring gedachte ondersteund door een specifieke ontwikkeling van DS PERFORMANCE. Het chassis is 15 mm verlaagd, de sporen zijn breder (+24 mm vooraan, +10 mm achteraan) en de voorremmen hebben een diameter van 380 mm met remklauwen met vier zuigers, getekend DS PERFORMANCE. Op de 360, 300 of 225 versies is elk hybride systeem gekoppeld aan een nieuwe 14,2 kWh batterij met een laadtijd van ongeveer 2 uur op een 7,4 kW terminal.

De nieuwe DS 3 volgt de DS 3 CROSSBACK op met keuze uit twee motoren: elektrisch of benzine. Zijn nieuwe gezicht drukt robuustheid, dynamiek en elegantie uit door de stilistische codes van de rest van het DS-gamma over te nemen. Elektrisch of benzine: de nieuwe DS 3 biedt de keuze. De E-TENSE-versie maakt gebruik van de Formule E-knowhow van het merk om een opmerkelijke efficiëntie te bereiken. De aandrijflijn ontwikkelt 156 pk en 260 Nm koppel bij een spanning van 400 volt. De nieuwe 54 kWh batterij maakt snel opladen, een grotere actieradius (tot 400 km) en een langere levensduur mogelijk. De ingebouwde lader ontvangt standaard 100 kW gelijkstroom (0 tot 80% in 25 minuten) en 11 kW wisselstroom (0 tot 100% in 5 uur).

Ook bij DS een concept car, de E-Tense Performance.

Het DS E-TENSE PERFORMANCE prototype werd ontworpen als een zeer krachtig laboratorium, bedoeld om de ontwikkeling van technologie voor de volgende DS Automobiles ontwerpen te versnellen. De DS E-TENSE PERFORMANCE, bedacht, ontwikkeld en gemaakt door DS Performance na het winnen van de titels van hun Formule E team en coureurs gedurende twee opeenvolgende seizoenen, is gebaseerd op een chassis van koolstof, dubbele elektromotoren met 600 kW (815 pk) en een vierwiel aangedreven transmissie. Het chassis, de aandrijfeenheid en de batterij introduceren innovatieve oplossingen, getest om de ontwikkeling van toekomstige generaties 100% elektrische E-TENSE productiemodellen te stimuleren. DS E-TENSE PERFORMANCE onthult indicatoren voor het ontwerp van toekomstige DS Automobiles modellen, vooral met zijn voorkant.

Verder zagen we ook de DS 4 en de DS 9.

MASERATI

Onmiddellijk in het oog springt de MC20 Cielo.

3.0 liter V6 met 630 pk en van 0-200 km/u in 9,2 seconden. De sprint tot 100 km/u in net geen 3 seconden. Om van te duizelen.

Verder alleen luxe en oogstrelende kwaliteit op de stand met de Ghibli, de Grecale en tenslotte de Levante Trofeo.

ALPINE

De Alpine 110 R stond er, deze versie is lichter en scherper dan de gewone 110 en daarom ook de “R” van Radicaler. Ontworpen voor het circuit maar eveneens legaal voor op de openbare weg. Zo hebben we ze graag natuurlijk. Voor het eerst in het A110-gamma werden bepaalde onderdelen zoals de motorkap, de achterruit en de diffuser herwerkt, waardoor ze specifiek zijn voor deze versie. Bovendien is deze R ook een stukje lichter, om precies te zijn 34 kg lichter dan de A110 S. dat komt dan op een 1.082 kilogram.

Het exclusief afgestelde chassis, de 300 pk sterke 1,8-litermotor en de racesfeer in het interieur dragen eveneens bij tot dat radicale karakter, dat de rijervaring intenser maakt dan ooit tevoren. Met een sprint van 0 tot 100 km/u in nauwelijks 3,9 seconden verlegt de nieuwe Alpine A110 R de grenzen van de sportiviteit.

De concept-car Alpenglow was ook aanwezig en zorgde voor een mooie blik op de racewagens van morgen. De waterstofmotor stoot bij de verbranding vrijwel alleen waterdamp uit. Water wordt zo het belangrijkste element in het design van Alpenglow. Het benadrukt zowel zijn zuiverheid als zijn kracht. Wij vonden hem er vooral zeer knap uitzien.

DACIA

Bij Dacia stond ook een Conceptwagen. Namelijk de MANIFESTO, hiermee belichamen ze vooral de visie van het merk.

Dacia is zopas een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis begonnen met de introductie van een nieuwe merkidentiteit. Een nieuw logo, dat op het hele gamma (Spring, Sandero, Duster en Jogger) tegelijk werd geïntroduceerd, nieuwe concessies, nieuw design, nieuwe kleuren … Dacia stelde zijn volledige gamma voorstellen met het nieuwe embleem, ‘Dacia Link’ gedoopt: een zuiver gelijnde ‘D’ en ‘C’ die als schakels van een ketting verbonden zijn en die de robuustheid en eenvoud van het merk weerspiegelen. Dacia bevestigt op die manier zijn waarden: een essentieel en cool merk, robuust, outdoorgericht en ‘eco-smart’ (economisch en ecologisch).

RENAULT

Ook hier werden enkele Conceptwagens in de kijker gezet.

Met de Renault 5 Prototype laat Renault zien hoe het de elektrische auto in Europa wil democratiseren met een moderne benadering van de populaire en essentiële auto, zoals zijn tijdloze voorganger.

Renault 5 Prototype is een charmante, compacte stadswagen die een van Renaults tijdloze sterren resoluut naar de toekomst katapulteert dankzij een moderne, zuiver elektrische toets. Hij behoudt bovendien zijn ludieke en speelse karakter, dankzij de gele koetswerkkleur met hoog ‘pop’-gehalte.

Met Renault Scénic Vision, schrijft Renault een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis met een innovatieve conceptauto die zowel baanbrekend als visionair is. Aan de buitenkant is het een voorloper van het toekomstige 100% elektrische gezinsvoertuig in het Renault-gamma. Van binnen en technologisch gezien, nodigt het uit tot een reis naar een andere tijd, naar een toekomst waarin technologieën en innovaties ten dienste staan van een duurzamere en milieuvriendelijkere wereld.

De Scénic Vision concept car slaat een nieuwe weg in, een weg van meer duurzame, veilige en inclusieve mobiliteit. Visionair en verkennend, het belichaamt de meest geavanceerde technologische vooruitzichten voor decarbonisatie en belichaamt de drie pijlers van de duurzame ontwikkelingsstrategie van Renault Groep: milieu, veiligheid en inclusie.

Na Renault 5 Prototype is de Renault 4EVER Trophy-showcar de tweede elektrische herinterpretatie van een iconisch model in het kader van de Renaulution.

Dan waren ook heel veel ogen gericht op de nieuwe Austral. Deze in het C-segment opererende SUV sluit zich aan bij het offensief dat het merk in het C-segment houdt.

Dit offensief trouwens samen met de Arkana en de Mégane E-TECH Electric.

F1 HISTORY

Ten slot was er nog de leuke stand met enkele historische F1 wagens.

Mijn dank aan Mare Tembuyser en Thibeau Mussen voor de foto’s en de hulp! Maar ook aan Foto Robyns voor de service, om steeds klaar te staan bij problemen, vragen en met het gepaste materiaal! Zonder jullie was dit niet mogelijk!!

Ook mijn speciale dank aan de Verschillende merken, hun PR’s en medewerkers voor de babbel, de gegevens en de kans die we krijgen om dit te verwezenlijken!

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.