ISUZU

In Paleis 6 begonnen we met ISUZU.

 

Isuzu was met een speciale reeks naar het Salon afgezakt.

Met deze speciale reeks Omuro levert ISUZU meer uitrusting voor een aantrekkelijke prijs.

Om nog beter in te spelen op de wensen van veeleisende klanten, lanceerde Isuzu op het Autosalon van Brussel een speciale reeks van de D-Max die de naam Omuro krijgt, een vulkaan die in Japan op de lijst staat van nationale natuurmonumenten. De Isuzu D-Max Omuro is gebaseerd op het LSE-uitrustingsniveau, en zal verkrijgbaar zijn in Valencia Orange of Onyx Black. Bijkomend op een uitgebreide standaarduitvoering met onder andere een zestraps automaat, een premium designpakket voor het koetswerk met een zwarte rollbar en kofferdeksel in koetswerkkleur, een interieur in Piano Black afwerking, een 9 duim infotainmentscherm en een premium surround sound geluidssysteem, en een stevige veiligheidsuitrusting, doet de Omuro-versie daar nog een aantal stijlelementen bovenop.

De gelimiteerde Omuro-versie is herkenbaar aan zijn donkergrijs hexagonaal radiatorrooster, LED-verlichting in de cabine en een zwarte ‘Omuro’ badging op de flanken en achteraan. Van de Omuro zullen maar 50 exemplaren beschikbaar zijn voor de Belgische markt aan een all-in totaalprijs van 40.990 euro exclusief BTW.

MAXUS

Volgende telg van de Astara importeerder was MAXUS.

Het gamma van MAXUS, dat vandaag bestaat uit de 100% elektrische eDeliver 3 en eDeliver 9 en een dieselvariant van die laatste, wordt binnenkort stevig uitgebreid met drie nieuwe modellen die op het Salon van Brussel in Belgische première werden voorgesteld: de zevenzits MIFA 9, de eerste elektrische pick-up op de Europese markt, de T90EV en de Electric Light Truck, een elektrische vrachtwagen in de 7,5 ton-klasse.

SILENCE

Naast Maxus vonden we nog een nieuwe speler op de markt van micro en nano mobiliteitsoplossingen. Het Spaanse Silence showde hun twee en vier wieler. Beiden bieden een mobiliteitsoplossing voor in de steden. Clever hier zijn de batterijen die afneembaar zijn, die je onderling kan wisselen en gewoon thuis opgeladen kunnen worden.  De tweewieler heeft 1 batterij aan boord terwijl de vierwieler er 2 heeft.

Bij de 4 wieler is er keuze uit 2 modellen. Eentje met een motor van 6kW, een batterij van 5,6 kWh en een topsnelheid van 45km/h. En eentje met een elektromotor van 14kW en een batterijcapaciteit van 11,2 kWh.  Deze laatste heeft een hoogste snelheid van 85 km/h en een rijbereik van net geen 150 km.

 

HYUNDAI

Naast Silence vonden we Hyundai.

Hyundai waar vooral de IONIQ 6 met de aandacht ging lopen. Deze volledig elektrische wagen met opvallend design heeft een autonomie van net boven de 600 km.

Zijn design zorgt voor een super lage weerstand tijdens het rijden. Het verbruik met 13,9 kWh/100 km ligt hierdoor extreem laag. Dat zorgt in combinatie met zijn batterijpakket met een capaciteit van 77,4 kWh voor dat rijbereik tot 614 km per lading!

Daarmee maakt hij definitief komaf met range anxiety tijdens langere trips, ook al omdat hij dankzij zijn 400V/800V architectuur kan DC snelladen aan een vermogen tot 239 kW. Daardoor is een rijbereik van 351 km haalbaar in amper 15 minuten laden.

Verder op de stand waren ook nog present, de Bayon, de Tucson en de Ioniq 5.

 

SUZUKI

Suzuki kende niet het makkelijkste jaar maar het sympathieke merk blijft gemotiveerd en gaat vol vertrouwen 2023 in. Dit doen ze met de Vitara en de S-Cross. Met de zeer competitieve prijzen en wat je voor die prijs allemaal krijgt. Snel naar de dealer zou ik zo zeggen!

Het hart van de S-CROSS is de koppelrijke 1,4-liter BOOSTERJET turbomotor met directe inspuiting en het 48V SHVS mild hybride systeem, wat de wagen zuinig en krachtig maakt. Voeg daar het ALLGRIP SELECT 4×4-systeem, een 9-inch audiodisplay en een breed gamma geavanceerde veiligheidstechnologieën aan toe voor de meest volledige SUV-ervaring.

De Vitara “Strong Hybrid”

Deze ‘Strong Hybrid’ motorisatie levert een systeemvermogen van 115 pk en een motorkoppel van 138 Nm. De topsnelheid bedraagt 180 km/u en de oefening van 0 tot 100 km/u lukt in 12,7 seconden. De voorwielaangedreven versie neemt bovendien genoegen met een gemiddeld verbruik (volgens WLTP) van 5,3 liter per 100 km, wat neerkomt op een CO2-emissie van 121 g/km. De vierwielaangedreven versie, die bovendien tot 1,2 ton mag slepen, verbruikt 5,8 l/100 km ( 132 g CO2/km). De motor voldoet uiteraard aan de strengste Euro 6d norm.

Ook aanwezig was de Ignis, Across, Swace en de S-Cross.

 

SSANGYONG

Volgende merk dat door Astara wordt tentoongesteld is SsangYong. Het Koreaanse merk dat in juni overgenomen werd door KG group, welke actief is in de staalindustrie en de chemische nijverheid ziet de toekomst rooskleurig.

Ze brachten de SsangYong Korando e-Motion mee naar het salon, de 100% elektrische versie van de succesvolle SUV. De Korando e-Motion werd begin 2022 gelanceerd en het was de eerste keer dat bezoekers van het Autosalon van Brussel er kennis mee konden maken.

Hij beschikt over dezelfde interieurruimte als de Korando met verbrandingsmotor, terwijl hij een gemiddeld rijbereik biedt van 339 km (of tot 474 km bij strikt stedelijk gebruik). Dat alles ondanks een vanafprijs van € 41.990.

Verder stonden er ook nog de Tivoli, Grand Tivoli, Rexton en de gewone Korando.

 

MG

Als laatste Astara telg was ook MG op het Salon aanwezig.

MG dat uitpakt met de MG4.  Deze MG4, welke in het C-segment opereert en volledig elektrisch is komt standaard met een 51kWh batterij welke goed is voor ongeveer een 350 km. Een elektromotor op de achteras zorgt voor 170 paarden aan plezier en dit alles aan een vanaf prijs van € 30.750!

De andere modellen op de stand zijn de EHS, de ZS, Marvel R en de MG5.

 

MAZDA

Bij Mazda was het eerst even genieten van de Prachtige Cosmo uit 1971!

Deze grand touring coupé werd gebouwd door de Mazda Motor Corporation tussen 1967 en 1995. De Cosmo was een baanbrekend model voor Mazda want het model lanceerde succesvol de wankelmotor van het bedrijf. De laatste generatie van het model diende als Mazda’s vlaggenschip voertuig in Japan en werd verkocht als de Eunos Cosmo via haar luxe divisie Eunos in Japan.

De eerste Mazda met de naam Cosmo was de 110S en deze was bestemd voor de export. Een prototype werd geïntroduceerd op de Tokyo Motor Show in 1964 waarna er tachtig pre-productie Cosmo exemplaren werden geproduceerd. Twintig voor de Mazda testafdeling en zestig voor de dealers om te testen tussen 1965 en 1966. Volledige productie begon in mei 1967 en duurde tot 1972. Eentje ervan stond dus te pronken op het Salon dit jaar!

 

De Cosmo werd vergezeld door de MX-5. Deze achterwiel aangedreven sportieveling met 132 pk en een gemiddeld verbruik van 6,3l/100 km kon op heel veel aandacht rekenen.

Wie ook in de belangstelling stond bij MAZDA was de MX-30 R-EV welke voorgesteld werd aan de wereldpers en in het nieuws kwam tot ver over het kanaal. Deze MX-30 heeft een wankelmotor aan boord die als range extender dient. Dus een motor aan boord die enkel dient om de batterijen op te laden.

De exclusieve Edition R-versie die hier aanwezig was op het salon, markeert de terugkeer van Mazda’s legendarische wankelmotor en geeft hier extra glans aan doorheen een aantal opvallende designelementen.

Ook belangrijk voor Mazda en eveneens aanwezig was de CX-60 PHEV. Dit is namelijk de eerste PHEV die Mazda uitbracht en komt met een vermogen van 327 pk (gecombineerd) en een koppel van 500 Nm. Elektrisch kan je er ongeveer 60 km mee rijden.

Ik geef ook nog mee dat er ook nog een Dieselversie van de CX-60 te verkrijgen is met 200pk, gemiddeld verbruik van 5 liter en een uitstoot van 128 g/km.

De PHEV-versie heeft trouwens een uitstoot van 33g/km.

Verder zagen we op de stand van Mazda ook de CX-5, de CX-30 en MX-30.

POLESTAR

Next up: Polestar, dat met 3 versies naar het Salon kwam.

Natuurlijk stond de nieuwe 3 er ook en veel mensen keken daar ook naar uit.

De Polestar 3 heeft een nieuw aerodynamisch profiel waarbij veel nadruk is gelegd op het behouden van de kenmerken van een SUV, waaronder een krachtig en breed postuur. Tijdens het designproces is veel aandacht besteed aan subtiele doch effectieve aerodynamische optimalisatie. Enkele voorbeelden hiervan zijn de aerodynamische vleugels, die zijn geïntegreerd in de voorzijde en de achterspoiler, en de aero blades aan de achterkant.

Het accupakket van 111 kWh biedt de Polestar 3 een royaal rijbereik tot 610 km WLTP[2] (voorlopig). De lithium-ion accu heeft een prismatisch celontwerp, een beschermende aluminium behuizing met boriumstalen versterking en vloeistofkoeling. Een warmtepomp is standaard inbegrepen, waarmee de Polestar 3 de omgevingswarmte kan gebruiken voor klimaat- en accuvoorbereiding. De Polestar 3 kan ook bidirectioneel laden en is daarmee geschikt voor vehicle-to-grid-charge en plug-and-charge.

De Polestar 3 is, net als de Polestar 2, zeer rijk uitgerust en heeft een overzichtelijke optielijst om het configureren te vergemakkelijken en de productielogistiek te vereenvoudigen. Alle versies zijn standaard voorzien van luchtvering, een panoramisch glazen dak over de volledige lengte, LED-verlichting binnen en buiten, intrekbare deurgrepen met naderingsdetectie en 21-inch lichtmetalen velgen. In het eerste modeljaar zijn ook het Plus Pack en Pilot Pack standaard. Deze pakketten bevatten vele premium features zoals een Bowers & Wilkons audiosysteem met 25 luidsprekers, 3D-surround sound en Dolby Atmos, soft-close portieren, een head-up display en Pilot Assist.

Er was ook een polestar 2 aanwezig en de gelimiteerde variant hiervan.

Namelijk de Polestar 2 BST edition 270.

 

HONDA

Ook in Paleis 6 aanwezig was Honda.

Honda toonde de gloednieuwe Civic Type R en viert in één klap de 25ste verjaardag van zijn iconische high-performance hatchback én 50 jaar Civic. Het nieuwste model is ontworpen om de snelste Civic Type R tot nu toe te zijn, voortbouwend op een lange traditie van goed presterende auto’s die geïnspireerd zijn op de autosport. Lichtgewicht componenten en een verhoogd vermogen van de 2,0-liter viercilinder benzinemotor zorgen samen voor een van de hoogste vermogen-gewichtsverhoudingen in zijn klasse. Het herziene rev-match-systeem met autoblipper biedt bestuurders van de auto een lonende ervaring tijdens het schakelen met de handgeschakelde zesversnellingsbak. De motor produceert 329 pk bij 6500 tpm, terwijl 420 Nm beschikbaar is bij slechts 2200 tpm en beschikbaar blijft tot 4000 tpm, terwijl de motor vrij blijft lopen tot 7000 tpm. Het resultaat is dat de Civic Type R in slechts 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en een topsnelheid heeft van 275 km/u.

 

Honda stond er trouwens ook met de oogstrelende Honda e, de Civic e, de HR-V, CR-V en de Jazz. Verder waren er ook nog enkele motoren te spotten voor de avonturiers op twee wielen.

 

FORD

Volgende stop die we deden was Ford.

Ford dat met de Bronco een Amerikaan lanceerde voor de Europese markt.

Vanaf 2023 zal de nieuwe Ford Bronco verkrijgbaar worden in Europa. Enkel als vijfdeurs en in beperkte oplage. De Amerikaanse terreinwagen is een echte off-road avonturier mèt 360° camera, navigatiesysteem met off-roadroutes en digitaal instrumentarium. De middenconsole heeft een aanraakdisplay met Synch4-technologie en 4×4 menu’s.

Verder stond er de Puma, Focus, Kuga, een Mustang Mach E, de robuuste en zeer goedverkopende Ford Ranger Wildtrak pick-up en enkele transit bestelwagens. Zoek niet naar de Fiesta, deze gaat jammer genoeg volledig uit het gamma.

TESLA

Tesla was ook aanwezig, dit met het hele gamma trouwens.

De vernieuwde Model S Plaid met maar liefst 1020 pk was dus ook aanwezig. De sprint naar 100km/h lukt hem in slechts 2,1 seconden door al dat vermogen. Topsnelheid 322 km/h

En nog steeds een range van 600 km! De prijs is daardoor navenant en begint voor de S plaid aan 140.000 euro.

THE AVENUE

Als je denkt dat dit paleis 6 was ben je fout. Want in Paleis 6 kon je ook naar The Avenue.

En wat was dat nu The Avenue? Wel, daar kon je een blik werpen op onder andere Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, een Maybach, maar ook een BMW Alpina, Jaguar, Aston Martin, Landrover, Lotus en Mclaren. Met andere woorden was The Avenue een streling voor het oog en daarom vooral beelden en weinig woorden. Enjoy!

Mijn dank aan Mare Tembuyser en Thibeau Mussen voor de foto’s en de hulp! Maar ook aan Foto Robyns voor de service, om steeds klaar te staan bij problemen, vragen en met het gepaste materiaal! Zonder jullie was dit niet mogelijk!!

Ook mijn speciale dank aan de Verschillende merken, hun PR’s en medewerkers voor de babbel, de gegevens en de kans die we krijgen om dit te verwezenlijken!

Door patrick

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.