Abarth staat bekend om zijn sportieve, kleine en vooral speelse wagens. Een voornamelijk snelle fiat 500 met een 1.4T-JET motor voorin. Deze combinatie zorgt voor mooie resultaten, zo wordt de 595 geleverd met een 165 pk versie. Voor de echte liefhebbers is er de 695. Praktisch is dit dezelfde wagen in de zwaarste uitvoering met 180 pk.

Uiterlijk

De 695 die wij mochten testen, wordt uitgerust met een manueel verstelbare achtervleugel die naast zijn sportieve looks ook nog eens zorgt voor een extra 42 kg aan downforce bij 200 km/u. Naast alle mooie, agressief ogende onderdelen werd deze Abarth in een mooi jasje gestoken. Ondanks dat ikzelf een hevige fan ben van felle kleuren, mag deze combinatie van donkerblauw/zwart met witte accenten er zeker zijn. De Italiaanse autoproducent kennende, gaven ze hier ook een zeer leuke naam aan, namelijk ‘Nero Scorpione’.

Interieur

Voorin treffen we volledige kuipzetels aan die naast hun mooie looks ook zeer veel ondersteuning bieden bij het bochtenwerk. De achterzetels zijn dezelfde zetels als de zetels die we aantreffen in een fiat 500. Het contrast tussen de voorste en de achterste zetels is dus wel vrij groot. Dat maakt Abarth wel weer goed door op de voorzetels en het dashboard een sportief ogende typenaam te borduren. De door ons geteste esseesse is een limited edition en ook dat wordt expliciet getoond op de zetels met het bordursel ‘one of 695’. Te letterlijk moeten we dit echter niet nemen want van de 695 esseesse zijn er maar liefst 1390 stuks geproduceerd.

Veiligheid/Technologie

Over veiligheid kunnen we niets aan merken. Hoewel deze wagen geen lane assist, noodstop assistent of dodehoekmelder heeft, voel je je niet minder veilig. Dit is een pure rijdersauto, om plezier mee te beleven en af en toe een beetje risico mee te nemen maar dat is juist de kick en het doel van deze wagen! Het enige hulpsysteem dat wij wel misten was cruise controle. Na al het plezier is er soms toch ook een beetje nood aan wat rust en gewoon cruisen.

Rijden

180 pk voor een kleine wagen van net boven 1000 kg is meer dan genoeg. Dit zorgt voor een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 6,7 seconden. Wat snel genoeg is, maar door de voorwielaandrijving krijgt hij zijn vermogen niet meteen overgebracht op het asfalt. De 1.4L krijgt vooral een powerboost wanneer de turbo op druk komt en dat zorgt soms voor een beetje wielspin. Dit eveneens voor onderstuur in bochten. Maar we moeten eerlijk zijn, een Abarth zal nooit de snelste tijd neerzetten op circuit maar waarschijnlijk wel het meeste plezier, daar zijn wij alvast heel erg van overtuigd na deze testrit!

Prijs

De Abarth 595 is beschikbaar vanaf 26.990 euro.  De 695 die wij mochten testen, kan je kopen vanaf 29.690 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.