De auto’s in de BMW iX5 waterstof testvloot, welke in februari van dit jaar is gelanceerd, hebben voor het eerst een intensieve testronde in warm weer in de Verenigde Arabische Emiraten afgerond. Het brandstofcelaandrijfsysteem van de auto presteerde indrukwekkend, ondanks temperaturen die opliepen tot 45°C, zand en stof, variërende hellingen en aanzienlijke schommelingen in de luchtvochtigheid.

Het zeer efficiënte brandstofcelsysteem, de twee waterstoftanks, de elektromotor en de accu werkten samen met de centrale voertuigcontrole-eenheid om hun uitstekende prestaties en staat van paraatheid te demonstreren. Het ontwikkelingsteam uit München onderzocht zowel de functionaliteit van alle elektrische systemen onder de extreme omstandigheden als de voorziening van het koelvermogen om de volledige prestaties van het voertuig mogelijk te maken. De voertuigen waren in staat om de rijdynamiek te garanderen waar BMW bekend om staat.

De BMW iX5 Waterstof gaat de wereld rond

Voertuigen uit de testvloot rijden momenteel in Europa, Japan, Korea, China, de VS en het Midden-Oosten. Het doel is om de alledaagse bruikbaarheid van waterstofauto’s in de schijnwerpers te zetten en daarnaast belangrijke kennis op te doen voor de ontwikkeling van een mogelijk in serie te produceren model. De BMW Group gebruikt de proefvloot om op regionaal niveau ondersteuning te bieden voor de ontwikkeling van een tankinfrastructuur die kan worden gebruikt met de 700 bar tanktechnologie in alle voertuigcategorieën – van personenauto’s en kleine bestelwagens tot bussen en zware bedrijfsvoertuigen. Synergieën tussen verschillende toepassingsgebieden bieden ook belangrijke mogelijkheden voor het ontwikkelen van een sterk netwerk van leveranciers van waterstoftechnologie en het verlagen van de kosten.

De BMW iX5 Waterstof combineert lange afstanden en korte tankstops met lokaal emissievrij rijden. Op voorwaarde dat het relevante kader aanwezig is, heeft de waterstof-brandstofceltechnologie het potentieel om te dienen als een nieuwe pijler in het toekomstige aandrijfsysteemportfolio van BMW Group.

Als onderdeel van de voortdurende transformatie past BMW Group een “technologie-open” benadering toe als het gaat om aandrijfsystemen. Het bedrijf past zich daarom aan verschillende eisen van klanten, infrastructuurnormen en politieke en regelgevende landschappen in de verschillende regio’s van de wereld aan. Deze flexibiliteit stelt BMW Group in staat om in elke situatie snel te reageren op veranderende eisen in de markten en om te allen tijde een aantrekkelijk aanbod te presenteren voor zoveel mogelijk klanten.

De BMW iX5 Hydrogen heeft een brandstofcelsysteem met een vermogen van 125 kW/170 pk en een sterk geïntegreerde aandrijving met BMW eDrive technologie van de vijfde generatie (de elektromotor, transmissie en vermogenselektronica zijn samengebracht in een compacte behuizing). Het totale vermogen van de aandrijving bedraagt 295 kW / 401 pk. De waterstof die nodig is voor de brandstofcel wordt opgeslagen in een paar tanks van 700 bar, gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). Samen kunnen deze tanks ongeveer zes kilogram waterstof bevatten. Deze opslagcapaciteit geeft de BMW iX5 Hydrogen een actieradius van 504 km (313 mijl) in de WLTP-cyclus.

CO2-UITSTOOT & VERBRUIK.


BMW iX5 Waterstof: Verbruik gecombineerd in WLTP-cyclus: 1,19 kg H2/100 km, CO2-uitstoot gecombineerd in WLTP-cyclus: 0 g/km
Elektrisch bereik: 504 km (313 mijl)

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.