Nieuwe Scénic E-Tech electric is mee met zijn tijd en belichaamt een nieuw type van gezinswagen. Bepaalde trekken en kenmerken sluiten aan bij de stijlkenmerken van een SUV, terwijl zijn verlaagde gordellijn en vloeiende lijnenspel doen denken aan die van berlines. Dat resulteert in een ideaal compromis tussen een moderne, eigentijdse stijl, een compromisloos interieurcomfort en een geoptimaliseerde stroomlijn. Zijn design illustreert op krachtige wijze de nieuwe vormtaal van Renault, die werd geïnitieerd door Gilles Vidal en die de eigenheid van spanningslijnen en technische details combineert met royale welvingen, geworteld in het DNA van ‘auto’s om in te leven’.

 

Een nieuwe vormtaal

Nadat ze in 2022 werd voorgesteld op de concept-car Scénic Vision, vindt de nieuwe vormtaal van Renault nu ook haar weg naar de seriemodellen: Nieuwe Clio, Nieuwe Rafale en voor het eerst ook een zuiver elektrisch model: Nieuwe Scénic E-Tech electric. De sterk gewelfde oppervlakken verwijzen naar de historische waarden van Renault als een menselijk en levendig merk, terwijl de combinatie van spitse, gestructureerde karakterlijnen en talloze hoogtechnologische details de wagen naar een moderne en geconnecteerde wereld katapulteert. De beheerste oppervlakken rondom de wagen maakten het mogelijk om karakterlijnen te ontwikkelen die zich verspreiden en zich in het koetswerk integreren om hem een sterke persoonlijkheid te geven.

 

“Nieuwe Scénic E-Tech electric geeft blijk van een sterk karakter dankzij een silhouet met ideale proporties en een uitgesproken persoonlijkheid, die de nieuwe, erg moderne vormtaal van het merk Renault integreert. Het is een onmiddellijk herkenbare en karaktervolle wagen, waarop je geleidelijk nieuwe details ontdekt naarmate je hem van naderbij bekijkt.”

Agneta Dahlgren, Directrice Designprojecten

 

Een ideale architectuur om een gezinswagen te ontwerpen

Terwijl de eerste Scénic-generaties in de categorie van de monovolumes thuishoorden, met hun lineaire silhouetten waarbij motorkap en voorruit naadloos in elkaar overgingen, betekent Nieuwe Scénic E-Tech electric een ware doorbraak op het vlak van architectuur. De vlakke laadvloer, de grote 19″- en 20″-velgen, de lange wielbasis en het ‘Solarbay’-panoramadak dat ondoorzichtig kan worden gemaakt, vertalen zich in een innovatieve gezinswagen die aan alle verwachtingen en gebruiksdoeleinden voldoet.

 

Hij is 4,47 meter lang, 1,86 meter breed en 1,57 meter hoog. Dat resulteert in unieke proporties, een ruim interieur en een compromisloos comfort voor alle inzittenden. Het unieke concept van Scénic, een wagen die zowel werd uitgedacht voor de bestuurder als voor zijn passagiers, biedt iedereen een optimale zithouding. Zo beschikt de bestuurder over een zetel die een geruststellende en veilige hoge zitting combineert met de typische hellingsgraad van een berlinezetel voor meer dynamisme en rijplezier. De achterpassagiers beschikken van hun kant over een knie- en hoofdruimte die niet moet onderdoen voor die in de beste gezinswagens uit het C-segment.

 

Een dynamisch silhouet dat de aandacht trekt

Zoals zijn erg dynamische silhouet bewijst, stond aerodynamica centraal in het ontwerp van Nieuwe Scénic E-Tech electric, om de efficiëntie en het rijbereik van de wagen te maximaliseren. Vooraan verbeteren luchtgordijnen onder de dagrijlichten de penetratie van de lucht rond de wagen. Het profiel van de wagen is getooid met karakterlijnen die royale welvingen en scherpe randen combineren. De achterkant kreeg dan weer een gebeitelde vormgeving om de luchtweerstand te verbeteren, terwijl een uitgesproken karakterlijn beide zijden van de achterbumper siert.

 

Ook het design van de 20″-velgen is specifiek en draagt bij tot de efficiëntie van de wagen. De lichte ‘Oracle’-velgen uit gesmeed aluminium zijn uitgerust met addenda die het luchtinlaatoppervlak verkleinen en een extra stroomlijnvoordeel (SCx) met zich meebrengen. Nieuwe Scénic E-Tech electric heeft ook vlak aansluitende deurgrepen, die modern ogen en de stroomlijn ten goede komen.

 

Een persoonlijkheid doordrongen van robuustheid

Met zijn erg lange wielbasis van 2,78 meter (+ 10 cm ten opzichte van Mégane E-Tech electric), zijn erg korte overhangen voor- en achteraan en zijn wielen die op de uiterste hoeken van het koetswerk werden geplaatst – stuk voor stuk ontwerpvoordelen van het moduleerbare CMF-EV-platform – ademt Nieuwe Scénic E-Tech electric een en al robuustheid en geeft hij blijk van een uitgesproken persoonlijkheid. De gordellijn loopt door tot aan het achterste zijruitje om de dynamische vorm van de wagen te benadrukken en meer kracht te geven rond de achterwielen. De deurbeschermers onderaan, de wielkastverbreders en de bodemplaten voor- en achteraan versterken het uitgesproken karakter van de wagen. De dakstangen vervolledigen dit design, dat zowel aerodynamica als robuustheid uitdraagt. Ze zijn voorzien op alle uitvoeringen en passen zich perfect aan de gezinsbehoeften van onze klanten aan.

 

Specifieke, karakteristieke wielen

Met hun typische grafische vormgeving, met in het midden het Renault-logo, vullen de 19″- en 20″-velgen van Nieuwe Scénic E-Tech electric het moderne design van de wagen aan. De unieke 20”-velgen van de Esprit Alpine-versie herinneren aan de identiteit van het merk met de A-pijl: de zwarte gediamanteerde velgen, gelakt met een gerookte vernis en omgeven grijze wielnaafdoppen. Dat alles geeft de wagen meer dynamiek, finesse en techniciteit.

 

Een uitgesproken motorkap

De lange horizontale motorkap van Nieuwe Scénic E-Tech electric wordt vormgegeven door symmetrische karakterlijnen die progressief vervagen en uitlopen in de nagenoeg horizontale accentlijn boven het radiatorrooster. De zijdelingse uitsnijdingen boven de vleugels geven hem nog meer kracht en robuustheid.

 

Ruiten die het radiatorrooster sieren

De bijzonder herkenbare voorkant van Nieuwe Scénic E-Tech electric is voorzien van het ‘Nouvel’R’-logo en de nieuwe lichtsignatuur van Renault om zo zijn merkimago te versterken. Het logo staat verticaal op het radiatorrooster, te midden van een reeks motieven waarbij ruitjes in overdruk verschijnen of verdwijnen naargelang de blootstelling aan het licht en de kijkhoek. Deze motieven versmelten zich met de koplampen bovenaan het radiatorrooster voor een hoogtechnologisch en spectaculair effect.

 

Nieuwe lichtsignatuur en onuitgegeven welkomstanimatie

Nieuwe Scénic E-Tech electric draagt de nieuwe lichtsignatuur van Renault. Zijn grafische vormgeving, afgeleid van de ruit, drukt kracht en robuustheid uit en versterkt de merkidentiteit. De dagrijlichten (DRL) in de vorm van halve ruiten zijn verticaal geplaatst aan beide uiteinden van de voorzijde, waardoor andere weggebruikers de breedte van het voertuig goed kunnen inschatten en de veiligheid toeneemt. De voorkant wordt tevens verfraaid door een ‘techno’ lichtanimatie voor de dagrijlichten en koplampen.

 

Een hoogtechnologische achterkant

Op de achterzijde van Nieuwe Scénic E-Tech electric accentueren diverse details de lijnen van de wagen en zijn technische en moderne uitstraling. Net als bij de dagrijlichten vooraan werden de achterlichten op de uiterste hoeken geplaatst als twee pijlen die aan weerszijden van het koetswerk werden geplaatst om de visuele breedte van de wagen te versterken. Ze worden geanimeerd door micro-optische technologie wanneer ze branden en hebben een ‘zwevend’ effect wanneer ze gedoofd zijn. Het Scénic-opschrift onder het Renault-logo ‘Nouvel’R’ vervolledigt dit onuitgegeven design en versterkt zijn hoogtechnologische karakter met een verfijnde en gemoderniseerde hoekigere typografie die perfect aansluit bij het logo.

 

Zes koetswerkkleuren

Nieuwe Renault Scénic E-Tech electric wordt leverbaar in zes koetswerkkleuren: Vlamrood, Nachtblauw, Sterzwart, Glanzend Schiste grijs, Schiste Satijngrijs (exclusief voor de uitvoering Esprit Alpine) en Parelmoerwit. Die laatste benadrukt de eenvoudige en gulle esthetiek van de wagen en zet de koetswerklijnen in de verf. Naargelang de uitvoering kan men opteren voor een tweekleurige afwerking door het dak en de stijlen uit te voeren in een andere kleur (Sterzwart of Mat Schiste Grijs) dan de rest van het koetswerk.

 

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.