Van de meervoudig bekroonde en nog steeds populaire Yaris zijn wereldwijd al 10 miljoen stuks verkocht. Het model treedt daarmee toe tot de rangen van de eeuwige bestsellers in de stal van Toyota, waaronder de Corolla, Camry, RAV4, Hilux en Land Cruiser, die eerder de opmerkelijke mijlpaal van acht cijfers bereikten.

De Yaris is al bijna een kwart eeuw toonaangevend op het gebied van innovatie; dankzij de introductie van nieuwe technologieën en concepten is hij ook grensverleggend in het compacte segment. Al die tijd was hij een van Toyota’s meest verkochte modellen in Europa.

De huidige generatie Yaris heeft bewezen zich aan de behoeften van de klant te kunnen aanpassen. De Yaris-serie is namelijk in 2020 uitgebreid met de alom geprezen GR Yaris, een onvervalste sportwagen, en in 2021 met de Yaris Cross, een urban crossover-SUV.

Sinds de eerste generatie in 1999 werd geïntroduceerd, zijn de totale verkopen van de Yaris-serie in Europa opgelopen tot 5.155.506 stuks per eind februari 2023. In 2022 was de Yaris-serie goed voor meer dan een derde van de totale Toyota-verkopen in Europa. Er werden 185.781 stuks van de Yaris, 156.086 van de Yaris Cross en 5.392 van de GR Yaris verkocht, wat neerkwam op 8% van het totale segment.

De Yaris is een echt wereldwijd Toyota-model, dat in fabrieken over de hele wereld wordt geproduceerd. De productie van de eerste Yaris begon in januari 1999 in de Takaoka-fabriek in Aichi (Japan). Tegenwoordig zijn er Yaris-productiecentra in 10 landen: Japan, Brazilië, China, Taiwan, Indonesië, Maleisië, Pakistan, Thailand, Frankrijk en Tsjechië.

In Europa produceert Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) de Yaris sinds 2001 en de Yaris Cross sinds 2021. In datzelfde jaar begon Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) in Kolin eveneens met de productie van de Yaris om aan de toenemende vraag naar het model in Europa te voldoen. De totale Europese productie van de Yaris-serie kwam eind 2022 uit op meer dan 4,6 miljoen stuks.

Belangrijke onderdelen van de Yaris, zoals de benzine- en hybride elektrische motoren en transmissies, worden ook lokaal geproduceerd bij Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP), dat zowel aan TMMF als aan TMMCZ levert.

De Yaris is bedoeld om stijlvolle, praktische mobiliteit voor de eisen van het moderne leven te bieden. Het model kan bogen op een aantal benijdenswaardige innovaties op het gebied van veiligheid, efficiëntie en prestaties, waardoor het aantrekkelijk blijft voor klanten.

De eerste generatie Yaris werd in 2000 uitgeroepen tot Auto van het Jaar en was daarmee het eerste Toyota-model dat deze felbegeerde onderscheiding kreeg. In datzelfde jaar werd de titel Japanse Auto van het Jaar toegekend aan de Toyota Vitz, de naam van het model in Japan. Elke volgende generatie van de Yaris kwam op de shortlist van de Auto van het Jaar-verkiezing; in 2021 werd de huidige generatie het eerste model dat voor de tweede keer in de 21ste eeuw tot Auto van het Jaar werd uitgeroepen.

Eerste generatie: piccolo genio oftewel klein genie

Eind jaren negentig wilde Toyota een nieuwe compacte auto ontwikkelen voor wereldwijd gebruik in de 21ste eeuw. Het compleet nieuwe model moest in de voetsporen treden van de hoog gewaardeerde Toyota Starlet, wat niet gemakkelijk was. Om dit te bereiken, moest het model een modern uiterlijk krijgen en voorzien worden van de nieuwste technologieën. Met zijn revolutionaire ‘big-small’ ontwerp herschreef het de regels voor kleine auto’s, waarmee het een voorproefje gaf van autorijden in het volgende millennium.

De wereld kreeg een eerste indruk van Toyota’s visie op de Frankfurt Motor Show van 1997, waar een geheel nieuw concept, de Toyota Funtime, werd gepresenteerd. Dat maakte deel uit van het Fun-project, een reeks conceptmodellen die de veelzijdigheid van gedeelde platformtechniek moesten demonstreren. De conceptauto werd gestyled door het European Office of Creation (EPOC) van Toyota in Brussel (België).

Een jaar later maakte de productieversie van de nieuwe Toyota Yaris zijn debuut op de Paris Motor Show. Het exterieur was gestyled door EPOC − dat kort daarna Toyota European Design Development (ED2) zou worden − terwijl het interieurontwerp een samenwerking tussen Europa en Japan was. De eerste generatie Yaris was stijlvol, karakteristiek en doelgericht Europees van smaak, met een relatief hoog, ruim en organisch gevormd koetswerk rond het centrale designconcept van de menselijke maat.

Hoewel de buitenafmetingen aangenaam compact waren, beschikte de Yaris over een comfortabel en praktisch interieur dat de ruimte van veel grotere auto’s overtrof. Het bood veel hoofdruimte en flexibele zitplaatsen voor maximale opbergruimte.

De slimme, minimalistische vormgeving en aantrekkelijke esthetiek werden gerealiseerd zonder afbreuk te doen aan de veiligheid. De eerste Yaris werd de veiligste auto in zijn segment volgens de Euro NCAP-scores, waarmee een trend werd gezet die tot op de dag van vandaag voortduurt.

De innovatieve eerste generatie Yaris werd aangedreven door een geavanceerde, zuinige en toch pittige 1.0-liter benzinemotor met een vermogen van 68 DIN-pk. Deze motor, die in 1999 de eerste International Engine of the Year-prijs won, kreeg de bijnaam ‘Mighty Atom’, omdat hij hetzelfde vermogen leverde als een traditionele 1.4-liter motor.

De Yaris werd uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2000 en was daarmee het eerste Toyota-model dat deze prestigieuze prijs kreeg van een jury van Europese autojournalisten. De jury prees de eerste generatie Yaris om zijn aantrekkelijke interieur en exterieur en om het veelzijdige en knusse inzittendengedeelte. De 1.0-liter motor van de Yaris werd ook geprezen om zijn genialiteit en zuinigheid en de jury zei dat het de beste 1.0-liter motor op de markt was. Later dat jaar werd een tweede motorvariant geïntroduceerd, waardoor klanten van het rijk uitgeruste vijfdeursmodel konden kiezen voor een 1.3-liter VVT-i-blok met een vermogen van 87 DIN-pk.

In 2001 hielp de Yaris om het sportieve merk T-Sport in Europa op de kaart te zetten. De driedeurs Yaris T-Sport was uitgerust met een krachtige 1.5-liter VVT-i-motor die 106 DIN-pk leverde bij 6000 tpm en had een prestatiegericht chassis, een versterkt koetswerk en een sportief interieur. De toonaangevende ‘hot hatch’ was met een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 9,0 seconden sneller dan de meeste 1.6-liter concurrenten en in het middenbereik van 60 tot 100 km/u sneller (8,4 seconden) dan alle vergelijkbare concurrenten. Het succes van de Yaris T-Sport legde de basis voor sportieve versies die sindsdien in het aanbod van elke Yaris-generatie werden opgenomen.

Met de introductie van een 1.4-liter D-4D-dieselmotor in 2002 werd het aanbod van aandrijflijnen voor de Yaris-serie vervolledigd. Toyota was daarmee de eerste fabrikant ter wereld die een volledig van aluminium gemaakte dieselmotor uitbracht.

De Yaris werd snel geliefd bij klanten in heel Europa. Die vonden het model een praktische, leuke en modieuze oplossing voor de eisen van het dagelijkse stadsleven en een betrouwbare partner voor langere afstanden, zoals blijkt uit het feit dat wereldwijd meer dan 1,2 miljoen exemplaren van de eerste generatie werden verkocht.

Het innovatieve en sympathieke karakter van de eerste generatie Yaris wordt misschien het best samengevat door de slogan die Toyota gebruikte in een zeer succesvolle reclamecampagne in Italië. Daar kreeg de nieuwe auto liefkozend de bijnaam ‘piccolo genio’ oftewel ‘klein genie’.

Tweede generatie: vijfsterrenprestaties

De Yaris werd volwassen met de tweede generatie, die in 2005 in Europa werd uitgebracht. De reputatie van de auto als slimme vormgeving voor optimale binnenruimte en comfort, gecombineerd met geavanceerde technologie voor veiligheid en prestaties, werd versterkt. Tegelijkertijd werd de gebruikerservaring verder verfijnd.

Een andere filosofie en grotere afmetingen rondom maakten de tweede generatie ruimer dan ooit. De binnenruimte kon wedijveren met die van auto’s uit het grotere C-segment en dankzij de vlakke achtervloer konden drie volwassenen comfortabel achterin zitten. Elke zitplaats van de 60/40 deelbare achterbank was verschuif- en neerklapbaar, wat een indrukwekkende beenruimte van 880 mm voor de achterpassagiers opleverde.

De bagageruimte van 737 liter gold als beste in zijn klasse. Dit was mede te danken aan Toyota’s handige Easy Flat-systeem, waardoor de achterzetels snel en gemakkelijk neergeklapt konden worden voor een vlakke vloer. Aan de details en het passagierscomfort werd bijzonder veel aandacht besteed. Zo was het geluid van de sluitende deuren aangepast en alleen al het dashboard bood 18,2 liter opbergruimte.

De prestaties en efficiëntie werden verbeterd, net als de rijdynamiek en het rijcomfort. Een aerodynamisch efficiënt koetswerk met een lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,30 droeg daaraan bij.

De traditie van steeds hogere veiligheidsnormen werd voortgezet met een Euro NCAP-score van vijf sterren voor passagiersbescherming: een primeur voor de Yaris. Die gemoedsrust is te danken aan Toyota’s geavanceerde Minimal Intrusion Cabin System en negen airbags in het inzittendengedeelte, waaronder een knieairbag voor de bestuurder: een mijlpaal voor een auto van het formaat van de Yaris.

De tweede generatie Yaris werd aangeboden in drie- en vijfdeurs uitvoeringen met keuze uit drie motoren. Een nieuwe 1.0-liter VVT-i-benzinemotor zorgde voor zuinigheid en prestaties met behoud van een laag gewicht. Het vermogen (69 DIN-pk) en koppel (93 Nm) van deze motor waren toonaangevend. De van de vorige generatie overgenomen 1.3-liter VVT-i-motor bleef populair, met meer koppel bij lage toerentallen en meer vermogen bij hoge toerentallen voor een sportief en toch soepel gevoel. De 1.4-liter D-4D-dieselmotor was verder ontwikkeld en leverde nu 90 DIN-pk bij 3600 tpm.

Omdat de Yaris voortdurend aan populariteit won onder bestuurders van alle leeftijden, werd de roep om een sportievere variant beantwoord met de Yaris TS. Deze nieuwe sportieve hatchback werd geïntroduceerd op de Paris Motor Show 2006 en was uitgerust met een nieuwe 1.8-liter Dual VVT-i-motor met 132 DIN-pk en een topsnelheid van 194 km/u, een sportonderstel en sportieve styling, inclusief achterspoiler en zijschorten.

Door het groeiende milieubewustzijn nam de vraag van klanten naar kleinere, zuinigere auto’s in Europa toe. De Yaris wees de weg door een elegant stedelijk uiterlijk te combineren met technische innovatie. De Toyota Optimal Drive-technologie werd in 2009 geïntroduceerd, waardoor het brandstofverbruik en de uitstoot werden verbeterd zonder afbreuk te doen aan de beroemde wendbaarheid van de Yaris.

Derde generatie: hallo hybride

Een pioniersgeest is kenmerkend voor alle Yaris-modellen en in 2012 zorgde de derde generatie voor een revolutie in het B-segment door een volledig hybride optie te introduceren. Deze generatie werd de technisch meest geavanceerde Yaris ooit.

Drie jaar van ontwikkeling werden besteed om de Hybrid Synergy Drive grondig te herzien. Ongeveer 70% van de motoronderdelen werd opnieuw ontworpen om Toyota’s lichtste en meest compacte hybride systeem te realiseren zonder afbreuk te doen aan de prestaties, het interieurcomfort of de bagageruimte.

Als eerste volledig hybride auto in het B-segment − nog een primeur voor het baanbrekende model − werd de Yaris het symbool van Toyota’s streven om de voordelen van zuinig en stressvrij hybride rijden toegankelijk te maken voor een steeds groter aantal klanten en om volledig hybride uitvoeringen te introduceren in alle modellijnen.

Dankzij de ultramoderne uitlaatgasrecirculatietechnologie en een elektrische waterpomp zorgde het hybride systeem in de 100 DIN-pk sterke Yaris voor de beste prestaties en brandstofefficiëntie. Bovendien was het hierdoor voor eerst mogelijk om volledig elektrisch te rijden zonder uitlaatemissies.

De derde generatie Yaris was niet alleen een grote technische stap voorwaarts, maar werd ook een maatstaf voor stijlvol, verfijnd exterieurdesign, met gedurfde kleurkeuzes en een aerodynamisch geoptimaliseerde koetswerkvorm, die een toonaangevende luchtweerstandscoëfficiënt van 0,287 had.

In 2017 namen Toyota European Design and Development en de technische teams in Europa het voortouw in een wereldwijd project van 90 miljoen euro om de derde generatie Yaris te updaten. Daarbij werden meer dan 900 nieuwe onderdelen geïntroduceerd om het design, de dynamische prestaties en de veiligheid te verbeteren.

Op basis van een Euro NCAP-score van vijf sterren werden Toyota Safety Sense-technologieën in alle uitvoeringen geïntroduceerd als onderdeel van de facelift, waarmee opnieuw werd bewezen dat veiligheid standaard is in de Yaris. Het model kreeg ook een frisse look met stilistische wijzigingen aan de voor- en achterkant, die bedacht was in de ED2-ontwerpstudio van Toyota.

Vierde generatie: dynamische prestaties en veiligheid

De vierde generatie Yaris, die in 2020 op de markt kwam, was ontworpen als ’s werelds veiligste compacte auto dankzij de geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) die standaard aanwezig waren. Dit was ook het eerste model dat wereldwijd de naam Yaris droeg.

Een terugkeer naar het ‘big-small’ concept zorgde voor een nog dynamischere uitstraling. De auto was korter, breder en lager dan het vorige model en had een krachtig exterieurdesign, dat de wendbaarheid en compactheid uitdrukte die nodig zijn om in de stad te rijden en parkeren, terwijl de ruimte en het comfort in het interieur behouden bleven.

Een belangrijk element om de grotere ambities van de vierde generatie te verwezenlijken was het GA-B-platform op basis van de Toyota New Global Architecture (TNGA). De Yaris werd de eerste compacte auto op basis van dit modulaire platform, dat de dynamische prestaties en het rijgedrag verbeterde dankzij een laag zwaartepunt en een erg stijf koetswerk.

Het GA-B-platform droeg ook bij aan een opvallend ontwerp, dat deed denken aan de houding van een sprinter in de startblokken. Een breder, lager en compacter uiterlijk en een lagere zitpositie voor de bestuurder zorgden voor een energieke, dynamische auto die er samengebald en wendbaar uitzag en altijd klaar was voor de start.

De totale efficiëntie van de aandrijflijn werd met 22% verhoogd zonder dat dit ten koste ging van de prestaties. Die namen met 16% toe, zodat het totale systeemvermogen uitkwam op 116 DIN-pk. Het rijplezier werd vergroot door een snellere gasrespons, waardoor de acceleratie van 0 tot 100 km/u met 15% werd verkort tot 9,7 seconden.

De nieuwste generatie hybride technologie werd geoptimaliseerd ten behoeve van het gewicht, de prestaties en de efficiëntie, waardoor de EV-rijmogelijkheden van de Yaris grondig veranderden. De rust van volledig elektrisch rijden was merkbaar bij snelheden tot 130 km/u, terwijl het grotere hybride vermogen voor een betere acceleratie bij lage snelheden en op de snelweg zorgde. Het meer lineaire karakter van de acceleratie leidde daarbij tot meer rijplezier.

De vierde generatie Yaris was opnieuw Toyota’s populairste model in Europa en werd daar voor het eerst het meest verkochte model door zijn compacte afmetingen, goede uitrusting en stadse elegantie in combinatie met het laagste brandstofverbruik in zijn klasse.

Iets meer dan twee decennia nadat de Yaris namens Toyota de eerste Auto van het Jaar-verkiezing won, werd de vierde generatie van het model door een jury van 59 Europese autojournalisten uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2021. De jury prees de hybride technologie van de Yaris wegens het soepele rijgedrag, de lage emissies en de betaalbare prijs. Dit illustreert waarom meer dan 80% van de Yaris-kopers voor de hybride aandrijflijn kiest. De Yaris kreeg ook erkenning voor zijn design, dynamische prestaties en toonaangevende veiligheid.

GR Yaris: bekroonde sportwagen

In navolging van de succesvolle Yaris GRMN en de eerste Yaris GR SPORT kwam GAZOO Racing in 2020 met de eerste onvervalste sportwagen, de GR Yaris

Deze sportwagen voor de openbare weg was geïnspireerd door het succes van de Yaris World Rally Car, waarmee het World Rally Team van Toyota GAZOO Racing één constructeurstitel en twee rijders- en bijrijderstitels behaalde toen het model werd uitgebracht. De GR Yaris bleef de rol van wegbereider voor innovatieve technologieën vervullen en kreeg ongekende bijval, waardoor dit model meteen een moderne klassieker werd.

De GR Yaris werd direct op basis van Toyota’s rally-ervaring ontwikkeld op een uniek platform. Daarvoor werd een aangepaste achterkant van het GA-C-platform gecombineerd met het nieuwe GA-B-platform. De auto bevat lichtgewicht aluminium koetswerkpanelen en een dak van gesmeed koolstofcomposiet, terwijl daarnaast overal gewichtsbesparende onderdelen zijn toegepast.

Onder de motorkap ligt de krachtigste driecilindermotor ter wereld, die tevens de kleinste en lichtste 1.6-liter turbo is. Met zijn 261 DIN-pk en 360 Nm koppel lanceert hij de GR Yaris in slechts 5,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De elektronisch begrensde topsnelheid bedraagt 230 km/u.

Een rijklaar gewicht van slechts 1280 kg geeft de GR Yaris een uitstekende gewicht-vermogensverhouding van 4,9 kg per 1 DIN-pk. Dat vermogen wordt verdeeld via de permanente, elektronisch geregelde GR-FOUR-vierwielaandrijving. Die krachtige combinatie zorgde ervoor dat de beperkte productie van 25.000 exemplaren snel was uitverkocht aan enthousiaste liefhebbers die de meest extreme Yaris ooit wilden ervaren.

De GR Yaris loopt ook voorop bij Toyota’s streven naar een koolstofneutrale toekomst, zowel voor productieauto’s als voor de autosport. De voortdurende inzet van het bedrijf om te investeren in nieuwe en gevarieerde aandrijftechnologie wordt geïllustreerd door de GR Yaris H2 met een verbrandingsmotor op waterstof die bijna geen uitlaatgassen uitstoot. Dit ontwikkelingsmodel maakte in augustus 2021 zijn Europese debuut. President Akio Toyoda van de Toyota Motor Corporation reed samen met rallylegende Juha Kankkunen de Rally van Ieper in België om de auto te demonstreren.

Yaris Cross: een authentieke SUV

De Yaris Cross, die in 2021 werd geïntroduceerd, bundelde Toyota’s rijke ervaring en knowhow op het gebied van kleine auto’s met zijn technische en ontwerpinnovaties op SUV-gebied. Zo ontstond een compleet nieuw model dat perfect geschikt is voor dagelijks gebruik maar ook avontuur en rijplezier biedt.

De krachtige styling drukt robuustheid en wendbaarheid uit in een compact koetswerk, waardoor de auto zich gemakkelijk laat manoeuvreren in het stadsverkeer. Het interieur biedt veel comfort bagageruimte volgens de bekende ‘big-small’ filosofie van de Yaris.

De Yaris Cross levert echte SUV-prestaties met Toyota’s beproefde Intelligent All-Wheel Drive-systeem. Dat maakt gebruik van een extra, onafhankelijke elektromotor op de achteras voor meer grip en stabiliteit bij het wegrijden en in bochten en meer vertrouwen op gladde wegen.

Het compacte en lichte ontwerp van het AWD-i-systeem heeft een minimale invloed op de brandstof- en emissie-efficiëntie. Door zijn toonaangevende prestaties als SUV met AWD in het B-segment werd de Yaris Cross een van Toyota’s best lopende modellen in Europa.

Ontworpen in Europ

Vanaf de allereerste generatie heeft het Europese designteam zijn stempel gedrukt op de Yaris. Dat gebeurde aanvankelijk via EPOC in Brussel en later bij ED2 nadat het team was verhuisd naar een groter pand bij Nice aan de Franse Rivièra, waar het sinds 2000 actief is.

Dat was een duidelijk statement, waarmee Toyota zijn Europese designontwikkeling verder versterkte nadat het bedrijf ambitieuze productie- en verkoopplannen voor de regio had gepresenteerd. Als onderdeel van het Global Toyota Design Network houdt ED2 de Europese smaak, gewoonten, waarden en trends in de gaten en in zijn rijke geschiedenis is de Yaris geïnspireerd door deze inzichten.

Afhankelijk van de generatie en het model deelt ED2 ontwerpverantwoordelijkheden met ontwerpcentra in Japan.

Gebouwd in Europa

Vooruitlopend op de populariteit van de eerste generatie Yaris bouwde Toyota in oktober 1998 een nieuwe, technologisch geavanceerde fabriek in Valenciennes (Frankrijk) om de Yaris-productie van de Takaoka-fabriek aan te vullen. Vanaf het begin is TMMF ontworpen als een “groene, schone en ‘lean’ fabriek van de 21ste eeuw”. TMMF is 30% compacter dan een typische autofabriek uit die tijd en heeft daardoor een voorsprong om zijn energieverbruik en emissies drastisch te verminderen. Vergeleken met de normen van de auto-industrie voor fabrieken met een vergelijkbare productie zijn de opslagruimtes in sommige werkplaatsen wel 10 keer zo compact.

TMMF ging in januari 2001 van start met een aanvankelijke productiecapaciteit van 150.000 stuks per jaar. In 2022 waren de jaarlijkse productiecijfers gestegen tot 255.584 stuks, waardoor de fabriek qua volume het grootste autoproductiebedrijf in Frankrijk was. In datzelfde jaar werd de Yaris Cross met 161.508 stuks voor het eerst het meest geproduceerde model van alle merken in Frankrijk. De Yaris Cross onttroonde daarmee zijn broer de Yaris, die de afgelopen tien jaar zeven keer bovenaan de lijst stond.

Enkele interessante feiten en cijfers over investeringen en duurzaamheid:

  • De fabriek biedt nu werk aan 5000 mensen en in totaal is er 1,5 miljard euro in geïnvesteerd.
  • Al een paar jaar na de opening was een deel van het dak bedekt met zonnepanelen en was een zonnewand van 400 m² geïnstalleerd.
  • Sinds 2019 gebruikt de vestiging 100% hernieuwbare elektriciteit en sinds 2012 zorgen twee bassins op het terrein met een gezamenlijke inhoud van 16.000 m³ voor volledige autonomie op het gebied van industrieel water. Het grootste deel is afkomstig van regenwater dat in die bassins wordt opgevangen, terwijl de rest wordt gerecycled uit het afvalwater van de fabriek. Dat wordt voorbehandeld om aan de vereiste normen te voldoen voordat het in het productieproces wordt gebruikt.
  • In de voorbije 20 jaar is TMMF erin geslaagd de benodigde hoeveelheid energie om een Yaris te produceren met 59% te verminderen, waardoor het bedrijf binnen Toyota erkenning heeft gekregen als wereldwijde leider. Daarbij komt de recente installatie van een nieuwe lakstraat in de kunststofwerkplaats. Deze wereldprimeur van Toyota zal naar verwachting een jaarlijkse besparing van 1000 ton CO2 opleveren.
  • TMMF heeft zich ten doel gesteld om vanaf 2030 koolstofneutraal te zijn en in 2040 geen emissies meer te veroorzaken.

De 10 miljoenste Yaris − een Yaris GR SPORT in Dynamic Grey − rolde op 30 maart van de productielijnen bij TMMF, waar al zo veel andere exemplaren zijn geproduceerd. Deze auto is afgeleverd aan een Franse klant uit de regio Parijs.

Een auto met veel namen

Naast liefkozende bijnamen is de Yaris wereldwijd bekend onder verschillende namen. De welbekende naam Yaris is afgeleid van ‘Charis’, de enkelvoudige vorm van Charites, de Griekse godinnen van charme, schoonheid, natuur, menselijke creativiteit, goede wil en vruchtbaarheid.

Sinds zijn Japanse debuut in 1999 tot de introductie van de huidige generatie werd het model op de markt gebracht als Vitz. Afhankelijk van de uitvoering en de regio is het model ook bekend als de Toyota Platz, Echo, Belta, Vios en Scion iA. In bepaalde landen is het model ook op de markt gebracht als de Daihatsu Charade en Mazda2.

De mijlpaal van 10 miljoen verkochte exemplaren heeft alleen betrekking op de modelnamen Yaris, Vitz, Yaris Cross en GR Yaris.

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.