Porsche 75 jaar

Op 8 juni 1948, nu 75 jaar geleden verkreeg Ferdinand Anton Ernst “Ferry” Porsche zijn officiële goedkeuring en maakte hij zijn eerste eigen sportwagen. De Porsche 356 No. 1 Roadster was geboren en zo legde Ferry en zijn team de basis voor de Porsche-legende die nog steeds voortleeft.

911 wordt 60 jaar

Op 12 september 1963 werd door Porsche de eerste versie van de 911 – toen nog gekend als het model 901 – voor het eerst getoond aan het publiek op het autosalon van Frankfurt. De Porsche 911 kwam in 1964 op de markt met een 2.0 liter luchtgekoelde 6 cilinder motor die achterin lag en 130 pk leverde. Hiermee kon de Duitse sportwagen in 8,9 seconden optrekken van 0 naar 100 km/u.

Exclusief model voor de 911

Deze iconische 911 viert nu dus zijn 60ste verjaardag. Porsche viert dit door een exclusief model uit te brengen in een beperkte oplage. De nieuwe Porsche 911 S/T. Voor het eerst brengt de 386 kW (525 pk) sterke hoogtoerige motor uit de 911 GT3 RS zijn vermogen over via een handgeschakelde versnellingsbak en een lichtgewicht koppeling.

Ter ere van de speciale verjaardag van de iconische sportwagen 911 hebben de ingenieurs in Weissach een uiterst puristische sportwagen ontworpen die volledig is toegespitst op puur rijplezier: de 911 S/T. Het exclusieve jubileummodel verenigt de troeven van de 911 GT3 met Touring Pack met die van de 911 GT3 RS en levert een unieke combinatie van wendbaarheid en rijdynamiek. Hij combineert de 386 kW (525 pk) sterke atmosferische 4.0-boxermotor uit de 911 GT3 RS met een kort gespreide handgeschakelde versnellingsbak. Daarnaast is er een uitgesproken lichtgewichtconstructie en een onderstelafstelling die is geoptimaliseerd met het oog op wendbaarheid en rijdynamiek. De 911 S/T weegt slechts 1.380 kilogram (DIN leeggewicht, inclusief alle vloeistoffen) en is daarmee het lichtste model van de 992-generatie. Het optionele Heritage Design Pack is geïnspireerd op de raceversie van de 911 S van eind jaren ‘60 en begin jaren ‘70.

Bij het ontwerp van het jubileummodel werd een beroep gedaan op de GT- en autosportknowhow van Porsche. Dit komt tot uiting in zijn bijzonder lichtvoetige en wendbare rijgedrag, dat is toegespitst op maximaal rijplezier op bochtige landwegen. De vermindering van roterende massa in zowel de motor als de wielen en remmen zorgt voor een bijzonder dynamische respons. De S/T reageert direct en onverwijld op de input van de bestuurder. Elke stuurbeweging of de minste druk op het gas- of rempedaal wordt meteen en met uiterste precisie uitgevoerd. Anders dan bij de 911 GT3 RS lag de nadruk bij de ontwikkeling van de 911 S/T niet op circuitgebruik, maar veeleer op rijden op de openbare weg.

De naam geeft aan dat de nieuwe 911 S/T afstamt van een bijzonder prestatiegerichte versie van de eerste 911-generatie. Vanaf 1969 bood Porsche een speciale raceversie aan van de 911 S. Intern werden deze voertuigen 911 ST genoemd. Aanpassingen aan het chassis, de velgen, de motor en het koetswerk zorgden voor een aanzienlijke verbetering van de acceleratie, het remmen, de tractie en de bochtstabiliteit. Grote spoilers en andere aerodynamische hulpmiddelen werden nog niet gebruikt in deze modellen. De nieuwe 911 S/T neemt de geest van de originele 911 S (ST) mee naar de huidige modelgeneratie van de Porsche 911. Het jubileummodel combineert elementen van de 911 GT3 RS met het koetswerk van de 911 GT3 met Touring Pack en vult die aan met lichtgewicht componenten die speciaal zijn ontwikkeld voor de 911 S/T. Het resultaat is een unieke rijervaring binnen het 911 GT-gamma.

Porsche Design biedt klanten van de 911 S/T exclusief de Chronograph 1 – 911 S/T aan. Met een titanium kast, zonder coating en gestraald om gewicht te besparen, sluit dit exclusieve uurwerk helemaal aan bij het lichtgewicht ontwerpprincipe van het nieuwe puristische speciale 911-model. Het hart van de chronograaf is de Porsche Design WERK 01.240 met zijn COSC-certificering en flyback-functie. Het wordt aangedreven door een rotor in het design van de magnesium velgen van de 911 S/T.

In België is de nieuwe Porsche 911 S/T nu te bestellen voor 327.743,04 euro. De Chronograph 1 – 911 S/T is inbegrepen.

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.