De Citroën Xantia, die in maart 1993 op het autosalon van Genève aan de wereld werd voorgesteld, viert zijn 30e verjaardag en wordt een collector’s item. De Xantia werd tussen 1993 en 2010 in 1.326.259 exemplaren geproduceerd, de meeste in de fabriek van Rennes – la – Janais, en is een iconisch model geworden voor het merk Citroën.

Hij werd voltooid door Daniel Abramson in het stylingcentrum van Citroën op basis van een voorstel van het Italiaanse stylingcentrum Bertone en volgt de beroemde BX van de jaren 1980 op. Deze dynamische, vloeiende en robuuste berline neemt enkele lijnen van de XM over en geeft een nieuw silhouet aan het Citroën-gamma. Dankzij zijn unieke stijl werd de Xantia in 1993, het jaar van zijn lancering, uitgeroepen tot mooiste auto van het jaar.

NEGEN JAAR DURF EN INNOVATIE VOOR COMFORT

Tijdens zijn negen productiejaren onderging de Xantia vele wijzigingen. Oorspronkelijk was hij verkrijgbaar in twee versies (SX en VSX), met drie verschillende motoren. De topversies waren uitgerust met het hydropneumatische Hydractive II-systeem, een elektronisch gestuurd veersysteem dat de rolneiging verminderde en de wegligging verbeterde zonder afbreuk te doen aan het comfort. In 1994 kwam de Activa-versie op de markt, met het Hydractive II-systeem, aangevuld met twee cilinders die voorkomen dat het voertuig meer dan 0,5° overhelt. Zo uitgerust kan de Xantia plat draaien. Deze technologie leidde tot de ontwikkeling van specifieke banden met de fabrikant Michelin. In 1995 kwam de Xantia break op de markt. In 1997 werd de Xantia opnieuw ontworpen.  In 1998 komt de Xantia met de gloednieuwe 2.0 HDi-dieselmotor, een common rail hogedrukdiesel.

Comfort, veiligheid, technologie en rijplezier waren de sleutelwoorden van deze nieuwkomer in 1993. Het comfort was destijds ongeëvenaard, met een bekleding die kenmerkend werd voor de Xantia en zijn opvolgers. Binnenin toont de Xantia een echte harmonie tussen de kleuren en materialen in een goed ingedeelde ruimte. Het interieur is versterkt en steviger, met dik, voorgelakt plaatstaal en verstevigingsbalken in de deuren voor meer veiligheid aan boord.

ABSOLUUT COMFORT: DE HYDRACTIVE II

Qua technologie is het de komst van Hydractive II, een technologie die de kracht van hydrauliek combineert met de snelheid van elektronica, die het verschil van de Xantia symboliseert. De traditionele hydropneumatische vering heeft een extra kogel per as, die kan worden geactiveerd via magneetkleppen in het normale circuit met één kogel per veercilinder. Dit maakt het mogelijk om twee toestanden van zachtheid en demping van de vering te definiëren: een zachte en een sportieve. Met behulp van sensoren kan de ECU dan afhankelijk van de rijsituatie kiezen tussen beide standen. 

In beide gevallen kunnen bestuurders en passagiers dankzij deze technologie comfortabeler, maar vooral met meer gemoedsrust reizen.

INSPIRATIE VOOR ADVERTENTIES

De Xantia heeft een aantal innovaties en kwaliteiten, waardoor hij ideaal is voor Citroën-reclames. Een voorbeeld is de beroemde reclame uit 1995 met Carl Lewis, waarin de sportman door een weddenschap gedwongen wordt om monnik te worden. Voor hem was het onmogelijk dat een auto plat zou gaan, en nu heeft de Xantia precies dat gedaan. In 1999 werd een heel andere reclame getoond, waarin een piramide van Xantia’s werd ontdekt, als bewijs van de uitstekende wegligging van deze laatste.

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.