FIAT brengt een eerbetoon aan de 100ste verjaardag van Disney met een exclusief geschenk, door 5 thematische versies van de nieuwe Fiat Topolino te ontwerpen, opgedragen aan Mickey Mouse.

De presentatie van de vijf Topolino one-offs vond plaats in Casa 500, op de vierde verdieping van het prestigeuze kunstinstituut “Pinacoteca Agnelli”, waar je een reis door kunst en tijd kunt beleven ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van Disney en de 95ste verjaardag van Mickey Mouse, en ook de 100ste verjaardag van Lingotto.

Olivier Francois, FIAT CEO en Global Stellantis CMO, licht toe: “De verhalen van FIAT en Disney zijn met elkaar verweven aangezien zowel Disney als de Lingotto hun 100ste verjaardag vieren, en de 2 Topolinos – het Disney icoon en de allereerste Fiat 500 – al decennialang kunst, street art en mode inspireren. We hebben zoveel meer gemeen dan een naam: DNA, authenticiteit, het belang om mensen eenvoud, warmte en vreugde te brengen. De waarde om mensen de wereld en de toekomst te laten zien met een glimlach en optimisme, de manier om aansluiting te vinden bij een jonger publiek.

De nieuwe Fiat Topolino zal daar zijn rol in spelen door mensen ‘vrolijke’ elektrische mobiliteit te bieden. Vandaag presenteer ik met trots ons eerbetoon aan Disney met vijf speciale Topolino one-offs, allemaal geïnspireerd op het iconische Disney-karakter dat in de jaren 1930 aan de basis lag van de bijnaam van onze Topolino.”

Daniel Frigo, Country Manager van The Walt Disney Company Italië & Turkije en Hoofd van Studio Italië, verklaarde: “Bij Disney zijn we ongelooflijk trots om deel uit te maken van de cultuur en verbazingwekkende creativiteit van Italië. Deze liefde voor Italië heeft ons geïnspireerd om een relatie te smeden gebaseerd op respect en vertrouwen met zowel Italianen als FIAT. We zijn echt vereerd dat we onze 100ste verjaardag kunnen vieren met dit magische moment dat FIAT en Topolino opnieuw samenbrengt, in de geest van creativiteit en de band van vriendschap.”

Om de boeiende samenwerking te vieren, was een traditioneel auto-evenement niet genoeg: het resulteerde in een project waarbij twee Design-teams met verschillende expertise samen plezier maakten om iets magisch te realiseren dat de harten van mensen zou hebben gebroken door “de Topolino (Muis)” in een Muze te veranderen. Deze unieke Fiat Topolino vertegenwoordigt een reis door de tijd en de kunst: van de tijd waarin beide Topolino’s werden geboren tot vandaag. Met als doel iets iconisch te creëren dat twee wereldsterren samen zou kunnen brengen.

Om Mickey Mouse en de Fiat Topolino verder te vieren, wordt er een tentoonstelling van deze 5 unieke stukken, in samenwerking met Pinacoteca Agnelli, ingericht op de Noordhelling van het Lingotto-gebouw. Bezoekers van het winkelcentrum zullen een wandeling maken langs de helling en de 5 Fiat Topolino one-offs bewonderen wanneer ze La Pista 500 bereiken. Een mooie combinatie in naam van creativiteit en populaire cultuur.

Geïnspireerd door de Disney-creatievelingen gaf FIAT Centro Stile de vier Fiat Topolino’s een tweede huid, een huid waarmee elk aspect van de wereld van de Topolino kan worden uitgedrukt. Bovendien werd de vijfde ontworpen met de speciale medewerking van de Disney-kunstenaar Cavazzano.

Naast het feestelijke ontwerp van Cavazzano zijn de andere vier Topolino – kunstwerken – elk geworteld in een eigen sfeer en artistieke stroming. Deze sferen zijn gecentreerd rond vier thema’s: historischmodernstreet en abstract.

Het verhaal begint met het historische thema waaraan de Fiat Topolino hulde brengt. Het is letterlijk geïnspireerd op de graphics van de eerste Disney kortfilm “Steamboat Willie”, geliefd bij het volk, die niet alleen kwam met de revolutionaire innovatie van gesynchroniseerd geluid in de wereld van animatie, maar ook werd vereeuwigd als een tentoonstelling in het MoMA in New York.

De op moderne kunst geïnspireerde Fiat Topolino bevat een motief met de initialen van Mickey Mouse als tweede huid om een gevoel van positieve energie te geven, waarmee de gedeelde vooruitziende blik op een heldere, kleurrijke, optimistische manier van FIAT en Disney wordt gevierd: beide merken hebben een iconische status in de moderne kunst en cultuur.

De abstracte livery is een eerbetoon aan een ander aspect van Disney’s creativiteit en de manier waarop het klassieke stylingelementen vernieuwt door middel van abstracte grafische accenten en symbolen. Dit geeft het geheel een sterke visuele impact, maar ook een gevoel van elegantie.

Tot slot bevat de ‘street’ creativiteit graffiti-referenties die een eerbetoon zijn aan Mickey Mouse met een stedelijke twist, terwijl ze de vrolijke stedelijke mobiliteit stimuleren die de inspiratie vormde voor het laatste kunstwerk.

 

De viering van het honderdjarig bestaan van Disney en Lingotto was een gezamenlijke inspanning om twee iconische figuren te eren: beiden klein van formaat maar enorm in aantrekkingskracht, geëerd door de creatie van vijf one-offs, die bedoeld zijn als verjaardagscadeau voor Disney, waarbij de magische sfeer die twee iconen omringt; die beide geschiedenis hebben geschreven, mensen laten dromen in de naam van “Topolino”.

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.