Nieuwe Renault Austral verenigt de nieuwste, zogeheten ‘Advanced’-versies van 4CONTROL en MULTI-SENSE, twee technologieën die ruim tien jaar werden geperfectioneerd. Ze staan op het hoogste niveau van de personaliseringsmogelijkheden om een unieke afstelling te verzekeren naargelang de gewenste rijsensaties en -emoties. Xavier, naast Expert Global Control Chassis bij Renault ook muzikant, legt uit hoe deze twee emblematische technologieën van het merk bij elke generatie zijn geëvolueerd om deze top te bereiken. Neem plaats in het interieur en volg de gids!

Zeg niet langer 4CONTROL of MULTI-SENSE, maar 4CONTROL Advanced en MULTI-SENSE Advanced! Voor hun nieuwste generatie, die wordt ingewijd door Nieuwe Austral, werden deze twee emblematische technologieën van Renault geoptimaliseerd en kregen ze een meer verfijnde regeling. Het doel: de bestuurder in staat stellen om de gewenste rijsensaties en -emoties aan het stuur nog beter te personaliseren. Xavier, ingenieur, muziekliefhebber en Star Wars-fan, putte uit zijn ervaring maar ook uit zijn passies om het nieuwe regelsysteem te ontwikkelen waarmee iedereen moeiteloos de juiste combinatie vindt met de vingertoppen.

4CONTROL: Renault vs. Porsche

Maar eerst keren we even terug in de tijd. We schrijven herfst 2007. Renault stelt het Active Drive-chassis met vier sturende wielen voor, dat enkele maanden later, in 2008 zijn wereldpremière beleeft in Laguna GT, die de technologie meteen omdoopt tot ‘4CONTROL’. Het principe? Vier sturende wielen om de wagen veiliger en wendbaarder te maken en hem het dynamisme van een sportwagen te geven. Concreet genoot Laguna GT met 4CONTROL de wendbaarheid van een stadswagen doordat de achterwielen bij lage snelheden tot 3,5° draaien in de tegengestelde richting van de voorwielen. Laguna GT bood ook een uitzonderlijk weggedrag bij hoge snelheden doordat de achterwielen in die gevallen 1,9° meedraaiden in de richting van de voorwielen. De vooruitgang was zelfs van die aard dat Laguna bij de Elandtest beter scoorde dan de Porsche Boxster.

Dat was goed, maar niet goed genoeg voor Xavier – toen al actief bij Renault – die de sensaties van 4CONTROL wilde verbeteren om meer emotie te creëren tijdens het rijden. Zo werd in 2015 de tweede generatie van 4CONTROL voorgesteld, die onder meer verkrijgbaar was op Espace, Talisman en Mégane GT, en die vanaf dat ogenblik was gekoppeld aan een andere innovatie van Renault, MULTI-SENSE.

MULTI-SENSE: Renault gaat de goede kant op

MULTI-SENSE is een technologie die de sensaties en emoties van de bestuurder centraal stelt tijdens het rijden. Zo kunnen het rijgedrag van en de sfeer in de wagen worden aangepast volgens drie modi: Sport, Eco en Neutraal (of Normaal).

Wat het weggedrag betreft, grijpt MULTI-SENSE in op de stuurbekrachtiging, de dynamische stabiliteitsregeling en de reactiviteit van de motor en de versnellingsbak. In de sportmodus voelt de stuurinrichting bijvoorbeeld stijver aan en reageren de motor en versnellingsbak sneller op input van de bestuurder.

Qua interieursfeer wijzigt MULTI-SENSE de kleuren en sfeerverlichting in het interieur en kan het naargelang de wagen zelfs invloed uitoefenen op de klank van de motor.

Door de emoties van MULTI-SENSE te koppelen aan de rijsensaties van 4CONTROL heeft Xavier de effecten van beide technologieën nog eens versterkt. Maar de drang om nog verder te gaan in de zoektocht naar gevoel ontstond in zijn geest. “We zagen dat mensen meer personaliseringsmogelijkheden eisten,” legt hij uit.

Muziek als inspiratiebron

Hoe kunnen we deze drie modi overtreffen en een hoger personaliseringsniveau bereiken dat op elk moment aan ieders wensen voldoet? Xavier zocht en vond inspiratie in zijn passie als muzikant. En meer bepaald in de volumeregeling op muziekversterkers, wanneer aan de knop wordt gedraaid om het geluidsniveau tot op de decibel nauwkeurig te regelen. Die finesse moest vervolgens worden vertaald naar de ervaring van de bestuurder. Voor dat aspect van de creatie kwam de oplossing uit een sterrenstelsel hier ver, ver vandaan…

“Ik was in mijn keuken aan het werken, toen ik dat idee kreeg terwijl ik aan Star Wars dacht. Wanneer een ruimteschip overschakelt naar lichtsnelheid, duw je geleidelijk tegen een cursor en zet het toestel zich progressief in beweging.”

De vrucht van zijn muzikale en ruimtelijke reflecties is de combinatie van 4CONTROL Advanced en MULTI-SENSE Advanced, die bestuurders van Nieuwe Renault Austral meer dan ooit een uiterst nauwkeurige en sterk gepersonaliseerde rijervaring biedt.

Een versterkercursor om ze allemaal te bedienen

Met de MULTI-SENSE-toets, die rechtstreeks toegankelijk is aan het stuur, kan de bestuurder een van de drie grote rijmodi kiezen die in het OpenR Link-systeem worden aangeboden: Sport, Eco en Neutraal. Deze drie modi bieden standaard sensaties, geoptimaliseerd door de ingenieurs van Renault. Tot daar is er geen verschil met de vorige generatie.

Maar vanaf dat ogenblik wordt het gecombineerde vermogen van de Advanced-versies duidelijk. Om de emoties van de basisinstellingen te versterken of juist te dempen, volstaat het om een gloednieuwe intensiteitsbalk met een verdeling van 1 tot 13 op het OpenR-aanraakscherm te gebruiken om het rijgedrag van de wagen in realtime aan te passen. Net zoals je bij een muziekversterker het volume, de lage tonen of de hoge tonen aanpast!

Het draaivermogen van de wielen, dat de wendbaarheid en levendigheid van Nieuwe Austral bepaalt, wordt in realtime op het scherm weergegeven tijdens het instellen van de intensiteit. Om zich aan deze evolutie van de regelmogelijkheden aan te passen, kunnen de achterwielen met 4CONTROL Advanced voortaan tot 5° draaien bij lage snelheden. Een stijging met 1,5° ten opzichte van de vorige generaties, die de draaicirkel inkort tot 10,1 meter. Nooit eerder was een SUV uit het Austral-segment zo dynamisch bij hoge snelheden en zo wendbaar bij lage snelheden.

De mechaniek zit in de lift

Om dat resultaat te bereiken, heeft Renault intern twee essentiële mechanische innovaties ontwikkeld en geproduceerd.

De nieuwe meerarmige achteras van het CMF-C/D-platform beperkt de wieluitslag en het wielvlak van de wagen. Zo verzekert hij een perfecte geleiding van de wieltrein, gecontroleerd door de tweede mechanische innovatie, een nieuwe tweetrapsactuator ter vervanging van de stangen die in het verleden op Laguna GT en Talisman werden gebruikt.

De combinatie van 4CONTROL Advanced en MULTI-SENSE Advanced creëert op Nieuwe Austral een unieke rijervaring die het rijplezier aan boord naar een merkbaar hoger niveau tilt en die tegemoetkomt aan alle wensen van de bestuurder. 

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.