21 april 2023

CU23/05N

De eerste held van het nieuwe tijdperk

CUPRA Tavascan: de droom van het merk wordt werkelijkheid

  • Het is de eerste volledig elektrische SUV-coupé van CUPRA en het tweede volledig elektrische model van het merk na de Born
  • De impuls voor de nieuwe opvallende designtaal van CUPRA, die zal worden overgedragen op toekomstige geëlektrificeerde auto’s in het gamma van het merk
  • De CUPRA Tavascan verzoent elektrificatie perfect met prestaties: de krachtigste versie levert 250 kW, met vierwielaandrijvingssysteem op basis van twee motoren
  • De CUPRA Tavascan is een emotionele SUV voor dynamische bestuurders, met selecteerbare Sport DCC-ondersteltechnologie en progressieve besturing
  • De CUPRA Tavascan, ontworpen en ontwikkeld in Barcelona, zal worden geproduceerd in de Anhui-fabriek van de Volkswagen-groep in China, een ultramodern innovatiecentrum voor e-mobiliteit

De CUPRA Tavascan is de eerste held van een nieuw tijdperk voor het challengermerk. Hij is rechtstreeks afgeleid van de Tavascan-showcar die in 2019 werd onthuld op de Frankfurt Motor Show, waar hij werd gepresenteerd als ‘de droom van het merk’, en brengt de disruptieve en unieke visie van een volledig elektrische toekomst naar de markt.

De CUPRA Tavascan duwt het elektrificatietraject van het merk in een nieuwe richting met een exponentiële impuls om emotionele voertuigen te creëren die de conventionele regels doorbreken en een nieuwe generatie autoliefhebbers aanspreken.

De CUPRA Tavascan is een volledig elektrische SUV-coupé die bekoring verzoent met instant prestaties. De SUV-coupé belichaamt CUPRA’s visie op elektrificatie, terwijl hij trouw blijft aan de conceptcar van 2019.

“Het traject van het merk naar elektrificatie is zijn onstuitbare impuls. Het is de kern van alles wat we doen. CUPRA transformeert zichzelf naar een volledig geëlektrificeerd merk tegen 2030. Er komen zoveel puur rationele elektrische auto’s op de markt. Dat is niet waar het CUPRA om te doen is”, aldus Wayne Griffiths, CEO van CUPRA. “In 2019 hadden we een visie om elektrificatie opnieuw uit te vinden: we wilden de wereld laten zien dat Tavascan geen auto is die inspeelt op verandering, maar een auto die verandering belichaamt. Toen was het misschien nog maar een droom. Nu met de CUPRA Tavascan wordt onze droom werkelijkheid.”

De CUPRA Tavascan betekent een belangrijke stap voor de elektrificatie van het merk. Hij vult het groeiende aanbod van geëlektrificeerde modellen van het merk aan, naast de volledig elektrische CUPRA Born en de plug-inhybride varianten van de CUPRA Leon en CUPRA Leon Break en de CUPRA Formentor. Tegen 2025 zal CUPRA een nieuw tijdperk zijn ingegaan met nieuwe geëlektrificeerde modellen – CUPRA Terramar, CUPRA UrbanRebel – naast het huidige vernieuwde gamma.

De CUPRA Tavascan, ontworpen en ontwikkeld in Barcelona, zal worden geproduceerd in de Anhui-fabriek van de Volkswagen-groep in China, een ultramodern innovatiecentrum voor e-mobiliteit. Zijn lancering is voorzien voor 2024 en de jaarlijkse verkoopsdoelstelling is meer dan 50.000 exemplaren.

Kernboodschappen

  • De CUPRA Tavascan is de eerste volledig elektrische SUV-coupé van het merk, en zijn tweede volledig elektrische model na de Born. Hij belichaamt CUPRA’s visie op elektrificatie en blijft trouw aan de conceptcar uit 2019.
  • De CUPRA Tavascan is de impuls voor een nieuwe opvallende designtaal: het exterieurdesign vertoont atletische en sportieve proporties. Vooraan is de ledmatrixverlichting met de driehoek-signatuur onmiddellijk herkenbaar. Het interieur is een sterk staaltje van architectuur dankzij de karakteristieke centrale ruggengraat samen met de fijne luchtroosters, die bijna onzichtbaar zijn.
  • De CUPRA Tavascan, die is gebaseerd op het MEB-platform van de Volkswagen-groep, integreert de nieuwste technologieën – aandrijflijn, onderstel, connectiviteit, veiligheid en comfort – in een totaalpakket dat is ontworpen voor een nieuwe generatie bestuurders.
  • Als emotionele SUV voor dynamische bestuurders beschikt de CUPRA Tavascan over dynamische DCC Sport-ondersteltechnologie, een sportophanging en een progressieve stuurinrichting. Deze kenmerken, en de toevoeging van prestatiegerichte banden op gesmede lichtmetalen velgen van 21 duim, zorgen voor een unieke sportieve rijervaring.
  • De eerste volledig elektrische SUV-coupé van het merk zal verkrijgbaar zijn met twee vermogens: 210 kW (286 pk) en 250 kW (340 pk). De versie met het hoogste vermogen voegt daar vierwielaandrijving op basis van twee motoren aan toe. Resultaat: prestaties met maximale tractie. Deze versie biedt ook voldoende capaciteit voor een rijbereik van ongeveer 550 km* dankzij het batterijpakket met 77 kWh nettocapaciteit.
  • Digitalisering staat centraal in de CUPRA Tavascan. De volledig elektrische SUV-coupé beschikt over een infotainmentsysteem met 15-duimsscherm – het grootste tot nu toe in een CUPRA-model – dat in hoge mate aanpasbaar is en een nieuw ontworpen en ontwikkelde Human Machine Interface (HMI) De Tavascan is ook de eerste CUPRA die beschikt over een hifi-installatie met 12 luidsprekers, ontwikkeld in samenwerking met het premium audiobedrijf Sennheiser.
  • Veiligheid en comfort staan centraal, met een reeks Advanced Driver Assistance Systems. De nieuwe versie van de Connected Travel Assist verbetert de prestaties van het systeem via de gegevens uit de cloud, vooral op slecht gemarkeerde wegen. Automatische rijstrookverandering is ook beschikbaar, wat een stap voorwaarts betekent op comfortvlak bij het rijden op snelwegen. De CUPRA Tavascan beschikt ook over geavanceerde parkeerfuncties, waaronder Remote Park Assist (RPA).
  • De CUPRA Tavascan, ontworpen en ontwikkeld in Barcelona, zal worden geproduceerd in de Anhui-fabriek van de Volkswagen-groep in China, een ultramodern innovatiecentrum voor e-mobiliteit. Zijn lancering is voorzien voor 2024 en de jaarlijkse verkoopsdoelstelling is meer dan 50.000 exemplaren.

 

Inleiding
Het onconventionele challengermerk zet de volgende stap in zijn traject naar volledige elektrificatie met de onthulling van de CUPRA Tavascan. Als eerste held in een nieuw tijdperk voor het merk is de CUPRA Tavascan niet alleen zijn eerste volledig elektrische SUV-coupé, maar ook de impuls voor zijn nieuwe designtaal, die zal worden toegepast op toekomstige geëlektrificeerde auto’s in het gamma.

De CUPRA Tavascan voegt zich bij de CUPRA Born en zes plug-inhybride varianten: de CUPRA Leon, CUPRA Leon Break en CUPRA Formentor, elk verkrijgbaar in twee plug-inhybride versies. En de CUPRA Tavascan, die in 2024 op de markt komt, zal snel worden gevolgd door de CUPRA Terramar, eveneens in 2024, en de CUPRA UrbanRebel, de elektrische stadsauto van het merk, in 2025.

De CUPRA Tavascan, die is gebaseerd op de MEB-architectuur voor elektrische voertuigen van de Volkswagen-groep, biedt twee vermogensversies. Aan de top van het gamma staat de 250 kW (340 pk) sterke VZ-versie, waarbij het vermogen op het asfalt wordt overgebracht via een vierwielaandrijvingssysteem dat zowel op de voor- als achteras een elektromotor omvat voor de ultieme rijervaring. Er is ook een achterwielaangedreven variant die 210 kW (286 pk) levert met een elektromotor op de achteras. Alle prestaties van de voertuigen zijn in overeenstemming met de batterijtechnologie, met voldoende energieopslag om ongeveer 550 km* af te leggen met één lading.

De CUPRA Tavascan houdt vast aan de wens van het merk om een dynamische auto te leveren, maar dan wel met een nieuwe en expressieve interpretatie van performance. Selecteerbare onderstelinstellingen via zijn DCC Sport-systeem, progressieve besturing en prestatiegerichte banden op gesmede lichtmetalen velgen van 21 duim verbinden de bestuurder met de auto en de weg om een unieke rijervaring te bieden.

De CUPRA Tavascan is 4.644 mm lang, 1.861 mm breed, 1.597 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.766 mm. Zijn afmetingen brengen de nood aan rijdynamiek in evenwicht met de behoeften van dagelijks gebruik, maar in een vormgeving die de bekoring verhoogt.

Exterieurdesign
De CUPRA Tavascan betekent een belangrijke evolutie voor CUPRA, niet alleen als de eerste volledig elektrische SUV-coupé van het merk, maar ook als de impuls voor een nieuwe markante designtaal die zal worden overgedragen op toekomstige geëlektrificeerde auto’s in het gamma van het merk.

Een droom waarmaken. De CUPRA Tavascan blijft trouw aan de showcar die in 2019 op de IAA Frankfurt Motor Show werd gepresenteerd, de eerste stap in het traject om de droom van een volledig elektrische SUV-coupé op de markt te realiseren.

“De CUPRA Tavascan pakt uit met een onconventionele stijl op basis van zijn progressieve en emotionele benadering van het SUV-coupésegment”, aldus CUPRA Design Director Jorge Díez. “Het is een nieuwe interpretatie van elektrische performance die gedurfd en organisch is, gebaseerd op sterke lijnen en een atletisch en vastberaden postuur.”

Een icoon voor een nieuw tijdperk. CUPRA is altijd een challengermerk geweest, en het neemt deze positionering mee in het design van zijn eerste volledig elektrische SUV-coupé, met zijn unieke persoonlijkheid en iconische look.

Het front van de CUPRA Tavascan presenteert een nieuwe generatie auto’s met een intimiderende en mysterieuze uitstraling en rijkelijke details. Centraal staat de koplampsignatuur met drie driehoen. Deze verlichte driehoeken gaan gepaard met geavanceerde verlichtingsfuncties, zoals de matrixlichtbundel. De matrixfunctie maakt een volledig automatisch verlichtingssysteem mogelijk, dat voorkomt dat zowel voor- als tegenliggers worden verblind. Het CUPRA Lighting Concept maakt de volledig elektrische SUV-coupé onmiddellijk herkenbaar. De look wordt versterkt door het verlichte CUPRA-logo – op een van de eerste Europese serieproductiemodellen die zijn logo verlicht – dat de motorkap met zijn diep sculpturale oppervlakken trotse luister verleent.

De vormgeving van het front van de CUPRA Tavascan biedt niet alleen een opvallende esthetiek, maar is ook geworteld in ultieme prestaties, voor een betere stroomlijn.

Aan de onderkant van het voertuig lopen de lijnen over in de luchtinlaten, wat een praktisch aspect toevoegt aan het uiteindelijke ontwerp, waarbij de lucht naar binnen wordt geleid om de thermische karakteristieken van de volledig elektrische SUV-coupé te verbeteren.

 

Geïnspireerd op het circuit. Als de ogen naar de zijkant van de CUPRA Tavascan glijden, worden zijn atletische en sportieve proporties zichtbaar. Een design dat de prestaties en het gevoel van snelheid van de volledig elektrische SUV-coupé benadrukt. Dat wordt bereikt door een designtaal die de oppervlaktespieren in een wig direct van de ‘haaienneus’ naar de achterklep uitstrekt.

Voeg daarbij het ‘helm’-concept, waarbij de gepolijste zwarte A-stijl de voorruit met de zijruiten verbindt, waardoor een panoramisch effect ontstaat dat lijkt op dat van het vizier van een racehelm, en de suggestie van performance wordt nog groter. Al deze concepten zijn geïnspireerd op de racebolide CUPRA Tavascan XE, die deelneemt aan de volledig elektrische Extreme E-competitie.

 Rollend design. Het zijprofiel van de CUPRA Tavascan wordt versterkt door het wielontwerp. De 19, 20 en 21 duim grote, machinaal bewerkte en gesmede velgen geven het karakter van de volledig elektrische SUV-coupé onderweg een extra dimensie en hebben ook praktische voordelen.

De aerodynamische wieldeksels geleiden de luchtstroom beter door de turbulentie te beperken en helpen de CUPRA Tavascan zijn efficiëntie te maximaliseren. De combinatie van design en techniek wordt doorgetrokken aan de achterzijde van het voertuig.

Elk element telt. Het design achteraan de CUPRA Tavascan is geconcentreerd op de karakteristieke vormen van de achterlichten en de voortzetting van het CUPRA Lighting Concept: de grafische vormgeving met drie driehoeken en het verlichte CUPRA-logo staan ook hier centraal. Zelfs als de lichten niet branden, is de signatuur duidelijk CUPRA: kenmerkend en onmiddellijk herkenbaar.

Het verlichtingsconcept draagt bij tot de proporties achteraan de CUPRA Tavascan, die het gevoel van breedte en soliditeit versterken en het vooruitstrevende en emotionele design van de SUV opnieuw benadrukken. Elk element maakt deel uit van deze designaanpak, zelfs tot en met de reflectoren, die de perceptie van breedte versterken.

Designthema’s en technische keuzen leiden samen tot het sterke karakter van de CUPRA Tavascan en zorgen voor betere prestaties. Dat komt extra tot uiting in het design van de achterdiffusor, die de auto niet alleen visueel breder maakt maar ook de aerodynamische prestaties verbetert.

Verlichting is een kernaspect van de uiterlijke sfeer van de CUPRA Tavascan. Het welkomstverlichting verlicht de bodem met het CUPRA-logo. Daarnaast zijn ook leds geïntegreerd in de deurgrepen, wat niet alleen een nieuw fantasierijk element toevoegt aan het karakter van het voertuig, maar ook functionaliteit, omdat ze het gebruiksgemak bevorderen wanneer het donker wordt.

Het nieuwe karakter wordt versterkt door het kleurenpalet: Tavascan Blue, White Silver, Atacama Desert, Urano Grey, Hypernova Red en Century Bronze Matt*. 

Interieurdesign
De gesculpteerde koetswerklijnen van de CUPRA Tavascan worden doorgetrokken in het interieur. Een ruimte waarin materialen en technologische concepten worden gecombineerd tot een interieur dat de perfecte balans biedt tussen oriëntatie op de bestuurder en comfort voor de passagiers.

Een centrale ruggengraat. De basis om een werkelijk onconventioneel design te creëren is de centrale ruggengraat, een structureel element in het midden dat het hele interieur ondersteunt en het karakter van alle zwevende elementen mee bepaalt.

De ruggengraat van het interieur verbindt het consoleblok met het dashboard van de CUPRA Tavascan: een sculpturaal, structureel, architectonisch kenmerk dat het gevoel van lichtheid creëert.

Plaatsnemen voor de ervaring. Het is een overweldigend gevoel als de bestuurder in de bestuurdersstoel plaatsneemt achter het CUPRA-stuurwiel, waarbij hij voor het eerst fysiek in aanraking komt met de volledig elektrische SUV-coupé.

De CUPRA Tavascan zal standaard uitgerust zijn met sportieve kuipstoelen. Later zullen ook CUP-kuipstoelen verkrijgbaar zijn in het nieuwe model. De sculpturale zitarchitectuur maakt gebruik van een lichte structuur op basis van een nieuw concept in stoeldesign zonder de ondersteuning te beperken. De elegantie van de stoelen wordt versterkt door het beschikbare kleurenpalet: Soul Black, Dark Night of Enceladus Grey Metallic. Deze laatste kleur is exclusief ontworpen voor de topversies, de CUP-kuipstoelen.

De stoelen voegen textuur toe aan het interieur met een keuze uit duurzame materialen: textiel (met tot 90% gerecycleerd polyester) of micovezel (met tot 50% gerecycleerd microvezel). Tegelijkertijd wordt de look-and-feel verrijkt en het lichtgewicht gevoel van het interieur versterkt door parametrische 3D-mesh. 

Mix van digitaal en tactiel design. De CUPRA Tavascan gebruikt de perfecte combinatie van geavanceerde technologie en baanbrekende stijl. Zijn zwevende centrale infotainmentscherm van 15 duim – het grootste tot nu toe in een CUPRA-model – staat centraal in de digitale aanpak van de CUPRA Tavascan, die duidelijk georiënteerd is op de bestuurder. In de CUPRA Tavascan is ook een nieuw ontworpen en ontwikkelde Human Machine Interface (HMI) geïntegreerd, waardoor het infotainmentsysteem nog optimaler en intuïtiever werkt. De natuurlijke integratie wordt bevorderd door de fijnere centrale luchtroosters en het systeem wordt ondersteund door de digitale cockpit achter het stuurwiel.

Verlichting speelt een belangrijke rol bij het creëren van de interieursfeer in de CUPRA Tavascan. In het hele interieur – inclusief de deurpanelen voor- en achterin – wordt ledtechnologie gebruikt om emotionele sfeerverlichting toe te voegen en de zwevende elementen van het interieur te accentueren, zoals het slanke dashboard en de sculpturale middenconsole, zonder voorbij te gaan aan de functionaliteit en de communicatie met de inzittenden.

De verlichting, gaande van de eenvoud van de leeslampjes tot de zorgvuldig in de bekerhouders geïntegreerde sfeerverlichting, verlichte sierelementen in de deurpanelen – voor- en achterin – en langs de drempelplaat, maakt deel uit van het karakter van de volledig elektrische SUV-coupé en creëert subtiel drama van binnenuit.

Decoratieve koperkleurige accentelementen brengen het CUPRA-gevoel in het interieur, terwijl de kleurenmix van Soul Black en Deep Plum of Dark Ice Metal voor de deurlijsten, de centrale ruggengraat en andere zones contrast toevoegen.

De ruimte, zowel voor- als achterin, is geoptimaliseerd om perfect comfort te bieden, terwijl de slimme opbergmogelijkheden ervoor zorgen dat er ruimte is voor alle levensbehoeften. En die alledaagse functionaliteit wordt doorgetrokken in de bagageruimte, die een laadvolume van 540 liter biedt en toegankelijk is via de elektrische achterklep die via een virtueel pedaal kan worden geopend.

Aandrijflijn
De aandrijflijn van de CUPRA Tavascan is ontworpen om het meest dynamische rijgedrag mogelijk te maken. Dankzij het MEB-platform van de Volkswagen-groep kan de bestuurder rekenen op geavanceerde, volledig elektrische systemen om een unieke rijervaring te beleven.

CUPRA Tavascan VZ. Het komt nergens beter tot uiting dan in de topversie CUPRA Tavascan VZ. Zijn lay-out met twee motoren (achterin 210 kW en voorin 80 kW) zorgt voor nog meer dynamiek en kan tot 30% van het aandrijfvermogen naar de voorwielen sturen wanneer meer tractie nodig is. Nog indrukwekkender gezien het gecombineerde vermogen van 250 kW (340 pk), met een koppel van respectievelijk 545 Nm en 134 Nm voor de voor- en achtermotor. De selecteerbare CUPRA-rijmodi – Range, Comfort, Performance, CUPRA, Individual en Traction (voor de versie met vierwielaandrijving) – optimaliseren de rijervaring.

Het vierwielaandrijvingssysteem maakt gebruik van een permanent synchrone motor met een maximumtoerental van meer dan 13.000 t/m die boven de achteras voor het midden van de wielen is geïntegreerd. Het koppel wordt overgebracht via een eenversnellingsbak met een differentieel, waardoor de vermogensoutput wordt afgevlakt om de consistente prestaties te leveren waar CUPRA voor staat.

Hij wordt door een voorin gemonteerde motor bijgestaan zodra de geïntegreerde regeleenheid behoefte aan koppel voor de voorwielen detecteert.

De asynchrone voormotor kan rekenen op minimale weerstandsverliezen wanneer hij niet actief is en de coaxiaal gemonteerde voorwielaandrijving weegt slechts 60 kg. Als volledig elektrisch voertuig heeft de CUPRA Tavascan geen behoefte aan een mechanische verbinding tussen beide assen, zoals een klassieke aandrijfas, een koppeling of een differentieel, waardoor het systeem snel en efficiënt is.

De twee motoren communiceren onmiddellijk met elkaar en beheren de belasting snel en efficiënt. Beide motoren krijgen elke milliseconde nieuwe commando’s via hun respectieve vermogenselektronica, en de koppelverplaatsing tussen de wielen verloopt naadloos, waardoor de aanpassingen onmerkbaar zijn voor de inzittenden.

De mogelijkheid om het koppel tussen alle vier de wielen te verplaatsen optimaliseert niet alleen de rijdynamiek en de sereniteit, maar ook de acceleratie. Vanuit stilstand bereikt de CUPRA Tavascan VZ de 50 km/u in amper 2,4 seconden (0 tot 100 km/u in slechts 5,6 seconden).

Endurance-uitvoering. Prestaties zitten niet alleen diepgeworteld in de topversie CUPRA Tavascan VZ, maar ook in de Endurance-uitvoering. Die kan achteraan rekenen op dezelfde motortechnologie (met achterwielaandrijving) en levert 210 kW (286 pk)/545 Nm.

Geavanceerde batterijtechnologie. Het hart van de Tavascan wordt gevormd door zijn batterijpack, waarin een watergekoelde lithium-ionaccu met prismatische celmodules is geïntegreerd en die is ondergebracht in een aluminium structuur die deel uitmaakt van het zelfdragende koetswerk van het voertuig, waardoor de stijfheid wordt verhoogd en het gewicht laag en centraal wordt gehouden. Dit ontwerp biedt de beste balans tussen het zwaartepunt van de CUPRA Tavascan en de gewichtsbeperking van het pack, waarbij het systeem de dynamische capaciteiten van het voertuig verruimt.

In de achterwielaangedreven Endurance-versie biedt een batterijpack met een nettocapaciteit van 77 kWh een rijbereik van ongeveer 550 km* op basis van de officiële WLTP-testcyclus. De CUPRA Tavascan VZ met dubbele motor en vierwielaandrijving biedt met datzelfde batterijpack van 77 kWh netto een actieradius van ongeveer 520 km*.

De efficiëntie van het systeem wordt ondersteund door het geïntegreerde systeem voor thermisch beheer dat de temperatuur van de batterij op peil houdt en ervoor zorgt dat deze optimaal blijft. De batterij omvat een basisplaat met geïntegreerde waterkanalen die verbonden zijn met het koelcircuit.

Meer efficiëntie. Elektrificatie biedt nog andere voordelen. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, werkt de motor als een generator om energie terug te voeren naar de batterij – dit gebeurt wanneer de B-modus is geselecteerd in plaats van de D-modus – waardoor energie wordt teruggeleid naar de aandrijflijn en de slijtage van de remmen wordt beperkt. De mate van energierecuperatie kan ook worden geregeld via de regeneratieve schakelpaddles aan het stuurwiel, waarmee kan worden gekozen uit 4 verschillende niveaus.

De CUPRA Tavascan kan optioneel ook beschikken over een warmtepomp. Met deze technologie kan het interieur efficiënter verwarmd worden. Vooral nuttig wanneer de omgevingstemperatuur daalt.

“De CUPRA Tavascan bouwt voort op een geëvolueerde elektrische aandrijflijntechnologie die werd gebruikt in de eerste volledig elektrische auto van het bedrijf, de CUPRA Born, om een opwindend rijgedrag te genereren, zowel in versies met vierwiel- als achterwielaandrijving”, zei Werner Tietz, uitvoerend vicevoorzitter voor onderzoek en ontwikkeling bij CUPRA. “CUPRA’s eerste volledig elektrische SUV-coupé biedt een unieke rijervaring en geeft blijk van een heruitgevonden sportiviteit in elektrische voertuigen.”

Oplaadprestaties. De CUPRA Tavascan biedt ook handige oplaadmogelijkheden.

De tweede volledig elektrische auto in het CUPRA-gamma kan een extra rijbereik van 100 km toevoegen in amper 7 minuten. En wanneer het laadpeil van de batterij daalt tot slechts 10%, kan het in minder dan een half uur weer tot 80% worden aangevuld via een oplaadpunt van minstens 135 kW.

En of de klant nu thuis of onderweg oplaadt, de CUPRA Tavascan past zich aan: hij kan worden aangesloten op zowel AC- als DC-oplaadnetwerken, waardoor het opladen eenvoudig en probleemloos verloopt.

En om de stress van thuis opladen weg te nemen kan CUPRA de oplossing aanbieden die het beste bij de omstandigheden van de klant past. CUPRA biedt diverse oplaadopties, waarbij klanten een CUPRA-specifieke wallbox kunnen laten installeren: CUPRA Charger (plug-and-play), CUPRA Charger Connect (met wifiverbinding) of CUPRA Charger Pro (met 4G en wifi), waarmee ze volledig zelf kunnen bepalen hoe en wanneer ze de batterij van de CUPRA Tavascan opladen.

En voor totale controle regelt de CUPRA Easy Charging App alles wat met opladen te maken heeft: ongeacht de beschikbare oplaadinfrastructuur is alles altijd binnen handbereik en eenvoudig te beheren, zodat de bestuurder altijd klaar is voor de volgende verplaatsing.

Onderstel
Elektrificatie en performance zijn de perfecte match, en het challengermerk tilt die combinatie naar een hoger niveau met zijn CUPRA Tavascan.

De modulaire elektrische aandrijvingsmatrix, die is gebaseerd op de MEB-architectuur van de Volkswagen-groep, is speciaal ontworpen om ingenieurs een uitgangspunt te bieden om een voertuig met een optimaal rijgedrag af te leveren. En het ontwikkelingsteam van de CUPRA Tavascan in Barcelona (Martorell) heeft alles uit de kast gehaald om dat te realiseren.

Bouwstenen voor succes. Het robuuste onderstel maakt gebruik van bekende technologieën als basis voor prestaties op het vlak van rijcomfort en wegligging. De MacPherson-veerpoten vooraan en een geavanceerd multilinkontwerp achteraan zijn perfect op elkaar afgestemd om ervoor te zorgen dat de Tavascan vlotte en intuïtieve feedback geeft op alle stuurinput, zowel op de snelweg als op kleinere, meer technische wegen.

De batterij is centraal tussen de assen geplaatst, wat zorgt voor een ideale gewichtsverdeling van ongeveer 50/50 (49/51 om precies te zijn). Het gewicht van de CUPRA Tavascan is ook laag gespreid, wat resulteert in een laag zwaartepunt en de levendigheid ten goede komt.

De progressieve besturing van de CUPRA Tavascan verleent de bestuurder volledige controle, geholpen door de bediening en het gevoel van de remmen, wat ertoe bijdraagt dat de SUV-coupé zich in alle omstandigheden op zijn gemak voelt.

Aangepast aan de bestuurder. Voeg daarbij het ESC – dat kan worden geconfigureerd in de sportstand (ESC OFF) – en de instelbaarheid van het onderstel dankzij zijn Dynamic Chassis Control (DCC) Sport-systeem, en de CUPRA Tavascan is een SUV-coupé die zich kan aanpassen aan de rijstijl van om het even wie achter het stuur zit, ongeacht de rit.

Maar dat wordt niet alleen bereikt door geavanceerde rijhulpsystemen. Het weggevoel is ook te danken aan de wielen van de CUPRA Tavascan. De SUV-coupé beschikt over een gamma van 19-, 20- en 21-duimsvelgen om zo veel mogelijk feedback te genereren tussen de weg en de bestuurder, geholpen door de prestatiegerichte banden. Indien hij is uitgerust met 21 duim grote gesmede lichtmetalen velgen, is hij zowel voor- als achteraan geschoeid met 255 mm brede rubbers (tegenover 235 mm voor- en 255 mm achteraan met 19-duimers).

De CUPRA Tavascan houdt zijn dynamische vermogen in evenwicht met functionaliteit, zoals blijkt uit de afmetingen van het voertuig: hij is 4.644 mm lang, 1.861 mm breed, 1.597 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.766 mm.

Connectiviteit
De CUPRA Tavascan past moeiteloos in het digitale leven. Hij wordt een kernonderdeel van het digitale ecosysteem en omvat geavanceerde infotainment- en connectiviteitsoplossingen om klanten geconnecteerd te houden.

Hij geeft blijk van de wisselwerking tussen consumenten- en auto-elektronica. De connectiviteit van de CUPRA Tavascan is bepaald aan de hand van strenge en uitgebreide tests, waarbij rekening is gehouden met de gewoonten, wensen en eisen van klanten om iets te produceren dat de functionaliteit biedt die essentieel is voor het dagelijkse leven en dat de rijervaring aanvult en niet voor afleiding zorgt.

Aantrekkelijke en gepersonaliseerde digitalisering. De CUPRA Tavascan opent de deur naar een nieuwe generatie van gebruikerservaring, die gebruiksvriendelijker, intuïtiever en in hoge mate aanpasbaar is dankzij een nieuwe Human Machine Interface (HMI). Centraal staat een 15 duim groot scherm op de middenconsole – het grootste tot nu toe in een CUPRA-model – dat de bestuurder en andere inzittenden duidelijkheid verschaft. Het biedt toegang tot alle vereiste functies, zodat bestuurders de informatie kunnen bekijken die voor hen het belangrijkst is.

Het scherm combineert de voordelen van invoer op basis van aanraaktechnologie met een verlichte aanraakbalk om het klimaat en het volume in het interieur te regelen, evenals spraakbesturing. En met de mogelijkheid om tot drie configureerbare widgets toe te voegen kan het infotainmentsysteem worden afgestemd op individuele behoeften.

De HOME-lay-out vertoont bij de eerste inschakeling elke belangrijke functie en is meteen begrijpelijk op het eerste gezicht, met toegang tot de belangrijkste functies, in één enkele klik en zonder afleiding. De bovenste zone van het scherm biedt rechtstreeks toegang tot de hoofdmenu’s, wat het gebruik vereenvoudigt.

De aanpasbare widgets zijn op de bestuurder gericht, met een diagonale stijl en twee formaten waarmee prioriteit kan worden gegeven aan bepaalde informatie. Om de zaken verder te vereenvoudigen bieden twee widgetreeksen rechtstreeks toegang tot de belangrijkste functies van de auto.

De CUPRA Tavascan omvat ook het Wireless Full Link-systeem, dat zowel Apple CarPlay als Android Auto in het interieur brengt. 

Hoogwaardiger geluid. Audio-content, of het nu gaat om muziek, podcasts of zelfs telefoongesprekken, wordt geherdefinieerd dankzij het nieuwe audiosysteem van de CUPRA Tavascan. Het systeem met 12 luidsprekers is ontwikkeld in samenwerking met de premium marktleider in zijn segment, Sennheiser, specialist in hifiapparatuur. Dit is het eerste CUPRA-model met een hifisysteem en het is een stap voorwaarts in termen van hoogwaardige kwaliteit voor het merk, aangezien de audiokwaliteit en -integratie in de auto immersief zijn en een unieke geluidservaring bieden voor de bestuurder en de passagiers.

En voor een voertuig dat interactie met de bestuurder boven alles stelt, wordt het grote centrale scherm aangevuld met een 5,3 duim grote digitale cockpit die een op de bestuurder gerichte ervaring biedt. Maar het is de mogelijkheid om belangrijke informatie pal voor de ogen van de bestuurder te plaatsen die de CUPRA Tavascan helpt om zich te onderscheiden.

Heldere en beknopte bestuurdersinformatie. Het head-updisplay met augmented reality projecteert informatie op de voorruit: aanwijzingen van de rijhulpsystemen, snelheidsgegevens en aanwijzingen van het navigatiesysteem zitten in de ogen van de bestuurder allemaal verweven in de echte wereld, waardoor alles duidelijker wordt zonder af te leiden.

Online diensten. De digitale persoonlijkheid van de CUPRA Tavascan wordt versterkt door CUPRA CONNECT en de MyCUPRA App.

Met drie jaar gratis toegang nadat klanten hun voertuig hebben ontvangen, is de toegang tot online diensten onmiddellijk beschikbaar. Online verkeersinformatie, online routeberekening en dynamische POI’s zijn allemaal slechts een paar stappen verwijderd.

En met de MyCUPRA App hebben klanten de volledige controle over hun voertuig. Zo kunnen ze onder meer de klimaatregeling op afstand bedienen, het opladen van de batterij beheren en het voertuig op afstand vergrendelen en ontgrendelen.

Digitalisering is niet alleen een kwestie van in het digitale circuit blijven, de geïntegreerde sim voegt meer veiligheid toe aan de CUPRA Tavascan, aangezien gebruikers kunnen rekenen op de eCall-dienst. Bij een ongeval kan het voertuig rechtstreeks contact opnemen met de hulpdiensten, handmatig of automatisch. En in het ergste geval kan het voertuig belangrijke gegevens doorgeven, zoals de positie van de auto, het motortype en het aantal inzittenden, zodat ze gemakkelijker hulp kunnen bieden.

Veiligheid en comfort
De CUPRA Tavascan is ook een veilig voertuig voor dagelijks gebruik dat de stress van het rijden kan helpen beperken en mogelijke incidenten tot een minimum kan beperken.

De geïntegreerde technologieën nemen ook een deel van de spanning van het dagdagelijkse rijden weg dankzij de semiautomatische rijcapaciteiten.

Een pakket geavanceerde geïntegreerde rijhulpsystemen. Predictive Adaptive Cruise Control, Traffic Sign Recognition, Intelligent Speed Adaptation, Side Assist, Lane Assist, Exit Warning, Exit Assist, Fatigue Detection en Rear View eSmart Camera. Inclusief de geavanceerde actieve veiligheidsfuncties, zoals Front Assist, met uitwijkondersteuning en bochtassistentie, dat mogelijke schade in een noodsituatie voorkomt of beperkt, en andere weggebruikers zoals auto’s, voetgangers en fietsers in de gaten houdt.

Met het nieuwe Car2x-systeem wordt de communicatie tussen andere voertuigen mogelijk gemaakt, zodat weginformatie over hulpdienstvoertuigen, voertuigen met pech, ongevallen en dergelijke kan worden uitgewisseld, waardoor kritieke situaties eerder kunnen worden voorkomen.

Het volledige pakket van rijhulpsystemen levert waardevolle informatie aan de bestuurder, en alle relevante informatie is aanwezig in het gezichtsveld van de bestuurder, dankzij het head-updisplaysysteem met augmented reality, waardoor afleiding tot een minimum wordt beperkt.

De boordsystemen maken gebruik van gegevens van een reeks geïntegreerde radar-, camera- of ultrasone sensoren evenals informatie van externe bronnen om een beeld te vormen van de omgeving van het voertuig en mogelijke gevaren.

Nieuwe Connected Travel Assist. Wanneer het traject het toelaat, werkt de Travel Assist-technologie samen met de Adaptive Cruise Control en verbetert het systeem de prestaties dankzij de uit de cloud verkregen informatie. De cumulatieve informatie houdt de auto automatisch in het midden van de rijstrook, terwijl de snelheid in bochten wordt aangepast. Deze technologie van de volgende generatie biedt ook de mogelijkheid om geautomatiseerd van rijstrook te veranderen op snelwegen.

Een 360°-zicht. De Side and Exit Assist van de CUPRA Tavascan geeft een visuele en auditieve waarschuwing als iets aan uw zicht wordt onttrokken. Exit Warning geeft een akoestische waarschuwing als iemand of iets de CUPRA Tavascan nadert wanneer u geparkeerd staat en het voertuig wilt verlaten.

Het Emergency Assist-systeem van de volledig elektrische SUV-coupé: de Emergency Assist zorgt ervoor dat de bestuurder geconcentreerd blijft op het rijden en niet wordt afgeleid, door middel van visuele en akoestische waarschuwingen om de aandacht van de bestuurder te trekken. Als de bestuurder niet reageert, kan het systeem remstoten genereren, en als dan nog geen verandering optreedt, kan het de auto volledig tot stilstand brengen en de waarschuwingsknipperlichten activeren. Zodra het voertuig tot stilstand is gekomen, kan het rechtstreeks contact opnemen met de hulpdiensten via het eCall-systeem.

Met Assisted Parking kunnen parkeermanoeuvres voortaan op afstand worden uitgevoerd met behulp van een smartphone. Een andere parkeerfunctie van de CUPRA Tavascan is het Trained Parking, waarbij de bestuurder 50 meter voor een eerder gememoriseerde parkeerplaats volledig wordt bijgestaan.

* De CUPRA Tavascan is momenteel niet te koop en in afwachting van homologatie. De vermelde technische gegevens zijn louter indicatief en kunnen variëren. Het beschikbare vermogen (KW) en de acceleratie van het voertuig zijn te allen tijde afhankelijk van het laadpeil en de temperatuur van de batterij. De afbeeldingen zijn louter illustratief en informatief en komen mogelijk niet overeen met de serieproductie.

Het elektrische rijbereik van het voertuig varieert naargelang van een reeks factoren zoals de orografie van het terrein, de weersomstandigheden, de belading van het voertuig (inzittenden + bagage), de leeftijd en conditie van de batterij, de gekozen optionele uitrusting (velgen, banden, enz.), het gebruik van randapparatuur zoals verwarming, klimaatregeling of stoelverwarming, en de rijstijl. Het opgegeven rijbereik is een voorlopige waarde en is berekend volgens de WLTP-voorschriften die standaard testvoorwaarden opleggen aan alle constructeurs, zodat de volgens deze voorschriften berekende waarden voor alle voertuigen onderling vergelijkbaar zijn.

* De kleur Century Bronze Matt zal later op de Tavascan beschikbaar zijn.

 

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.