De derde Tiguan is gebaseerd op de nieuwste evolutiefase van het modulaire MQB-platform: het MQB evo. De nieuwe technologische ontwikkelingen die met dit modulaire platform zijn gerealiseerd, verbeteren de Tiguan in bijna elk opzicht. Nieuwe hybride aandrijvingen met een zuiver elektrisch rijbereik van ongeveer 100 km maken de SUV efficiënter dan ooit tevoren. Het nieuwe adaptieve onderstel DCC Pro2 perfectioneert het comfort en de dynamiek. De nieuwste generatie van Park Assist2 automatiseert het in- en uitparkeren. Een duidelijk gestructureerd digitaal cockpitlandschap op basis van het nieuwe MIB4 (modulair infotainmentsysteem van de vierde generatie) biedt een maximum aan informatie en brengt alle denkbare digitale diensten en apps aan boord. De bediening is daarbij consistent ontworpen om intuïtief te zijn. Daarnaast zijn nieuwe systemen zoals een pneumatische massagefunctie voor de voorstoelen of de voor het eerst in de Tiguan toegepaste IQ.LIGHT-HD-matrixkoplampen2 overgenomen van het topmodel Touareg. Zo ontstond met de nieuwe Tiguan een van de modernste middenklasse-SUV’s op de wereldmarkt.

Aerodynamische voorkant. Vooraan geeft de nieuwe Tiguan blijk van meer hoogte dan voorheen, waardoor hij meer présence uitstraalt. Tegelijkertijd is aan de voorkant ook meteen duidelijk dat het hier om een zeer gestroomlijnde SUV gaat, met een cx-waarde van 0,28. Vergeleken met zijn voorganger (met een cx-waarde van 0,33) valt op dat de motorkap atletischer is geworden en organischer overloopt in de spatborden. Naar voren toe loopt ze zachtjes af in de richting van de koplampen. Waar de tweede Tiguan-generatie een hoog en open radiatorrooster met een klassiek design had, wordt de nieuwe Tiguan gekenmerkt door een met glas beklede dwarsband onder de motorkap tussen de nu aanzienlijk plattere ledkoplampen. Afhankelijk van de koplampversie is de met glas beklede zone links en rechts van het VW-logo voorzien van een ledstrip2. De nieuwe Tiguan vertoont daardoor een onmiskenbaar dag- en nachtlichtdesign. De eigenlijke grille met de luchtinlaten bevindt zich in de bumper. Links en rechts in de voorbumper zitten zogeheten ‘air curtains’ waardoor de rijwind aerodynamisch geoptimaliseerd naar de wielkasten wordt geleid; tegelijkertijd worden zo de remmen gekoeld.

19.200 leds in de HD-matrixmodule van de Tiguan. De Tiguan is het eerste MQB-model dat op de markt komt met de nieuw ontwikkelde IQ.LIGHT-HD-matrixkoplampen2 (optioneel). Het interactieve verlichtingssysteem werd parallel ook voor de Touareg ontwikkeld, zodat beide SUV’s het basisontwerp van de koplampen delen. HD staat voor ‘high-definition’, wat duidt op een hoge resolutie van de lichtbronnen. In het geval van de Tiguan gaat het in totaal om 38.400 multipixelleds. Elke koplamp beschikt over 19.200 multipixelleds die de weg en de omgeving op een volledig nieuw niveau verlichten, waardoor het comfort en de veiligheid toenemen. Elke koplamp bestaat uit drie modules. In de Tiguan zit helemaal aan de buitenkant een bimatrixmodule voor de achtergrondmatrix van het groot licht. In het midden bevindt zich de HD-matrixmodule met de 19.200 afzonderlijk aanstuurbare leds, die dienen om verschillende nieuwe verlichtingsfuncties te realiseren. Helemaal aan de binnenkant zit een kleinere projectiemodule voor de statische bochtverlichting en het slechtweerlicht. De dynamische bochtverlichting wordt dan weer gegenereerd via de HD-matrixmodule.

Meer comfort, meer veiligheid. De bestuurder van de Tiguan kan verschillende lichtfuncties activeren. Zo projecteren de IQ.LIGHT-HD-matrixkoplampen bijvoorbeeld een lichttapijt op de rijstrook van de Tiguan: de Lane Light. Deze rijstrookverlichting maakt nachtelijke ritten comfortabeler, omdat het zeer heldere lichttapijt de rijstrook exact volgt. Ter hoogte van wegwerkzaamheden en op krappe wegen wordt de bestuurder ook ondersteund door een oriëntatielicht. Nog een pluspunt van de nieuwe koplampen is het niet-verblindende permanente groot licht: indien gewenst kan het afhankelijk van de snelheid en het omgevingslicht permanent ingeschakeld blijven, aangezien tegen- en voorliggers nauwkeuriger dan ooit worden gemaskeerd dankzij de 38.400 afzonderlijk regelbare leds. Dankzij de betere verlichting van de weg en de omgeving voor de Tiguan worden het comfort en de veiligheid ’s nachts aanzienlijk verbeterd.

Silhouet. Het design van de Tiguan is opzij expressiever en duidelijk atletischer geworden. Waar zijn voorganger werd gekenmerkt door een doorlopende karakterlijn ter hoogte van de deurgrepen, heeft het nieuwe model een gewelfde ‘undercut’ boven het voor- en achterspatbord om krachtige schouderpartijen te creëren. De deurgrepen zelf zijn lager geplaatst. Net als aan de voorkant zijn de lijnen en het reliëf in de oppervlakken hier organischer en daardoor vol gespierde spanning. De Tiguan heeft nu ook een sportieve taillelijn. De A-stijlen en de voorruit staan optisch steiler opgesteld, waardoor de motorkap langer en krachtiger oogt. Achteraan hellen de C-stijlen dan weer meer naar voren, een stylingelement dat de Tiguan een dynamischere uitstraling verleent. De daklijn van het nieuwe model wordt verlengd door een dakspoiler die ver naar achteren uitsteekt. Samen met de zijdelingse luchtdeflectoren op de D-stijlen vermindert dit de turbulenties achteraan, waardoor de stroomlijn wordt geoptimaliseerd. Met de ID.4 deelt de nieuwe Tiguan zijn evenzeer aerodynamisch perfect uitgebalanceerde buitenspiegels. De velgen zijn volledig nieuw ontworpen, met maten die variëren van 17 tot 20 duim. In de hogere uitrustingsniveaus zijn de wielkasten afgewerkt in hoogglanzend zwart, net als de onderkant van de drempels.

Achterkant met nieuwe dwarse ledstrip. Ook de nieuwe achterpartij van de Tiguan heeft een bijzonder opvallend design gekregen. De grote dakspoiler en de zijdelingse luchtdeflectoren op de C-stijlen zijn de meest opvallende kenmerken. Een nieuw designkenmerk van de Tiguan is de nu doorlopende dwarsstrook van de ledachterlichten. In de twee topuitrustingsniveaus Elegance en R-Line of in combinatie met de hogere koplampversies wordt ook de ledstrip tussen de achterlichten verlicht, net zoals aan de voorkant. De achterklep, die standaard elektrisch bedienbaar is op de Tiguan Elegance en Tiguan R-Line, loopt ver door in de bumper. De twee topversies hebben een opvallende, sierlijke chroomlijst in het onderste deel van de bumper.

HET NIEUWE INTERIEUR

Meer plaats voor fietsen en boards. De nieuwe Tiguan is 30 mm langer (4.539 mm) dan zijn voorganger, maar met 4 mm extra (zonder dakrails) is hij nauwelijks hoger (1.639 mm). De breedte (1.842 mm) en wielbasis (2.680 mm) bleven gelijk. Het koffervolume van de nieuwe generatie toont aan hoe goed de ruimte wordt benut: hoewel de SUV amper langer is geworden, is het laadvolume van de versies met eTSI-, TSI- en TDI-aandrijving met 37 liter toegenomen tot 652 liter (bij belading tot aan de bovenkant van de rugleuningen van de achterbank). De sowieso al zeer goede hoofdruimte verbeterde met nog eens 9 mm (1.058 mm) voorin en 10 mm (1.022 mm) achterin.

Interieur van de volgende generatie. Het nieuwe Tiguan-interieur wordt gekenmerkt door een nog hogere kwaliteit, met materialen die nog perfecter aanvoelen, en een zeer strak en ergonomisch doordacht design van het dashboard, de deurpanelen en het volledige zitmeubilair. Daarnaast zijn er nieuwe bedieningselementen en beeldschermen die gebaseerd zijn op het nieuwe modulaire infotainmentsysteem van de vierde generatie (MIB4). Volkswagen heeft het digitale cockpitlandschap daarbij aanzienlijk doorontwikkeld ten opzichte van zijn voorganger, met name wat het infotainmentsysteem en de klimaatregeling betreft. Beide functies zijn nu gecombineerd in één component en aanzienlijk hoger in de auto geplaatst. Samen met de standaard digitaal uitgevoerde instrumenten zijn alle schermen in de nieuwe Tiguan op één visuele as geplaatst, waardoor ze veel gemakkelijker te bedienen en te raadplegen zijn. Het infotainmentdisplay, dat verkrijgbaar is in twee formaten, is bovendien lichtjes naar de bestuurder gericht, zodat hij het vanuit zijn ooghoek in de gaten kan houden en vlotter kan bedienen. Net zoals de digitale instrumenten (Digital Cockpit), het infotainmentsysteem en de klimaatregeling is ook het head-updisplay volledig nieuw ontwikkeld. Waar in de voorganger nog sprake was van een systeem dat de informatie weergaf op een klein plexiglas paneel, beschikt de nieuwe Tiguan nu over een zogeheten Windshield-Head-up-Display2, waarbij de informatie op de voorruit en dus in de virtuele ruimte voor de Tiguan wordt geprojecteerd. De Tiguan is daarenboven het enige VW-model dat is uitgerust met een nieuwe, multifunctionele en intuïtief te bedienen rijbelevingsschakelaar.

Beeldschermen met hoge resolutie. Het nieuwe standaard infotainmentdisplay van de Tiguan meet 285,6 x 160,6 mm (12,9 duim / 1.920 x 1.080 pixels). Een scherm van 332,07 x 185,79 mm (15 duim / 2.240 x 1.260 pixels) wordt als optie of afhankelijk van de uitrusting aangeboden. Het visueel vrijstaande beeldscherm wordt gekenmerkt door een nieuw ontwikkelde grafische vormgeving en menustructuur, die gemakkelijk en intuïtief te bedienen is. Veel van de systeeminstellingen kunnen ook worden bediend met behulp van de nieuwe spraakbesturing IDA. De Digital Cockpit voor de bestuurder heeft een beeldschermdiagonaal van 260 mm (10,25 duim / 1.280 x 480 pixels). Dankzij een nieuwe oppervlakcoating (die reflecties en verblinding voorkomt) is het instrumentenbord vlak in het dashboard geïntegreerd, in de stijl van een horizontaal geplaatste tablet, aangezien er geen luifel meer nodig is om het zonlicht te weren.

Rijbelevingsschakelaar en IDA verhuizen naar het midden. De elegant en handig vormgegeven rijbelevingsschakelaar is een herinterpretatie van de 4MOTION Active Control die in het vorige model werd gebruikt. Met de multifunctionele schakelaar kunnen nu niet alleen de rijprofielen en aandrijfmodi worden bediend, maar voor het eerst ook het audiovolume en vooraf geconfigureerde ‘sferen’. In deze sferen versmelten de instellingen van de sfeerverlichting en het audiosysteem om een grote verscheidenheid aan licht- en geluidsstemmingen te creëren. Daarbij wordt zelfs gebruikgemaakt van afspeellijsten van de streamingdiensten Spotify en Apple Music die zijn afgestemd op de respectieve sferen. De modi die geactiveerd kunnen worden, zijn Lounge, Energetic, Joy, Minimal en Me. Zo maakt Lounge bijvoorbeeld gebruik van gedempte tinten, zachte tonen en klassieke muziek. Daartegenover staat Energetic, met bontere kleuren, hardere geluiden en een meer rockende afspeellijst. Met de nieuwe spraakassistent IDA2 kunnen bovendien tal van voertuig- en infotainmentfuncties, zoals het audiovolume, eenvoudig worden bediend door middel van natuurlijke spraak.

Nieuwe stuurkolomhendels. Het instrumentenpaneel strekt zich horizontaal in één rechte lijn uit, met een hoogwaardig en overzichtelijk design. De middenconsole biedt meer opbergruimte, omdat de versnellingsbak nu wordt bediend via een intuïtieve stuurkolomhendel (rechts), vergelijkbaar met die in modellen zoals de ID.7 en ID. Buzz: voorwaarts naar ‘D’ draaien om vooruit te rijden, terugdraaien naar ‘R’ om de achteruitversnelling in te schakelen, zijwaarts drukken om de handrem te activeren. En net als de ID.7 heeft nu ook de Tiguan links een nieuwe multifunctionele stuurkolomhendel voor de richtingaanwijzer- en ruitenwisserfuncties. ​ De extra ruimte in de middenconsole wordt bijvoorbeeld gebruikt voor twee inductieve oplaadstations voor smartphones (15 watt, gekoeld) en twee USB-C-interfaces (met 45 watt oplaadvermogen).

Nieuwe ergoActive Plus-stoelen2 met massage en klimaatregeling. De Tiguan zal beschikbaar zijn met volledig nieuw ontwikkelde ergoActive-voorstoelen. Die zijn elektrisch verstelbaar (tot 14-voudig, afhankelijk van het model en de uitvoering). De ergoActive-stoelen beschikken ook over een pneumatische 4-voudige lendensteunverstelling en een eveneens pneumatische drukpuntmassage met 10 kamers in de rugleuningen, functies die anders veeleer worden aangetroffen in modellen uit de luxeklasse. Daarenboven kan de bestuurder via het infotainment programmeren dat de stoelverwarming of stoelventilatie automatisch wordt geactiveerd vanaf een bepaalde buitentemperatuur.

HET NIEUWE AANDRIJVINGSGAMMA

eHybrid, eTSI, TSI, TDI, DSG. Volkswagen zal de nieuwe Tiguan aanbieden in acht verschillende motorversies: twee nieuwe mildhybride benzinemotoren (eTSI), twee nieuwe plug-inhybride aandrijvingen (eHybrid), twee turbodiesels (TDI) en twee turbobenzinemotoren (TSI). Alle aandrijvingen zijn standaard gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling. De eTSI (1.5 TSI evo2) ontwikkelt een vermogen van 96 kW (130 pk)1 en 110 kW (150 pk)1. De twee nieuwe eHybrid-modellen leveren systeemvermogens van 150 kW (204 pk)1 en 200 kW (272 pk)1. De twee 2.0 TSI-motoren sturen maximumvermogens van 150 kW (204 pk)1 en 195 kW (265 pk)1 naar de DSG. In het geval van de TDI uit de EA288 evo-motorreeks gaat het om 110 kW (150 pk)1 en 142 kW (193 pk)1. De TSI met 195 kW1 en de 142 kW1 sterke TDI worden altijd aangeboden met de vierwielaandrijving 4MOTION.

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.