Uitnodigingen waar we altijd wel oor naar hebben, ook wel auto’s testen op leuke plaatsen genoemd. En bijgevolg gingen we met alle plezier op deze uitnodiging in. Van Zaventem vlogen we naar Berlijn. Berlijn, gekend voor zijn musea, de muur die zowel de stad als Oost- en West-Duitsland tussen 1961 en 1989 opsplitste maar ook voor zijn vele bruggen. Ik liet me vertellen dat er meer dan 900 bruggen zijn.
Doel van onze trip lag echter bij het testen van de nieuwe Opel Astra Electric. Geland in Berlijn moesten we gewoon de luchthaven uit en konden we zo ons hotel instappen (Steigenberger Airport Hotel). Na het inchecken konden we een eerste blik werpen op de nieuwe Astra. Mij viel vooral op dat Opel gebruik maaktevan een radiator grill bij hun “Vizor Design” zoals bij een atmosferische verbrandingsmotor en niet één of andere futuristische snuit bestaande uit één geheel dat veel te bombastisch overkomt.

Florian Huettl.

Om aan het programma te beginnen eerst een video boodschap van de CEO van Opel, Florian Huetll. Hij legt uit waarom ze kozen voor hoofdstad Berlijn en kondigde nieuwe partner e-solutions aan . Hij legde ook in kort uit hoe de toekomst van Opel eruit zou gaan zien en wat wij zoal konden verwachten tijdens deze perstrip.

Diner

Na de korte inleiding van de CEO volgde nog een product briefing waar we meer details en enkele specificaties over de wagen kregen. We leerden dat de wagen hetzelfde gewicht heeft als de PHEV-versie (1.679 kg), dat er een nieuwe underbody met geïntegreerde batterij gebruikt wordt en dat hij een range van 418km of meer heeft. Dit mogelijk gemaakt door zijn lage verbruik, zijn lichte gewicht, zijn aerodynamisch gevormde velgen en batterijcapaciteit van 54 kWh. We waren ook verheugd te vernemen dat de zetels het AGR-label dragen.

Na een nieuwe blik op de wagen was het tijd om de hongerige magen te stillen. Bij ons aan tafel zaten Tobias Gubitz (Global head Pruduct & Pricing) en Colin Yong (Group Manager product communications). Het meeste aan woord ,tijdens dit overigens zeer lekker diner, was spraakwaterval Tobias. HIj ging geen enkele vraag uit de weg en wist honderduit te vertellen over zijn nieuw product. Op deze manier zouden we reeds veel te weten komen over de presentatie van de dag erna en alle info werd gretig opgeslagen. Iets na middernacht gingen we zeer voldaan naar bed want rond 7h in de ochtend werden we verwacht voor ontbijt en eerste testdrive.

EUREF Campus

Na het ontbijt was het dan tijd voor een eerste korte trip. Er stonden 35 elektrische Opel Astra’s klaar en we konden kiezen uit de kleur… blauw. Er werd door Opel bewust gekozen voor één kleur en één uitrusting zodat iedereen met dezelfde specificaties onderweg zou zijn en er doorheen de dag onderling niet gewisseld moest worden. GPS-bestemming werd ingesteld richting EUREF Campus waar we verdere uitleg en een nieuwe briefing konden verwachten.

De EUREF Campus is natuurlijk niet zomaar gekozen, dit is namelijk een centrum voor innovatieve toekomstprojecten die zich richten op energie, mobiliteit en duurzaamheid. Het 78 meter hoge historische gebouw dat boven de campus uitsteekt werd vroeger gebruikt om maar liefst 160.000 m³ gas op te slaan.  Filip, mijn co-rijder, nam het stuur voor de eerste korte rit en ik concentreerde me daardoor even op interieur, afwerking en details. De bestuurdersgerichte cockpit ziet er simpel maar goed uit. Het interieur is eerder sober maar alles dat aanwezig moet zijn is er wel en voelt vrij degelijk aan. Het Opel Pure Panel-interieur doet dan ook wat Opel beweert en is overzichtelijk. Het dashboard is gemaakt uit een soort mousserende plastiek. Er zijn opbergbakjes in de middenconsole en ook is een draadloos laadstation voor de smartphone voorzien. De zitpositie is zeer aangenaam, we zitten trouwens in de optionele zetels met alcantara bekleding. Ook positief zijn de fysieke knoppen die aanwezig zijn voor de airco en enkele basis infotainment sneltoetsen zoals wagengegevens en de home knop.

Opel Line-up

Aangekomen op de EUREF Campus stond de volledige Opel line-up uitgestald waarbij de Rocks e-xtreme en de eerste elektrische Opel Corsa rally wagen meteen in het oog sprongen. We zullen binnenkort over beiden een artikel maken met meer info. Andere aanwezigen op de line-up: de Rocks, de Corsa Electric, Mokka Electric en de Astra PHEV samen met de sports Tourer. Ook aanwezig de Grandland PHEV, Combo e-life, Zafira e-life. Dan ook de bedrijfswagens met als eerste de Rocks Cargo, de Combo-e, de Vivaro-e Hydrogen alsook de gewone Vivaro-e en ten slotte de Movano-e.  Opel geeft aan momenteel reeds vijftien modellen geëlektrificeerd te hebben.

ACC- batterij fabriek

Tijdens de briefing werd er ingegaan op de strategie en plannen voor de toekomst. Reeds tijdens het diner van gisteren kwamen we te weten dat Opel tegen 2028 volledig elektrisch wil zijn voor de personenvoertuigen en dat enkel de bedrijfswagens met waterstof voorzien zullen worden of dat je toch de optie ertoe zal hebben. ACC bouwt voor de productie van batterijen trouwens zijn tweede Gigafactory en deze keer in Kaiserlautern. ACC (Automotive Cells Company) werd in 2020 opgericht als een joint venture voor de ontwikkeling en productie van batterijcellen en -modules voor elektrische voertuigen door de groepen Stellantis en TotalEnergies. In 2022 sloot Mercedes-Benz zich aan als derde partner.

GSe: Terug van weggeweest

Opel gaat, zoals jullie reeds eerder konden lezen op onze site, de GSe terug leven inblazen. Enkel zal het nu staan voor “Grand Sport electric”. Hiermee brengen ze het verleden en de toekomst samen doormiddel van elektrificatie. De GSe is dus emissie-vrije en zit volgens het merk boordevol emotie.

Road to Carbon net zero

Colin vertelt ook hoe de weg naar zero uitstoot er voor hen zal uitzien. Dit stopt niet enkel bij het zelf produceren van batterijen. Het hergebruik van batterijen, de herstelling en het recycleren ervan is ook zeer belangrijk. Samen met het bewust omgaan met de grondstoffen, zal het transport tussen de verschillende bedrijven geoptimaliseerd worden en steeds meer geëlectrificeerd verlopen. In het verleden verliep het transport bijna altijd over de weg terwijl het nu ook al meer over het spoor gaat.

Dus het volledige logistieke gebeuren is aan een optimalisatie bezig. Er zal zeer verantwoord omgegaan moeten worden met energie, de bouw van eigen windmolen- en zonnepaneelparken zal hierin helpen en zo zetten ze dus in op koolstofarme elektriciteit. Van de leveranciers wordt sterke betrokkenheid gevraagd en dit zal via contracten geëist en afgedwongen worden. Ook de verdere investeringen in Solid state accu’s wordt aangehaald. Hier verwachten ze de introductie in de tweede helft van het decennium.

STLA M platform

In de Eisenach vestiging is er een investering van honderdertig miljoen aangekondigd. De Grandland BEV zal er gebouwd worden maar ook zal het nieuwe platform STLA M er geIntroduceerd worden. Dit platform met ingebouwde batterijen moet garant staan voor een rijbereik tot maar liefst 700km!

Rijden maar

Genoeg info, een hele boterham om te verwerken maar er moest natuurlijk ook nog gereden worden. Filip en ik kozen ervoor om eerst door de stad te cruisen en naar de Brandenburg Tor te rijden. Ik kroop achter het stuur voor mijn eerste rij-ervaring met de Astra electric. Het eerste gevoel met de Astra viel echt wel mee. In de stedelijke omgeving was het verbruik van 12kWh per honderd kilometer een aangename vaststelling. De wagen reageerde goed, gaten en vluchtheuvels in de weg werden goed weggefilterd, het was vrij stil in de wagen en de wagen voelde idd helemaal niet zo zwaar aan als je zou verwachten van een EV. Aan de brandenburg Tor aangekomen was het tijd voor enkele foto’s. Filip plaatste de wagen strategisch en hoewel een enthousiaste opzichter het niet zo’n goed idee vond dat we de wagen daar plaatsten, hielden we even koppig vol. Voor de brave man het door had en bij de wagen was, lag alles reeds op de gevoelige plaat. ‘Wir shaffen das’ was ons motto dan ook even. Onderweg maakten we nog even wat rijdende foto’s en keerden we terug voor een beroemde “Currywürst” met zoete aardappel frietjes.

Weetjes

De nieuwe Astra Electric biedt het plezier van volledig elektrisch rijden, gecombineerd met een bijzonder aantrekkelijk, sober maar zeer persoonlijk design en een geavanceerde uitrusting. Standaard is hij uitgerust met een groot aantal elektronische hulpmiddelen. Daarnaast is het Intelli-Drive 2.0 systeem met halfautomatische rijstrookassistentie en intelligente snelheidsaanpassing voor het eerst als optie leverbaar op de AGR-gecertificeerde Active Sport.

De elektromotor levert 115 kW/156 pk en een maximumkoppel van 270 Nm, die beide beschikbaar zijn vanaf de eerste druk op het gaspedaal, wat een snelle acceleratie garandeert. Het lage leeggewicht van 1.679 kg draagt bij aan de levendigheid van de auto. En terwijl veel andere elektrische auto’s beperkt zijn tot 150 km/u of 160 km/u, heeft de nieuwe Astra Electric een topsnelheid van 170 km/u. Afhankelijk van hun voorkeur kunnen bestuurders van een Astra Electric kiezen uit drie rijmodi: Eco, Normal en Sport.

De accu bevindt zich onder de carrosserie, zodat er in het passagierscompartiment geen ruimte verloren gaat voor passagiers en bagage. Zelfs met de achterbank op zijn plaats behoudt de Astra Electric 352 liter bagageruimte in de bagageruimte – met de stoelen neergeklapt kan de inhoud zelfs oplopen tot 1.268 liter. Een ander voordeel is dat de lage positie van de accu het zwaartepunt van de auto verlaagt, waardoor de Astra Electric comfortabel op de weg ligt en de bestuurder in een lagere stoel kan zitten voor extra sportiviteit. Bovendien is de torsiestijfheid met 31% toegenomen ten opzichte van de toch al uitzonderlijke waarden van andere Astra-versies.

Het optionele Intelli-Drive 2.0 systeem is voor het eerst beschikbaar bij Opel: het integreert talrijke elektronische assistenten en combineert ze met halfautomatisch wisselen van rijstrook en intelligente snelheidsaanpassing. Als de rijstrook vrij is, stuurt de assistent de Astra Electric met kleine stuurbewegingen naar de gewenste rijstrook. De intelligente snelheidsaanpassing maakt het mogelijk – als de bestuurder dit bevestigt – om de snelheid van de auto te verlagen wanneer een nieuwe snelheidslimiet wordt bereikt of om de snelheid tot deze limiet te verhogen. Naast sensoren gebruikt Intelli-Drive 2.0 ook informatie van het radionetwerk. De Pixel Intelli-Lux LED®-verlichting, met 168 LED-segmenten, verhoogt de veiligheid nog verder.

Het regeneratieve remsysteem wint energie terug tijdens het rijden. Zelfs wanneer de volledig elektrische Astra moet worden opgeladen, is de “pitstop”-tijd bij het laadstation minimaal. De Astra Electric kan in minder dan 30 minuten worden opgeladen tot 80% van de accucapaciteit bij een 100 kW DC snellaadstation.

De nieuwe Opel Astra Electric is een aanvulling op het al uitgebreide aanbod aandrijflijnen van de best-seller uit het segment van de compacte auto’s. Naast de 100% elektrische versie kunnen klanten ook kiezen uit een reeks alternatieve aandrijflijnen, zoals oplaadbare hybrides. Het hoogtepunt van deze categorie is de dynamische Astra GSe. GSe staat voor ‘Grand Sport electric’ en de naam zegt het al: met een vermogen van 165 kW/225 pk (de 1,6-liter viercilinder levert 133 kW/180 pk, de elektromotor 81,2 kW/110 pk) en een koppel van 360 Nm zet de Astra GSe de norm in zijn klasse (gecombineerd brandstofverbruik volgens WLTP-norm: 1,2-1,1 l/100 km, CO2-uitstoot 26-25 g/km). Vanuit stilstand bereikt de vijfdeurs sportsedan 100 km/u in 7,5 seconden, met een topsnelheid van 235 km/u (135 km/u in puur elektrische modus). Dankzij de 12,4 kWh lithium-ionaccu kan de Astra GSe tot 64 kilometer afleggen zonder lokale emissies volgens de WLTP-norm (EAER City volgens WLTP: 69-73 km). Om deze extra prestaties aan te kunnen, is de Astra GSe uitgerust met een speciaal chassis, dat 10 millimeter verlaagd is en voorzien is van het KONI-FSD-dempingssysteem (Frequency Selective Damping).

Conclusie

Nadat we gegeten hadden, hebben we nog een hele tour gereden. Nu was er meer autostrade bij waardoor het verbruik een beetje hoger lag maar we zijn ook nu niet boven de 14,3 kWh per honderd kilometer geweest. Deze test smaakt naar meer. We wonnen zeer veel info in, hadden aangename discussies, goed eten en een aangename rijervaring. Kortom een zeer goede ervaring met de Astra electric en we kijken er naaruit hem voor langere termijn te testen.

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.