De Škoda Enyaq is al sinds 2021 terug te vinden op onze wegen. De eerste ervaring die ik ermee had was zeer positief. Hij reed goed en voor een elektrische wagen heeft hij ook een goede autonomie.
Deze week ons verslag van de coupé versie van die Enyaq. En niet zomaar een coupé versie maar de zeer knap ogende Škoda Enyaq coupé RS iV.
De coupé versie is gabaseerd op de Vision iV concept die al in 2019 getoond werd aan het publiek en staat op het MEB platform. Kenmerkend is natuurlijk zijn sportieve silhouette met aflopend dak en voor zo’n auto zijn toch wel elegante lijnen wat natuurlijk ook allemaal helpt om hem zo aerodynamisch mogelijk te maken.

Vanwaar de naam RS

De afkorting “RS” staat al vele tientallenjaren als synoniem voor internationale overwinningen in de autosport. Maar ook dat het al twee decennia lang staat voor de sportiefste productiemodellen van de Tsjechische autobouwer. ŠKODA gebruikte de benaming RS – de afkorting van ‘Rally Sport’ – voor het eerst in 1974, voor zijn rallyprototypes ŠKODA 180 RS en 200 RS. Vanaf 2000 zette ŠKODA het succesverhaal van zijn rallymodellen voort door de prestatiegerichte RS-productieauto’s aan zijn aanbod toe te voegen. Het eerste RS-productiemodel – gelanceerd in 2000 samen met de OCTAVIA WRC, die ŠKODA’s intrede in het Wereldkampioenschap Rally markeerde – was de OCTAVIA RS, voorzien van een 1,8-liter turbomotor die 132 kWh (180 pk) produceerde.

Uiterlijk

Zijn flashy “mamba green” carrosserie kleur is natuurlijk zeer opvallend en weet als de beste hoe de aandacht van passanten te trekken. Ook in het oog springend zijn de opvallende LED- matrix lichten en zijn Crystal face voorbumper. De optionele 21 inch “Vision Antracite” velgen moeten niet onderdoen en zorgen mee voor de interesse van buiten af in deze RS. Standaard zijn trouwens de 20 inch “Taurus black” velgen gemonteerd.

We hadden het ook al over zijn sportievere aflopende daklijn lijn welke toch typerend is voor een coupé.

Interieur

Na zoveel impressies gekregen te hebben van de buitenkant is het nu dus tijd om de binnenkant eens onder de loep te nemen. Ook hier valt onmiddellijk de sportieve stijl op die deze RS kenmerkt. We zien overal de stiksels in koetswerkkleur terugkomen, in de zetels, het stuur, dashboard voetmatjes, middenconsole enz. Het RS logo is mooi zichtbaar op de sportieve zetels en op het stuurwiel. Verder hebben we alcantara lederen zetels en alcantara dashboard afwerking. Er werd gebruikt gemaakt van kwalitatieve materialen om zo van deze Coupé toch wel een paradepaardje te maken. Well done ŠKODA! Verder zien we een centraal infotainmentscherm van 13 duim en een Digital Cockpit van 5,3 duim en onze testwagen heeft ook het optionele head-up-display. Achterin is er voldoende plaats om met 2 volwassen mensen te zitten en de kofferinhoud is met zijn 570 liter zeker niet te klein.

De afkorting “RS” staat al vele tientallenjaren als synoniem voor internationale overwinningen in de autosport. Maar ook dat het al twee decennia lang staat voor de sportiefste productiemodellen van de Tsjechische autobouwer. ŠKODA gebruikte de benaming RS – de afkorting van ‘Rally Sport’ – voor het eerst in 1974, voor zijn rallyprototypes ŠKODA 180 RS en 200 RS. Vanaf 2000 zette ŠKODA het succesverhaal van zijn rallymodellen voort door de prestatiegerichte RS-productieauto’s aan zijn aanbod toe te voegen. Het eerste RS-productiemodel – gelanceerd in 2000 samen met de OCTAVIA WRC, die ŠKODA’s intrede in het Wereldkampioenschap Rally markeerde – was de OCTAVIA RS, voorzien van een 1,8-liter turbomotor die 132 kWh (180 pk) produceerde.

Aandrijving / batterij

Aan boord is een Batterij van 82 kWh. Dit is dezelfde als de gewone Enyaq waar je dus 77 kWh van kan gebruiken. Hang je deze aan een 11 kw lader zal je er ongeveer 8 uur over doen om deze volledig vol te laden. Doe je dit aan een snellader, dan kan dit aan aan snelheid van 175 kW piekvermogen en zal je er een 30-tal minuten over doen.

De motoren leveren een vermogen van 299 pk en een koppel van 460 Nm. Hierdoor sprint hij tot 100 km/h in 6,5 seconden wat lang niet slecht is voor een wagen van 2.255 kilogram. Onze testversie van deze RS was ook voorzien van een warmtepomp. Deze is in staat om het batterijverbruik te reduceren door warmte af te geven aan de hoogspanningsverwarming wat natuurlijk ten goede komt voor het rijbereik. Volgens mij een optie die zichzelf zeker terug betaald. Wij kwamen aan een verbruik van gemiddeld 18 kWh maar we reden geregeld al eens door en hebben een 700-tal kilometer autosnelweg afgehaspeld. Rijbereik kan je rekenen tussen de 450 en 500 kilometer. Wat absoluut niet slecht is en hiermee aansluit met de gewone Enyaq (77kWh) die ik in het verleden al eens kon testen.

Technologie / veiligheid

Anno 2023 is er aan technologie natuurlijk geen gebrek en wordt er nog meer dan ooit aan veiligheid gedacht. Zo dus ook in deze RS. Er zijn tal van technologische en veiligheidsfuncties beschikbaar. Het enige waar ik geen fan van ben is de automatische verkeersbordherkenning en bijhorende snelheidsaanpassing indien je op cruise control aan rijden bent. Verschillende keren werd de snelheid plotseling verhoogd of verlaagd wat dan weer minder voor de veiligheid is. Deze optie kan je echter volledig uitschakelen in het menu waardoor je hier verder dus geen last van hebt. Verder is de Coupé iV van ŠKODA uitgerust met alle rijhulpsystemen van ŠKODA .

Travel Assist met Adaptive Cruise Control (ACC), Adaptive Lane Assist inclusief wegwerkenherkenning, Traffic Jam Assist, Emergency Assist, Front Assist met Predictive Pedestrian and Cyclist Protection en Side Assist met Rear Traffic Alert waarschuwen voor aanrijdingen met andere voertuigen, fietsers, voetgangers en stilstaande obstakels. Collision Avoidance Assist ondersteunt de bestuurder bij dreigende aanrijdingen met een voetganger, fiets of ander voertuig door het stuurmoment actief te vergroten om het ongeval te voorkomen. Bij het links afslaan op kruispunten waarschuwt Turn Assist in een vroeg stadium voor tegemoetkomend verkeer en brengt de auto indien nodig automatisch tot stilstand.

Het rijden

Wel we hebben verschillende aspecten getest tijdens onze testweek. Een roadtripje van 300km doorheen dorpen en steden zonder snelweg. Maar ook een lange trip van 700 km met bijna enkel snelweg. Beide werden door de Enyaq Coupé RS iV gemakkelijk verteerd.

De rust die hij uitstraalt, de Acceleratie die mogelijk is en dit gecombineerd met zijn stille interieur, zijn “voor een SUV” toch vrij directe reactie op het insturen en het verbruik maakte van hem een aangename reisgezel.

Conclusie

Net zoals iedereen die ons tijdens deze testweek tegenkwam zijn we aangenaam en positief verrast door deze allereerste volledig elektrische RS van ŠKODA. En indien deze met zijn vanaf prijs van 67. 725 € in jouw budget of dat van je bedrijf / werkgever past kunnen we hem alleen maar aanraden.

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.