De Mazda2 Hybrid heeft onlangs een welverdiende facelift ondergaan, wat niet alleen een stap weg van zijn Toyota Yaris tegenhanger betekent, maar ook een stevige stap richting de herkenbare designfilosofie die we van Mazda gewend zijn.

Mazda's Designuitdaging: Meer dan een Badge-Swap

De vorige editie van de Mazda2 Hybrid vertoonde veel gelijkenissen met de Toyota Yaris Hybrid, waarbij het voornaamste verschil het logo was. Mazda-liefhebbers, die de unieke ontwerpvisie van het merk hoog in het vaandel dragen, hadden iets meer distinctie verwacht. Met de nieuwste update heeft de Mazda2 Hybrid onderscheidende kenmerken gekregen die passen bij de stijl van de Mazda-familie, terwijl de identiteit van het oorspronkelijke model bewaard is gebleven.

Voorzijde

De meest in het oog springende wijziging is te zien in de introductie van de vijfhoekige Mazda-grille, die de wagen onmiddellijk meer in lijn brengt met het Mazda-gamma. De voorbumper is opnieuw ontworpen, waardoor de Mazda2 Hybrid een eigen identiteit krijgt die het ‘Toyota-gehalte’ doet afnemen.

Achterzijde

Achteraan vallen de voorheen verbonden achterlichten nu apart op, wat bijdraagt aan de Mazda-specifieke vernieuwing en het uniek maken van de Mazda2 Hybrid in de hybride markt.

Technische en Interieur Updates: Niet Alleen Cosmetisch

De update gaat verder dan enkel uiterlijke aanpassingen. Binnenin is het standaard 7 inch display vervangen door een groter en meer indrukwekkend 9 inch scherm, en voor diegenen die op zoek zijn naar nog meer luxe, is er een optie voor een 10,5 inch display. Verder zijn er upgrades in de veiligheidskenmerken, die een veiligere en comfortabelere rijervaring bieden.

Nieuwe Kleuropties: Glass Blue

Met de introductie van de nieuwe kleuroptie, Glass Blue, geeft Mazda kopers meer mogelijkheden om hun wagen te personaliseren en biedt het model een verfrissende uitstraling, al blijft de iconische Soul Red kleur voorlopig nog buiten bereik.

Conclusie van de Vernieuwing

De recente facelift van de Mazda2 Hybrid is een assertieve beweging van Mazda om een duidelijke differentiatie in het hybride segment te bewerkstelligen. Met doordachte designwijzigingen en technologische verbeteringen versterkt de Mazda2 Hybrid zijn positie als een verleidelijke optie voor kopers die evenveel waarde hechten aan prestaties als aan ontwerp. Deze vernieuwingen benadrukken Mazda’s vastberadenheid om zijn unieke identiteit te behouden in een competitieve markt.

Chassis en Rijgedrag

Het platform waarop de Mazda2 Hybrid is gebouwd, is cruciaal voor het indrukwekkende rijgedrag en biedt de noodzakelijke stijfheid die van essentieel belang is voor zowel veiligheid als comfort. Het voertuig beschikt over talrijke verstevigingen en geavanceerde verbindingstechnieken, wat resulteert in een torsiestijfheid die als toonaangevend in zijn klasse kan worden beschouwd.

Het lage zwaartepunt, bereikt door de strategische plaatsing van zware onderdelen, verbetert niet alleen de stabiliteit bij hoge snelheden maar beperkt ook de rolneiging van het voertuig. Dit, tezamen met een uitmuntende gewichtsverdeling, zorgt voor een auto die vertrouwen uitstraalt in bochten en tijdens het remmen. De Mazda2 Hybrid combineert dit technische vernuft met een ophangingssysteem dat wrijvingsarme MacPherson-veerpoten vooraan en een torsieas achteraan omvat, voor een rijervaring die zowel wendbaar als comfortabel is.

Gamma

Er zijn verschillende modellen verkrijgbaar van deze Mazda 2 Hybrid: namelijk de Prime-Line (27.790€), De Centre-Line (29.290€),  Exclusive-Line (31.090€), de Homura (33.290€) en als laatste de meest exclusieve Homura Plus (35.690€).

Conclusie

Wij genoten van de Spaanse zon, het eten maar zeker ook van de nieuwe Mazda 2 Hybrid. Met een verbruik van 5 liter per honderd kilometer in de gereden omstandigheden en snelheden kan je niet anders dan concluderen dat deze zeer zuinige hybride wel eens punten kan scoren voor Mazda! Wij kijken er dan ook heel hard naar uit om hem aan een lange duurtest te onderwerpen en zullen dan zien of wij op de belgische wegen net zo zuinig kunnen rijden! Salud en hopelijk tot snel! 

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.