Een nieuw jaar en een nieuwe start. Om op deze manier aan een nieuw hoofdstuk te beginnen is natuurlijk een droom van ieder en waar ik net zoals mijn collega’s van www.carvibes.be enorm naar uitgekeken heb.

Bij deze dus allereerst onze beste wensen, dat we jullie veel mogen tegen komen en dat jullie veel veilige en gezonde kilometers mogen maken in 2023!

Net zoals wij uitkeken naar onze eerste test, heeft menig Alfa Romeo liefhebber “weliswaar met hier en daar een vertraging” uitgekeken naar deze Tonale.

De Tonale was voor het eerst te zien in 2019 als Concept auto en waar uiteindelijk niet al te veel veranderd is in de productie wagen zoals we hem getest hebben.

Wat direct opvalt aan deze Tonale zijn de ogenschijnlijke compacte afmetingen, de velgen met 5 gaten, zijn koplampen welke dezelfde designelementen hebben als de achterlichten en natuurlijk traditiegetrouw de onnavolgbare “Trilobo” en “Scudetto” bumper.

Over het interieur kunnen we weinig opmerkingen maken, dat ziet er goed afgewerkt uit en dit met duurzame materialen. Net zoals de bedieningstoetsen trekken de optionele schakelpeddels de aandacht. In de middenconsole zien we ook de DNA selector waarmee de verschillende rijmodussen geselecteerd kunnen worden.

Achterin is er ruimte voldoende om kinderen en zelfs volwassenen mee te nemen. In combinatie met een kofferinhoud van 500 liter ga je niet direct plaats en ruimte te kort komen in deze C-segment SUV.

Motorisch reden wij met de 1.5 liter met 130 paarden gekoppeld aan een 48-voltarchitectuur en een kleine elektromotor van 15 kW. Verwacht niet dat je hiermee veel en lang elektrisch kan rijden maar ter ondersteuning helpt het zeer zeker en indien niet te veel druk op het gaspedaal lukt het wel om de motor even uit te schakelen en elektrisch verder te bollen. Waar je echter wel moet over nadenken is of de iets ruigere 160pk versie niet beter is bij deze wagen omdat daar toch wat meer pit achter zit indien je een wat vlottere rijstijl hanteert. Bij de 130pk versie bleven we soms wat op onze honger zitten.

Deze Tonale die zijn platform deelt met de Jeep Compass en de Renegade zal in de toekomst zijn platform zeer waarschijnlijk delen met meerdere Stellantis merken en types, zodoende zal echter dat specifieke karakter en rijgedrag van een Alfa wat verloren gaan.

Zijn afmetingen buiten beschouwing gelaten heeft deze Tonale trouwens heel veel gemeenschappelijk met de Compass.

De vraag die we ons dan kunnen stellen of dit dan een teken is dat de laatste echte Alfa Romeo afscheid genomen heeft van de automotive wereld met de Giulia en de Stelvio of gaan de “Alfisten of Alfisti” zich in de toekomst nog kunnen verlekkeren aan het specifieke uiterlijk en het daarbij horende rijgedrag van een Alfa Romeo?

In een wereld van besparingen en opgelegde normen gaat het sowieso een hele uitdaging zijn voor Alfa Romeo om het traditionele Alfa gevoel te behouden. En voor de Alfisten is de samensmelting met Stellantis misschien niet de meest welgekomene maar voor het merk zelf ongetwijfeld wel. Deze Tonale is ook reeds bereikbaarder dan ooit voor meer neutrale klanten die voorheen niet voor het merk kozen door de specifieke sportievere en stijvere eigenschappen typerend voor een Alfa Romeo.

Binnen het merk spraken ze bij de lancering van deze Tonale dan ook niet voor niets van een metamorfose.

Ik had een korte maar zeer aangename eerste test met deze Tonale en kijk uit naar wat het merk nog meer te bieden heeft in de toekomst!

 

Avatar

Door patrick

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.