vr. jun 6th, 2025

Toyota GR Supra A90 Final Edition en Lightweight EVO: puur race-DNA op de openbare weg

Met de gelimiteerde GR Supra A90 Final Edition en de opgewaardeerde Lightweight EVO tilt Toyota GAZOO Racing zijn legendarische sportcoupé naar een hoger niveau. Meer vermogen, minder gewicht en een dosis circuitkoorts maken deze Supra’s onweerstaanbaar voor puristen.

Foto: Toyota


De GR Supra in topvorm

In 2025 is de GR Supra geen gewone sportwagen meer, maar een high-performance icoon die de grenzen van techniek, grip en beleving opnieuw verlegt. De A90 Final Edition is de absolute apotheose van het huidige Supra-tijdperk, terwijl de Lightweight EVO mikt op maximale rijdersconnectie. Beide versies zijn doordrenkt met autosporttechnologie rechtstreeks afgeleid van de GT4-racer.

A90 Final Edition: het ultieme afscheid van de A90-generatie

De GR Supra A90 Final Edition is beperkt tot 300 exemplaren wereldwijd en barst van de upgrades. 441 pk, 571 Nm, een topsnelheid van 275 km/u én een manuele zesbak – dit is geen sportwagen meer, maar een rijbeleving in zijn zuiverste vorm. Van Akrapovič-titanium uitlaat, KW-raceophanging en carbon spoilers tot RECARO-kuipstoelen in Alcantara® – het geheel ademt motorsport.

Aerodynamische details, waaronder carbon zwanenhalsvleugel en motorkapkanalen, zijn niet enkel show, maar pure functionaliteit. Alles werd getest in de windtunnel van TOYOTA GAZOO Racing Europe. Voeg daarbij grotere Michelin Pilot Sport Cup 2-banden, Brembo-remmen van 395 mm en verstevigingen van subframe tot kofferruimte, en je weet: deze Supra is gebouwd voor de baan én het circuit.

Lightweight EVO: meer gevoel, minder kilo’s

Voor wie liever minder franje en meer feedback wil, is er de GR Supra Lightweight EVO. Aangedreven door dezelfde 3.0-liter zes-in-lijn en een manuele bak, legt deze versie de focus op precisie, grip en directe controle. Denk aan: versterkte stabilisatoren, aangepaste dempers, geoptimaliseerd differentieel, en extra versteviging onder de carrosserie. Deze Supra leeft in de bochten.

Ook de remmen kregen een upgrade: Brembo-schijven van 374 mm vooraan en aluminium beugels zorgen voor betere remcontrole en minder fading. De matzwarte 19″ velgen, carbon ducktail spoiler en sportstoelen in Alcantara® met rode gordels ronden het plaatje stijlvol af. De Lightweight EVO is niet gewoon een lichtere Supra – hij is een rijdersauto, punt.

Supra-DNA: verleden, heden én toekomst

De nieuwe Supra’s zijn geen marketingtrucjes, maar het resultaat van decennia motorsportontwikkeling. Van de Celica Supra uit 1978 tot de driftkampioenschappen van vandaag: elke generatie was een sprong vooruit in kracht, controle en karakter. Deze 2025-modellen zijn het respectvolle saluut aan het A90-tijdperk en misschien wel de laatste puur benzine-aangedreven Supra’s ooit.

En ja, dat voel je. Zowel de Final Edition als de Lightweight EVO zijn machines voor wie nog met twee handen aan het stuur wil rijden, zweet op de rug en een grijns tot achter de oren.


Conclusie: pure rijbeleving op het scherp van de snee

Toyota toont met de GR Supra A90 Final Edition en Lightweight EVO dat de verbrandingsmotor nog lang niet dood is – zeker niet als hij in een zescilinder met manuele bak zit en luistert naar de naam Supra. Twee smaakjes, één missie: jou verbinden met de weg zoals enkel een échte sportwagen dat kan.

Door Patrick

Related Post

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.