Toyota Corolla

“Aah een Corolla”. Een naam die bekend in de oren klinkt en hoogstwaarschijnlijk ook een bekend model is op de weg. Deze Toyota nemen we vrij frequent waar wanneer we er specifiek op gaan letten, want deze Corolla is nog steeds de recordhouder van de meest verkochte wagens aller tijden. Er werden sinds de lancering van de eerste generatie in 1966 al bijna 50 miljoen stuks verkocht. Maar waarom overtuigd deze wagen zoveel mensen? Wel, wij mochten het zelf eens ervaren en achter het stuur kruipen van de nieuwe Corolla Touring Sports.

Uiterlijk

De Corolla is beschikbaar in 5 versies namelijk de basic, dynamic, style, GR sport en een premium uitvoering. Iedere versie biedt net wat andere opties aan. De versie die wij mochten testen was de meest sportieve uitvoering en het kan dan ook niet minder als de ‘GR sport’ zijn. GR, wat voluit betekent “Gazoo Racing”, staat voor de racedivisie van Toyota en de naam wordt binnen het merk gebruikt voor de recente sportmodellen. Dat verklaart natuurlijk al veel waarom deze Corolla net dat tikkeltje meer sportiviteit uitstraalt. Visueel krijgt de wagen met dit pakket een zeer mooie zwarte grill, diffusor en zwart dak. Ook zijn er 18 inch 10-spaakse zwart lichtmetalen velgen beschikbaar, dewelke nog meer sportiviteit toevoegen dan de 17 inch velgen die op onze Corolla waren gemonteerd. Het kan dus best een aardig sportieve gezinswagen voor het oog worden.

Interieur

Het interieur, ook een hoofdstukje waar wij graag over willen vertellen want de naam “GR” komt hier echt wel tot zijn recht. Bij het openen van de deuren sprongen de wel zeer sportieve zetels onmiddellijk in het oog. Standaard beschikt het GR-sportpakket over 2-tone sportzetels. Ze zijn uitgerust met rode en witte contrasterende kleuren en het aluminiumkleurig deel bovenaan maakt het helemaal af. Het rode stiksel wordt ook doorgetrokken naar het stuur en de versnellingspook.

Veiligheid/Technologie

Wat veiligheid betreft, beschikt deze wagen over de hulp- en noodsystemen die je verwacht van een wagen. Technologisch zijn er natuurlijk altijd nog enkele leuke extra opties beschikbaar. Zo kan je bij deze Corolla onder andere ook nog kiezen voor een draadloze oplaadplaats voor je smartphone of wat andere elektronica. Ook het JBL Premium Sound Systeem is een echte aanrader, want de wagen die wij mochten testen ontbrak misschien net dat tikkeltje aan diepe bass bij het spelen van muziek. En als laatste is er ook nog de optie voor een head-up display wat altijd handig kan zijn tijdens het rijden.

Rijden

Ondanks dat dit een zeer sportief ogende wagen is, wordt dit niet meteen overgebracht in de rijervaring. Dit hoeft zeker niet slecht bedoeld te zijn. Er zijn 2 motorvarianten beschikbaar. Een 1.8L hybrid die een vermogen levert van 140 pk en een 2L hybrid die 180 pk levert. Wij reden met de 2L-versie. De aandrijving werkt in combinatie met een CVT transmissie, wat een andere rijervaring geeft. Deze zorgt er namelijk voor dat de motor tijdens het versnellen altijd op zijn meest optimale toerental gehouden zal worden. Een zeer knap en optimaal systeem. Ondanks dat wij al reeds over de krachtigste variant beschikten en de CVT ervoor zorgt dat de wagen altijd in zijn meest optimale verhouding accelereert, voelt hij toch ergens niet aan als een wagen met 180 pk. Het woord ‘underpowered’ mag het zeker niet genoemd worden want het is nog steeds een wagen die boven het gemiddelde ligt en zich zo ook kan onderscheiden van het verkeer.

Prijs

In het begin stelde wij ons de vraag waarom de Corolla de meest verkochte wagen aller tijden is. Wij denken het antwoord op deze vraag te kunnen geven. De Corolla Touring Sports is beschikbaar in het basispakket vanaf 31.420 euro wat een uitstekende prijs is. De GR-sport in combinatie met de 2L hybride motor die wij mochten testen, is natuurlijk net wat duurder. Deze is beschikbaar vanaf 39.730 euro, wat nog steeds geen overroepen prijs is voor de sportieve wagen die er tegenover staat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.