De nieuwe Polestar 4 Long Range Dual Motor laat zien hoe Zweedse sportieve flair, duurzame luxe en slimme technologie samenkomen in één opvallende SUV-coupé. Een verrassende rijervaring met ruimte, snelheid en stijl.
Foto: Mare Tembuyser
Intro
Velen kennen het Zweedse Polestar ondertussen voor zijn performance gerichte elektrische wagens. Wat ooit begon in 1996 als een Zweeds motorsport team genaamd ‘Flash Engineering’, werd later in 2005 verkocht en herdoopt tot ‘Polestar Racing’. Dit vernieuwde raceteam richtte uiteindelijk een tuning afdeling voor productiewagens op genaamd ‘Polestar Performance’. Zij kende een groot succes met het tunen van Volvo’s en dat viel niet onopgemerkt. In 2015 koos Volvo Cars ervoor om het Polestar merk op te kopen en deze in 2017 te herpositioneren tot een elektrisch automerk.
Polestar heeft ondertussen al 4 verschillende modellen op de markt gebracht, waaronder de meest recente Polestar 4. Ik mocht een weekje met de Long Range Dual Motor versie op pad gaan.
Design van een coupé, ruimte van een SUV
Het is een stelling die tegenstrijdig lijkt maar toch zijn het de exacte woorden die het Zweedse merk gebruikt om zijn Polestar 4 te beschrijven. Zijn 2,1m breedte, 4,84m lengte en amper 1,53m hoogte, zorgen visueel voor een vlakke sportieve coupé. Zijn minimaal hoger ogende rijhoogte en proportioneel hoge voor- en achterbumper zorgen voor een flauwe hint naar SUV. Ondanks deze elementen is de Polestar 4 weldegelijk gesegmenteerd als SUV-coupé.
Hoewel de proporties van coupé vorm zijn, is het hun toch gelukt om de Polestar 4 een zee aan interieurruimte te geven en daar heeft, raar maar waar, het wegvallen van de achterruit mee te maken. Je leest het goed, de Polestar 4 heeft geen achterruit en gebruikt een camera geplaatst op het dak waarvan het beeld te zien is op een digitale achteruitkijkspiegel. Maar waarom geeft dit dan meer interieurruimte? Polestar heeft de achterste dwarsbalk in het dak zo ver mogelijk naar achteren gebracht om zo meer (hoofd)ruimte te creëren voor de inzittenden achteraan. Hierdoor werd de oppervlakte van een mogelijke achterruit zo klein dat Polestar besloot het te vervangen door een camera met een beter gezichtsveld.
Verder zorgt de 3m lange wielbasis voor riante beenruimte, zowel voor- als achteraan, en geeft de massieve breedte van de wagen veel schouder- en armruimte. Combineer dit alles met het optionele elektrochrome glazen dak (€1.900 incl. btw) en je krijgt een zeer aangenaam, lichtrijk en ruim interieur om in te vertoeven.
Wat niet strookt met “ruimte van een SUV” is de kofferruimte. Door de aflopende daklijn en de gekozen plaatsing van de achterste dwarsbalk, is de koffer vrij onhandig van vorm en kan je er niet veel grote/hoge zaken mee vervoeren. De hoge achterbumper zorgt ook voor een hoge laaddrempel waardoor zware items in of uit de koffer halen wat bemoeilijkt wordt.
Premium kwaliteit op duurzame wijze
Niet alleen heb je een premium ruimtegevoel in het interieur van de Polestar 4, de gebruikte materialen en afwerkingsgraad zijn ook van premium kwaliteit. Alle onderdelen in het interieur voelen aangenaam en solide aan. De zetels ogen sportief maar zijn ontzettend comfortabel en hebben voldoende afstelmogelijkheden. Lange afstanden afleggen zijn hierdoor een genot. Bij sportief rijden snakte ik toch naar een iets nauwere lendensteunregeling om de bestuurder beter op z’n plaats te kunnen houden. Verder is de zetelbekleding standaard gemaakt van ‘Bio-attributed Microtech’, een volledig fossielvrij pvc-materiaal. Optioneel kan er ook voor Nappaleder gekozen worden met een dierenwelzijn certificaat van Bridge of Weir.
Tech
De Polestar 4 LRDM is gebouwd op een 400 volt platform en heeft een bruto batterijcapaciteit van 100 kWh. Onze testwagen was uitgerust met het Plus Pakket (€5.500 incl. btw) waarbij onder andere de AC laadsnelheid verhoogd wordt van 11 naar 22 kW, een must als je het mij vraagt. Snelladen gaat in theorie tot 200 kW, in realiteit zag ik rond 125 kW met een piek tot ongeveer 150 kW gedurende enkele seconden. Daarmee schieten ze toch wat tekort tegenover de nieuwe 800 volt platformen die meer en meer geïmplementeerd worden door concurrentie.
Om even terug te komen op het Plus Pakket, die bevat nog een hoop andere technologische snufjes. Zo krijg je een Harman Kardon geluidsinstallatie, een 14,7-inch head-up display, Pixel-ledkoplampen, 12-voudig verstelbare zetels vooraan, elektrisch verstelbare achterzetels en veel meer.
Bijna alle functionaliteiten worden beheerd via het 15,4-inch Google based middendisplay. Deze is op zich vrij intuïtief. Er is een vaste selectiebalk onderaan en de verschillende velden aan info/functies op het startscherm kunnen gepersonaliseerd worden zodat je in één oogopslag kan zien wat je echt wilt zien. Er is ook de mogelijkheid om shortcuts op het startscherm te zetten zodat je snel bepaalde functies of instellingen kan oproepen. Dit is nodig want zo bedien je het handschoenenkastje, stuurhoogte/diepte, zijspiegelinstelling en meer via het centrale scherm en enkele knoppen op het stuurwiel. Je wilt dus niet iedere keer heel het systeem doorgaan om deze instellingen te vinden. Persoonlijk had ik meer fysieke knoppen gewild om deze functionaliteiten te beheren.
Doordat het systeem google based is, waarbij Android apps geïnstalleerd kunnen worden, is er ook geen Android Auto maar wel Apple Carplay. Persoonlijk vind ik dat er altijd de optie moet zijn om ook Android Auto te kunnen gebruiken, naargelang de voorkeur van de gebruiker. Renault past alle drie de mogelijkheden toe, dus geen reden waarom Polestar dit niet zou kunnen.
Snelste Polestar tot op heden
De Polestar 4 Long Range Dual Motor is Polestar’s snelste wagen tot op heden. Met zijn 544 pk en 686 Nm zet hij een acceleratie neer van 0 tot 100 km/h in maar liefst 3,8 seconden. De topsnelheid is begrensd op 200 km/h. Na een snelwegrit van ongeveer 200 km klokten we af op een gemiddeld verbruik van 22,9 kWh/100 km, wat toch niet slecht is gezien het vermogen.
Het Performance pack (€4.500 incl. btw) waarmee onze testwagen was uitgerust heeft geen invloed op bovenstaande cijfers maar geven je wel extra lichte 22 inch aluminium gesmede velgen met Pirelli P Zero banden, een Polestar Engineered performance-chassis met elektronisch instelbare actieve ZF-dempers die gecombineerd worden met een schroefveerophanging, geventileerde remschijven met Brembo aluminium remklauwen en allerhande accenten doorheen de wagen in Swedish Gold.
De elektronisch adaptieve dempers geven de Polestar 4 een breed spectrum aan rijdynamiek. Zet de dempers in de zachtste setting en hij herleidt de meest onaangename Belgische wegen tot een glijdende comfortabele ervaring. In de stugste setting komt het Polestar Engineered performance chassis tot uiting. Combineer dit met de Pirelli P Zero banden en de Polestar 4 laat zich, ondanks zijn grootte en gewicht, scherp insturen, bouwt aanzienlijke laterale grip op en laat weinig rolneiging van de carrosserie toe. Enige opmerking was bij het sportief rijden op zeer oneven wegen. Daar heb ik gemerkt dat de demper/veer setup het moeilijk begon te krijgen met het gewicht van de wagen en hierdoor de wagen moeilijker stabiel kon houden.
Conclusie
Hoewel de SUV verwijzing mij doet denken aan een marketingstunt en de Polestar 4 evengoed een sedan kon genoemd worden, doet dit niets teniet aan het eindproduct. Zijn interieurruimte, comfort, hoogwaardige materialen, technologie en sportieve prestaties zorgen voor een veelzijdige en attractieve elektrische wagen. Toegegeven, er zijn een paar kleine minpuntjes zoals de aanwezigheid van weinig fysieke knoppen, de digitale achteruitkijkspiegel waar je ogen niet snel op kunnen scherpstellen of het DC laden dat wat tekortschiet voor dit segment van wagen. Deze neem ik er echter graag bij. Je hebt al een Polestar 4 Long Range Dual Motor vanaf €71.500 incl. btw. De samenstelling van onze testwagen komt uit op een kostprijs van €87.800 incl. btw.