Wij mochten de Abarth 600e Turismo en Scorpionissima uitvoeringen grondig testen op het Balocco testcircuit. Beide modellen combineren krachtige prestaties met een uniek design dat hulde brengt aan Abarth’s rijke geschiedenis. Met 240 pk voor de Turismo en 280 pk voor de Scorpionissima, accelereren beide modellen naar 100 km/u respectievelijk in 6,24 en 5,85 seconden. Tijdens het circuit en de wegtesten bleek de 600e zowel stabiel als wendbaar, met rijmodi die een brede variatie aan rijbelevingen mogelijk maken. De Abarth 600e toont dat elektrificatie en rijplezier hand in hand kunnen gaan.

We kregen dus de unieke kans om de nieuwe Abarth 600e-modellen, de Turismo en Scorpionissima, grondig te testen op het testcircuit van Stellantis in Balocco. Allereerst willen we een woord van dank richten aan iedereen die deze ervaring mogelijk maakte, Abarth BeLux, voor de uitnodiging en de Abarth-medewerkers die ons meenamen in de visie van het merk.

De dag begon met een persconferentie, waar de technische details en verschillen tussen de 600e Turismo en Scorpionissima uitvoerig besproken werden. De Abarth 600e in Turismo-uitvoering komt met 240 pk, terwijl de Scorpionissima, gelimiteerd tot 1949 exemplaren, 280 pk biedt. Beide modellen hebben een 0-100-tijd rond de 6 seconden (Turismo 6,24 seconden, Scorpionisima 5,85 seconden) en zijn uitgerust met componenten die Abarth’s race-DNA eer aan doen, inclusief verbeterde aerodynamische elementen en een verlaagde ophanging. Voor alle technische details verwijzen we graag naar het bijgevoegde artikel => https://www.carvibes.be/abarth-600e-kracht-stijl-en-technologie-in-twee-unieke-uitvoeringen/

Strijdvaardig en trouw aan de roots

Wat ons meteen opviel tijdens de persconferentie was het vastberaden karakter van Abarth. Ondanks de kritische geluiden rond de verplichte elektrificatie, kiest Abarth ervoor om deze transitie juist zo spannend en uniek mogelijk te maken voor zijn klanten. Het merk zet volop in op prestaties en rijbeleving, precies zoals oprichter Carlo Abarth het gewild zou hebben. De Abarth 600e is ontwikkeld in samenwerking met de motorsport-afdeling van Stellantis en de elektromotor is getest op dezelfde testbanken als de Formule E-motoren van het concern. Deze samenwerking heeft geresulteerd in een elektrische motor die topprestaties levert en tegelijk een van de best presterende koelsystemen heeft om de batterijtemperatuur optimaal te houden bij intensief gebruik.

Design dat historie eert en de rijervaring versterkt

Naast de technische innovatie is ook het design van de Abarth 600e ontworpen met een duidelijke knipoog naar het verleden. De opvallende voor- en achterbumper, geïnspireerd op de legendarische “Cassettone”, markeert het 75-jarige bestaan van het merk. Voor de exclusieve Scorpionissima-edities zijn de bumpers afgewerkt met een glanzend zwarte bodykit en zijkantstickers, wat de auto een unieke uitstraling geeft. Aan de voorzijde prijkt een “sharknose”-grille die Abarth’s iconische, gespierde stijl benadrukt, terwijl de spoiler achteraan zorgt voor extra neerwaartse druk en een betere stabiliteit. De opvallende spoiler is een knipoog naar Carlo Abarth zelf en symboliseert de voortdurende wil om te innoveren.

Test op het circuit: prestaties en rijbeleving

Na de presentatie konden we beide uitvoeringen uitgebreid testen op het circuit. De Abarth 600e gaf direct een indrukwekkend gevoel van controle en stabiliteit. De speciale ophanging en het lage zwaartepunt zorgden ervoor dat de auto ook bij hoge snelheden en in scherpe bochten zijn koers strak hield. Vooral de Scorpionissima-versie, met zijn extra vermogen en unieke rijmodi, wist ons te overtuigen. Het koppel van 345 Nm was goed merkbaar, en de acceleratie zette ons telkens opnieuw in de stoelen.

De rijmodi – Turismo, Scorpion Street en Scorpion Track – gaven ons een goed beeld van de veelzijdigheid van de Abarth 600e. Waar de Turismo-modus ideaal bleek voor een vloeiende, zuinige rit, gaf Scorpion Street ons toegang tot de volledige kracht van de auto met maximale koppel voor straatrijplezier. Scorpion Track, daarentegen, kwam echt tot zijn recht op het circuit en gaf de volledige race-ervaring met agressieve gasrespons, nauwkeurige stuurkalibratie en een hogere topsnelheid.

Elektrische toekomst met race-DNA

Met de nieuwe Abarth 600e lijkt het merk volledig klaar voor de toekomst, zonder in te boeten aan de prestaties en passie die fans gewend zijn. Abarth heeft ons laten zien dat de overgang naar elektrisch rijden geen verlies van rijplezier hoeft te betekenen. Carlo Abarth zou trots zijn op de vechtlust waarmee het merk zijn positie in de markt behoudt, met oog voor zowel innovatie als traditie.

Als liefhebbers kunnen we niet anders dan uitkijken naar de officiële lancering van de Abarth 600e en zijn impact op de markt.

Na de informatieve introductie en het zien van het indrukwekkende design, was het tijd om de nieuwe Abarth 600e zelf te ervaren. We kregen drie verschillende rijproeven voorgeschoteld: de circuitervaring, een wegtest en een ‘fun-to-drive’ test, die ik persoonlijk gefilmd heb.

Circuitervaring: kracht en precisie

De meeste tijd brachten we door op het testcircuit in Balocco, ver van flitscamera’s en druk verkeer, wat ons de kans gaf de 600e echt tot het uiterste te pushen. Dit leverde direct een flinke adrenalinerush op: we konden volop genieten van de kracht en grip van de auto. De Abarth 600e snijdt letterlijk de bochten aan, met een stabiliteit die vertrouwen geeft. Het geheime wapen hier is het Torsen-sperdifferentieel, een techniek die bekend is bij de meeste voorwielaangedreven hot hatches. Deze technologie verdeelt het koppel naar het wiel met de meeste tractie, waardoor de Abarth meer kracht op de weg kan brengen bij het uitkomen van een bocht.

Er was enige carrosserierol merkbaar, maar dit was goed beheerst en deed niets af aan de wendbaarheid van de auto, zelfs bij scherpe haarspeldbochten. We ervoeren in sommige snelle bochten lichte onderstuur, maar de grip bleef indrukwekkend. Hoewel de Abarth 600e technisch gezien zeer capabel is, merkten we dat het rijplezier en de speelsheid die we kennen van sommige andere hot hatches een beetje ontbrak. De Abarth lijkt soms iets te serieus in zijn prestaties en miste daardoor die karaktervolle charme die ons echt zou betoveren.

Remprestaties: krachtig maar weinig gevoel

Abarth ontwikkelde samen met het Britse Alcom een nieuw remsysteem voor de 600e, uitgerust met 380mm-schijven en vier-piston monobloc-remklauwen op de vooras. Deze setup levert enorme remkracht wanneer je het rempedaal hard intrapt, ideaal voor het circuit. Echter, bij zachtere remacties misten we de initiële beet, en voelden we ons genoodzaakt harder te drukken voordat de auto echt begon af te remmen. Dit maakte het moeilijk om de remkracht nauwkeurig te moduleren, een punt waar wellicht ruimte is voor verdere verfijning.

Wegtest: comfort en gebruiksvriendelijkheid

Tijdens de wegtest ontdekten we een verrassend comfortabele rit, ondanks de stugge ophanging en sportieve setup. De besturing werd lichter op lage snelheden, wat handig was bij het manoeuvreren in de stad. In de stad was de Abarth goed handelbaar, maar we merkten wel dat de auto enigszins onrustig werd op hobbelige wegen. Het geluid van de banden en de weg was duidelijk hoorbaar in de cabine, wat de rit iets minder verfijnd maakte dan we gehoopt hadden. Ondanks dat blijft de Abarth een dynamische auto die zich soepel door het verkeer beweegt en op hogere snelheden stabiel blijft.

‘Fun-to-drive’ test: de speelsheid testen

De ‘fun-to-drive’ test was de perfecte afsluiter van de dag en gaf ons de vrijheid om de speelse kant van de Abarth 600e op de proef te stellen. Hier konden we schakelen tussen de drie rijmodi – Turismo, Scorpion Street en Scorpion Track – en dat leverde een unieke ervaring op in elke stand. In Scorpion Track-modus komt de auto echt tot leven en biedt hij een maximale gasrespons en directe stuurreacties, wat het meest in de buurt komt van de klassieke Abarth-ervaring.

Abonneer je op onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en relevante updates van ons.

Door Patrick

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.