za. jul 12th, 2025

Ferrari wint driemaal ‘Best of the Best’: 12Cilindri, Spider en F80 blinken uit in design

Drie keer raak voor Ferrari! De 12Cilindri, 12Cilindri Spider en F80 slepen elk de prestigieuze Red Dot: Best of the Best award 2025 in de wacht. Met hun innovatieve technologie, tijdloos design en pure rijbeleving bewijst Ferrari dat het meer is dan snelheid alleen.


Designtrots uit Maranello: Red Dot Awards 2025

Ferrari heeft opnieuw zijn ongeëvenaarde status als designmerk bevestigd tijdens de Red Dot Awards 2025. De Ferrari 12Cilindri, 12Cilindri Spider en F80 vielen allemaal in de prijzen en sleepten de hoogste onderscheiding ‘Best of the Best’ in de wacht in de categorie Product Design. Dat maakt van Maranello opnieuw de onbetwiste kampioen van vormgeving op vier wielen.


Ferrari 12Cilindri & Spider: Klassiek DNA in een modern kleedje

Met de 12Cilindri en 12Cilindri Spider grijpt Ferrari terug naar de gloriedagen van de jaren ’50 en ’60. Denk aan elegante GT’s, lange ritten over bochtige bergwegen, en die typische V12-roffel die je in je borstkas voelt. De motor ligt voorin, zoals het hoort bij een klassieke Gran Turismo, maar de technologie is allesbehalve ouderwets.

De atmosferische V12 is het kloppend hart, ondergebracht in een design dat strak, puur en harmonieus is. Actieve aerodynamica en een naar achter openslaande motorkap geven het geheel een futuristische flair. De Spider-versie voegt daar nog de magie van open rijden aan toe, met een elektrische hardtop die in 14 seconden verdwijnt, zelfs rijdend tot 45 km/u. Openlucht-V12-beleving? Yes, please.


F80: Een hypercar met racegenen

De F80 is de nieuwste telg in Ferrari’s supercar-familie en meteen een schot in de roos. Deze hybride krachtpatser van 1.200 pk is een showcase van Formule 1-technologie, met een V6-motor die gebaseerd is op de 499P waarmee Ferrari twee keer Le Mans won. Voeg daar een elektrisch e-4WD systeem aan toe en je krijgt prestaties die je de adem benemen: meer dan een ton aan downforce bij 250 km/u en een actieve ophanging die leest als een technische roman.

En dan is er nog de cockpit. Asymmetrisch, gefocust op de bestuurder, maar toch geschikt voor twee. Zeg maar: een eenzitter met bijrijdersstoel. Combineer dat met Boost Optimisation en een actieve achtervleugel en je krijgt een circuitervaring die zich aanpast aan jouw rijstijl, of je nu trackday-held bent of gewoon graag indruk maakt op zondagmiddag.


Een esthetisch huzarenstukje

Wat al deze modellen verbindt, is het werk van het Ferrari Styling Centre onder leiding van Flavio Manzoni. Hun missie? Vorm en functie tot in perfectie balanceren. Het resultaat? Auto’s die niet alleen snel zijn, maar ook de ziel beroeren van iedereen die ze ziet, hoort of – als je geluk hebt – mag besturen.

Door Patrick

Related Post

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.