za. jul 12th, 2025

De CONCEPT AMG GT XX – Elektrische Blitz op Vier Wielen

Een nieuwe sportwagendroom op stroom.
De CONCEPT AMG GT XX is geen elektrische auto zoals we die kennen – hij is een knallende aankondiging van de toekomst van performance. Met meer dan 1.360 pk, een laadsnelheid waar je stekker jaloers van wordt, en een design dat zelfs je buurman even stil doet staan, katapulteert Mercedes-AMG zichzelf richting sciencefiction.


AXIALE FLUX EN MAXIMALE POWER

Mercedes-AMG gooit het roer radicaal om met drie axiale fluxmotoren die samen meer dan 1.000 kW (>1.360 pk) produceren. Dat is geen power, dat is pure elektrische bliksem op vier wielen. Die motors? Lichter, compacter én krachtiger dan hun radiale tegenhangers. Goed voor een topsnelheid van meer dan 360 km/u. En dan hebben we het nog niet over het constante vermogen dat de wagen weet vol te houden, zelfs bij meerdere sprintjes na elkaar. Alsof de batterij een eindeloze Red Bull-shot gekregen heeft.


SUPERSNEL LADEN – KOFFIEPAUZE EN GO

Even naar Spa-Francorchamps vanaf Affalterbach? De GT XX laadt in 5 minuten voldoende stroom voor 400 km (WLTP)! Dat is sneller dan een tankbeurt en zonder de geur van benzine in je jas. Dankzij een revolutionaire 800V-accu met direct gekoelde cilindrische cellen is dit geen natte droom, maar brute realiteit. Alsof je telefoon in 60 seconden vol zit – maar dan met een koffer vol vermogen.


AERODYNAMICA OP FORMULE 1-NIVEAU

Met een cw-waarde van 0,198 en actieve aeroblades in de velgen, snijdt de GT XX letterlijk door de lucht. Alles aan deze vierdeurs coupé ademt snelheid: van het ‘sunset beam orange’ dat lijkt te gloeien in het donker tot een achterkant die geen achterruit meer nodig heeft. De luchtweerstand is zo laag dat zelfs een valk het moeilijk krijgt om bij te houden.


INTERIEUR: RAUW, LUXUEUS EN SLIM

Stap binnen in een cockpit die aanvoelt als een combinatie tussen een Formule 1-wagen en een designstudio. Hoogwaardige materialen, innovatieve biotechnologische stoffen zoals LABFIBER uit gerecycleerde racebanden, 3D-geprinte zitkussens op maat, én een display dat licht en geluid letterlijk laat samensmelten in de koplampen. Dit is geen interieur, dit is een performance-theater.


MBUX FLUID LIGHT & LUIDSPREKERS IN DE KOPLAMPEN

Communicatie met je wagen krijgt een nieuwe betekenis. De MBUX fluid light bar achteraan gebruikt 700 leds om met jou – of met de rest van de wereld – te communiceren in real time. Zelfs het laadproces krijgt een lichtshow. En de rijgeluiden? Die worden niet zomaar afgespeeld; ze komen uit de koplampen. Ja, dat lees je goed.


DE RIJERVARING: ELEKTRISCHE EMOTIE

De CONCEPT AMG GT XX rijdt niet, hij vibreert van emotie. Elke acceleratie voelt als een gecontroleerde explosie. De wendbaarheid door vierwielaandrijving met afzonderlijk aanstuurbare motoren zorgt voor precisie alsof je hersenen direct met de wielen verbonden zijn. De vibes? Pure adrenaline gemixt met sci-fi.


TOEKOMST IN HET NU

Met technologie geïnspireerd door de Formule 1, accucellen die met chirurgische precisie gekoeld worden, en een design dat zelfs stilstaat met flair, bewijst de CONCEPT AMG GT XX dat de toekomst van sportwagens niet benzine ruikt, maar naar innovatie.

CONCEPT AMG GT XX
Elektromotorentypedrie axiale fluxmotoren
Max. vermogen aandrijflijnkW (pk)>1.000 (>1.360)
Aandrijflijn volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+
Topsnelheidkm/h>360
Laadtijd voor circa 400 km actieradius (WLTP)[2]min.Circa 5
Gemiddeld DC-laadvermogen over een groot SOC-bereikkW>850
Nominaal voltageVolt>800
Lengte/breedte/hoogtemm5.204/1.945 (2.130 met spiegels)/1.317
cw-waarde 0,198
Frontaal oppervlakm22,24

Door Patrick

Related Post

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.