vr. jun 6th, 2025

BMW Concept Speedtop

BMW stelt met de Concept Speedtop een nieuwe variant voor binnen het Touring-gamma: een opvallende 3-deurs shooting brake met luxueus interieur en stevige motor. Maar met een oplage van slechts 70 stuks blijft dit vooral een speeltje voor verzamelaars.


Concorso d’Eleganza

Op het jaarlijkse pronkstuk aan het Comomeer – het Concorso d’Eleganza Villa d’Este – heeft BMW de Concept Speedtop voorgesteld. Niet zomaar een concept, maar een model dat ook in productie gaat… zij het in een bijzonder kleine reeks van 70 exemplaren. Daarmee mikt BMW duidelijk niet op de doorsnee autoliefhebber, maar eerder op de verzamelaar met connecties én kapitaal.


Een shooting brake met flair

Visueel springt de Concept Speedtop wel in het oog. De sportieve lijnen, korte achterzijde en verlichte nierengrille geven de wagen een uitgesproken profiel. De aflopende daklijn in tweekleurige lak (Floating Sunstone Maroon naar Sundown Silver) geeft het geheel een bijna conceptuele toets – fraai, maar je vraagt je af hoe het tot z’n recht komt op de baan.

De wagen is gebaseerd op de Touring, maar kreeg een 3-deurs lay-out. Dat oogt strak, maar beperkt natuurlijk de praktische inzetbaarheid. Stijl boven functionaliteit, zoveel is duidelijk.


Binnenin: een oefening in luxe

BMW legt de lat hoog op het vlak van interieurafwerking. Denk: leder met brogue-details, tweekleurige zetels in Sundown Maroon en Moonstone White, en zelfs een lederen kofferruimte met sfeerverlichting. Het oogt allemaal bijzonder verzorgd – maar net als bij een designstoel durft men zich afvragen of het ook comfortabel is voor dagelijks gebruik.

De samenwerking met het Italiaanse Schedoni – bekend van luxe bagage op maat – zorgt voor bijpassende koffers achterin. Handig voor een weekendje weg, al zal dat eerder in Saint-Tropez dan in de Ardennen zijn.


Krachtige V8, maar zonder specificaties

Onder de kap ligt de krachtigste V8 in BMW’s huidige aanbod, al geeft het merk geen concrete cijfers prijs. Voor een concept dat effectief in productie gaat, blijft dat vaag. De prestaties zullen ongetwijfeld indrukwekkend zijn – maar net als het hele project lijkt ook dat eerder bedoeld om te imponeren dan om functioneel te zijn.


70 stuks: exclusiviteit of marketing?

Dat er slechts 70 wagens gebouwd worden, past perfect binnen het huidige marketingrecept: zeldzaamheid = waardevol. Maar of deze wagen echt een mijlpaal wordt binnen de autogeschiedenis, valt af te wachten. Voor de liefhebber van pure rijdynamiek zijn er vandaag al andere modellen die meer waar bieden voor hun geld.

Door Patrick

Related Post

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.