Static photo, Colour: Glacier white metallic

Audi heeft de A3 Sportback TFSI e een forse upgrade gegeven, met als grootste verandering een krachtige batterij die het elektrisch rijbereik meer dan verdubbelt tot 143 kilometer. Met geavanceerde technologieën zoals een snellaadfunctie en een geoptimaliseerd aandrijfbeheersysteem levert de plug-inhybride indrukwekkende prestaties en efficiëntie. Audi biedt twee modellen aan: een variant met 204 pk en een sportieve uitvoering met 272 pk. Beide modellen combineren de voordelen van elektrisch rijden met de kracht en het rijcomfort van een verbrandingsmotor.

Bron: Audi

Grotere batterijcapaciteit en efficiëntie

De nieuwe A3 Sportback TFSI e heeft een sterk verbeterde batterij met een brutocapaciteit van 25,7 kWh, wat bijna een verdubbeling betekent ten opzichte van de vorige generatie. Dankzij deze grotere batterij kunnen bestuurders nu tot 143 kilometer volledig elektrisch rijden, wat een enorme verbetering is in de plug-inhybride klasse. De nieuwe celchemie en efficiëntere verpakking van de batterijmodules zorgen ervoor dat het model energie beter benut. Dit betekent dat de auto niet alleen geschikt is voor stadsritten, maar ook voor langere afstanden zonder uitstoot.

Een opvallende nieuwe toevoeging is de mogelijkheid om op te laden via gelijkstroom bij snellaadstations, een primeur voor een plug-inhybride van Audi. Hierdoor kan de batterij tot 80% worden opgeladen in minder dan een half uur, wat ideaal is voor onderweg.

Twee vermogensniveaus

Audi lanceert twee varianten van de A3 Sportback TFSI e. De eerste is de 40 TFSI e met een systeemvermogen van 150 kW (204 pk), waarmee de auto in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert en een topsnelheid van 225 km/u bereikt. Het krachtigere model, de 45 TFSI e, levert 200 kW (272 pk) en sprint in slechts 6,3 seconden naar 100 km/u, met een topsnelheid van 237 km/u. Beide modellen bieden een volledig elektrische topsnelheid van 140 km/u.

De verbrandingsmotor, een nieuwe 1.5 TFSI evo2, is geoptimaliseerd voor efficiëntie met verbeterde compressieverhouding en geavanceerde technologieën zoals de Miller-cyclus. Hierdoor verbruikt de auto minder brandstof en produceert hij minder uitstoot dan zijn voorganger.

Intelligent aandrijfbeheersysteem en rijervaring

De A3 Sportback TFSI e maakt gebruik van een slim aandrijfbeheersysteem dat afhankelijk van de rijsituatie schakelt tussen elektrisch en hybride rijden. In de EV-modus rijdt de auto volledig elektrisch, terwijl de hybride modus zorgt voor een soepele samenwerking tussen de elektromotor en de verbrandingsmotor. Dit systeem zorgt voor maximale efficiëntie en energieterugwinning, wat het elektrische rijbereik verder optimaliseert.

Voor een sportievere rijervaring biedt de 45 TFSI e een krachtige boostfunctie, waarbij de elektromotor tijdelijk extra vermogen levert. Hierdoor krijgt de auto extra kracht bij het accelereren. De stuurpaddles op het stuurwiel geven de bestuurder ook controle over de mate van energieterugwinning, wat de rijervaring verder personaliseert.

Sportieve uitrusting en design

Beide varianten van de A3 Sportback TFSI e zijn uitgerust met lichtmetalen 17-duimsvelgen, een sportieve S-line grille en een standaard S-dakspoiler voor de 45 TFSI e. In het interieur worden comfort en sportiviteit gecombineerd met zwarte sportstoelen, aluminium accenten en digitale displays die alle relevante informatie tonen, zoals het rijbereik en de laadstatus van de batterij. Voor nog meer personalisatie biedt Audi een breed scala aan opties, waaronder een progressieve stuurinrichting voor een dynamischere rijervaring.

Prijs en beschikbaarheid

De Audi A3 Sportback 40 TFSI e is verkrijgbaar vanaf € 45.700, terwijl de krachtigere 45 TFSI e begint bij € 52.800. Beide modellen zijn vanaf eind oktober te bestellen, met leveringen later dit jaar. Ook een plug-inhybride versie van de A3 allstreet wordt in het najaar verwacht.

Abonneer je op onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en relevante updates van ons.

Door Patrick

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.