Met zijn looks van een racewagen in maatpak en drie elektromotoren, blaast de Alpine A390 een nieuwe wind door sportieve elektrische mobiliteit. Dit vijfzits fastbackbeest levert niet enkel prestaties, maar ook een bak rijplezier, technologie en verfijning. Kortom: pure vibes met een Franse flair.
Een “racing car in a suit”: stijl én spierballen
De Alpine A390 combineert het DNA van de iconische A110 met een elegante sportfastbackvorm en vijf comfortabele zitplaatsen. De afmetingen – 4,61 m lang en 1,53 m hoog – houden hem compact, terwijl het design meteen herkenbaar Alpine blijft: van de helmvizor-achterruit tot de luchtgeleiders en lichtunits in de vorm van kosmisch stof.
Met zijn drie elektromotoren – één vooraan en twee achteraan – en 4×4-aandrijving introduceert Alpine het nieuwe Active Torque Vectoring systeem. Daardoor wordt elke bocht niet alleen veiliger, maar ook leuker. Vergeet steriel elektrisch rijden, dit is emotie op vier wielen.
Power met persoonlijkheid: 470 pk en 808 Nm
De GT-versie levert 400 pk en sprint in 4,8 seconden naar de 100 km/u. De GTS doet daar nog een schepje bovenop met 470 pk en 808 Nm koppel, goed voor 0-100 in 3,9 seconden. Die power wordt ook slim ingezet: met Overtake-modus, launch control en meerdere rijstanden kan je de wagen afstemmen op je humeur – of de haarspeldbochten van de Alpen.
De 89 kWh-batterij is ontworpen voor prestaties, en niet enkel voor bereik. Die batterij komt van Verkor en maakt snelladen aan 190 kW mogelijk. Van 15% naar 80% duurt amper 25 minuten. Klaar voor een roadtrip? Zeker weten.
Alpine Active Torque Vectoring: pure rijdynamiek
De magie van de A390 zit in de achterwielaandrijvingsachtige balans, mogelijk gemaakt door de twee onafhankelijke elektromotoren achteraan. Ze kunnen elk afzonderlijk vermogen sturen naar het wiel dat het nodig heeft. Zo voel je de wagen pivoteren rond zijn as, wat resulteert in neutrale tot licht oversturende bochten. De rijervaring is daardoor niet enkel snel, maar ook verslavend leuk.
Interieur: blauw bloed en hightech luxe
Binnenin wacht een cockpit die recht uit een gamesimulator lijkt te komen: twee HD-schermen van 12 en 12,3 inch, fysieke knoppen voor essentiële bediening en een sportstuur met F1-geïnspireerde boost- en regeneratieknoppen. De materialen zijn top: leer, Alcantara, Devialet-audiogrilles en optioneel koolstofvezel. Ja, zelfs de hemelbekleding kan je in microvezel krijgen.
Met Alpine Telemetrics heb je een digitale coach aan boord. Analyseer je rijdata, krijg tips van de ontwikkelaars en neem zelfs video’s van je prestaties op met je smartphone.
De vibes: van stadsrit tot circuittrip
De A390 biedt vijf rijmodi, waaronder een nieuwe Track Mode. Dankzij Alpine Drive Sound – met twee unieke geluidprofielen – krijg je auditieve feedback die je hartslag verhoogt zonder je buren te storen. Het resultaat is een rijervaring die zowel in de stad als op circuit een glimlach op je gezicht tovert. Zeker als je via launch control wegschiet en de animaties op het scherm je een F-Zero-gevoel geven.
Gemaakt in Frankrijk, met trots
De Alpine A390 wordt gebouwd in de gerenoveerde fabriek in Dieppe. De motoren komen uit Cléon, de batterijen uit Douai en Dunkerque. Alles à la française, van het chassis tot de Michelin-banden met speciaal A39-label.