wo. jun 18th, 2025

Alfa Romeo viert racenostalgie op FuoriConcorso 2025 aan het Comomeer

Van legendarische Mille Miglia-winnaars tot brute F1-machines en hypermoderne herinterpretaties – Alfa Romeo toont op FuoriConcorso in Villa Sucota een zinderende collectie Italiaanse racegeschiedenis die het hart van elke autoliefhebber sneller doet slaan.


FuoriConcorso 2025: pure Italiaanse passie

Op 24 en 25 mei wordt Villa Sucota aan het iconische Comomeer omgetoverd tot Casa Alfa Romeo, het kloppende hart van FuoriConcorso 2025. Het prestigieuze oldtimerevent staat dit jaar volledig in het teken van “Velocissimo – Italian Race Cars“, en wie beter dan Alfa Romeo om deze vurige geschiedenis van snelheid en stijl te vertegenwoordigen?

Met parels als de 6C 1750 Gran Sport (1930), de sierlijke Giulia TZ2 (1965), de brute kracht van de 33 TT 12 (1975) en de historische GP Tipo 159 “Alfetta” (1951) toont Alfa Romeo zich van z’n meest sportieve kant.


6C 1750 Gran Sport: wanneer snelheid elegantie ontmoet

Deze klassieker uit 1930 is niet zomaar een vintage schoonheid. Met z’n Zagato-koetswerk, compressor en zes-in-lijn motor won deze bolide zowat elke endurance race van z’n tijd, waaronder de Mille Miglia waarin Tazio Nuvolari een legendarisch duel uitvocht met teamgenoot Achille Varzi. Ja, toen ging racen nog gepaard met leren helmen en heroïsche verhalen.


Giulia TZ2: een kunstwerk op snelheid

De TZ2 uit 1965 is een meesterwerk op wielen: laag, gespierd en aerodynamisch, met een karakteristieke ‘truncated tail’. Met een 1.6-liter twin cam motor die 170 pk en 250 km/u aankan, won deze schoonheid z’n klasse op Monza, Sebring, de Targa Florio én de Nürburgring. Niet slecht voor een racewagen van net geen meter hoog.


33 TT 12: brute kracht in perfect Italiaans maatpak

In 1975 zette Alfa Romeo de concurrentie in vuur en vlam met de 33 TT 12, een 3.0-liter V12-motor met meer dan 500 pk, gemonteerd op een lichtgewicht tubulair chassis. Dit monster, met z’n iconische vinnen en periscoop, won 7 van de 8 races en kroonde Alfa tot wereldkampioen bij de merken. Merzario, Andretti, Ickx… Ze hebben er allemaal in gezeten. Vibes? Pure adrenaline.


GP Tipo 159 Alfetta: koninklijke F1-roots

De Alfetta is een naam die klinkt als een klok in de Formule 1. De GP Tipo 159 was de wagen waarmee Juan Manuel Fangio zijn eerste wereldtitel pakte in 1951. De motor? Een supercharged 1.5-liter achtcilinder met een krankzinnige 450 pk. Aerodynamisch, technisch geavanceerd en met een racepalmares waar je “u” tegen zegt.


33 Stradale: kunst op vier wielen, opnieuw geboren

Tussen al dat racegeweld schittert ook de nieuwe Alfa Romeo 33 Stradale, een moderne interpretatie van de legendarische 1967-versie. Slechts 33 stuks werden er gebouwd – allemaal verkocht. Met een lijnenspel dat je hart doet stilstaan én prestaties voor zowel circuit als straat, is dit de ultieme combinatie van nostalgie en toekomst.

Door Patrick

Related Post

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.