Mercedes-Benz EQS SUV

“S” een letter die al decennia bekend staat als de grootste en meest luxueuze uitvoering van Mercedes-Benz. Deze  “S” staat trouwens voor Sonder en dat betekent speciaal, super, Bijzonder. Daarnaast heb je ook nog de “EQ” modellen waarmee Mercedes laat zien hoe voor hun elektrische wagens eruit moeten zien. Wanneer we deze 2 termen combineren zouden we de top van de top moeten verkrijgen en zo werd in 2021 de “EQS” op de markt gebracht. Een luxueuze volledig elektrische sedan waar alles op en aan was. Maar toch miste er nog iets in hun elektrische gamma. Zo hadden we voordien de GLS met thermische motor, maar wie volgt deze dan op? Wel, eind vorig jaar (2022) kwam Mercedes met de “EQS SUV” op de markt. Een wagen gebouwd op het platform van de EQS sedan, maar dan hoger op de wielen. Een perfecte opvolger van de GLS, maar dan volledig geëlektrificeerd en het is juist deze die wij uitbundig mochten testen!

Uiterlijk

Voor het uiterlijk wordt de lijn doorgetrokken van de reeds bestaande EQ-modellen. Zo lijkt de EQS SUV zeer fel op zijn kleinere broertje de EQC. Alleen meet de EQS bijna 36cm langer. Wat styling betreft past hij dus perfect binnen het gamma.

Interieur

Het interieur is natuurlijk een heel ander verhaal. Van het moment dat je binnen in de EQS SUV stapt wordt je aandacht als het ware “gezogen” naar het dashboard. We zien namelijk heel veel mooie led strips maar de aandacht wordt nog meer getrokken door de 3 schermen voorin. Het eerste scherm is de snelheidsmeter die zich uiteraard achter het stuur bevind. Het 2de scherm vinden we terug in het midden. Dit is het hoofdscherm dat we wel in iedere hedendaagse wagen kunnen terug vinden, al is deze toch net een tikkeltje anders. Het scherm is namelijk 56inch groot. Het 3rde scherm bevindt zich namelijk aan de passagiers kant. Dit 12,3inch scherm is alleen bedoelt voor de passagier. Op dit scherm zijn bijna dezelfde apps terug te vinden als op het hoofdscherm, zo kan de passagier dus naar muziek luisteren, films kijken, de navigatie bestuderen maar ook alle live wagen statistieken volgen tijdens het rijden. Als optie kunnen er ook nog 2 schermen bijgeplaatst worden achteraan de 2 voorste zetels voor de 2de rij passagiers en er kan in de midden armsteun ook nog een tablet geplaatst worden. Wat de entertainment dus betreft kom je hier niets tekort. Naast de hele cinema die zich in deze wagen bevindt moeten we toch ook even het comfort bespreken. Zoals we de S-klasse al van voorheen kende, met zijn zeer zachte en uiterst comfortabele zetels. Vinden we deze ook terug in de nieuwe EQS SUV. De EQS SUV bevat 7 zitplaatsen die volledig elektrisch verstelbaar zijn d.m.v. de knoppen op de deuren. En als dat allemaal nog niet voldoende is er ook nog de zetelverwarming, zetelkoeling en als optie zelfs zetelmassage. Je komt dus als het ware niets tekort in deze wagen!

Veiligheid/Technologie

Wat veiligheid betreft hebben we standaard de rijassistentie die zal ingrijpen wanneer nodig. Ook heeft de bestuurder als optie een Head-up display waar naast de snelheid ook de gps wordt weergeven zodat de bestuurder zijn ogen als het ware niet van het wegdek hoeft af te halen. Ook bezit de wagen automatische LED voorlichten die secties onbelicht zullen laten wanneer er een tegenligger aankomt. Zo rij je dus bij het donker altijd met grote lichten zonder dat de andere bestuurders op de weg hinder zullen ondervinden. Het enige minpunt wat wij hebben ondervonden bij deze wagen, en dat gaat een beetje ten koste van de veiligheid. Is het feit dat de aandacht van de bestuurder soms wordt getrokken naar al het moois en kleurrijke led verlichting in de wagen. Dit kan natuurlijk bij de instelling uitgeschakeld worden, maar wij vermoeden dat dit waarschijnlijk niet altijd zal gebeuren omdat het net zo mooi is bij de avond.

Rijden

We zijn reeds gekomen aan waarschijnlijk 1 van de meest belangrijke punten in dit verhaal. De wagen bezit standaard luchtvering wat de rit dus zeer comfortabel maakt. Ook is er 4 wiel sturing wat maakt dat hij ondanks zijn lengte toch zeer manoeuvreerbaar is. Standaard kunnen de achterste wielen meedraaien tot 4,5 graad. En als optie is er ook nog een mogelijkheid tot 10 graden draairadius. Wat maakt dat de draaicirkel van 11,9m kan gereduceerd worden tot 11m. De grote van de wagen zal dus geen belemmering geven op vlak van wendbaarheid. Alleen wel op vlak van gewicht. Deze wagen weegt namelijk 2710kg, en dat is natuurlijk moeilijk weg te steken. Het gewicht os wel te voelen tijdens het rijden, voornamelijk in bochten. Het is niet storend alleen voel je wel dat je met een grote, zware wagen de weg op bent. Maar verder is op rijcomfort niets aan te merken. Ook voor het rijbereik van 594km is uiterst geweldig. De wagen bezit een 108kWh batterij en ondersteund een laadbaarheid van 200kW aan de laadpaal. Wat maakt dat de wagen kan opladen van 20 tot 80 percent in minder dan 35 minuten. De wagen bezit ook 2 elektromotoren die samen een vermogen leveren van maar liefst 540pk en 868Nm. Wij reden wel met de “dikste” variant, de 580, maar dus er zijn ook nog lichtere versies verkrijgbaar met een vermogen vanaf 360pk.

Prijs

En nu komt waarschijnlijk het mindere deel van dit verhaal, de prijs. Wij reden met de EQS SUV 580 die vanaf 169.400 euro beschikbaar is. Het is een redelijk bedrag maar naar eigen mening eigenlijk elke euro waard!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.